Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-09-2021 om 13:27

Open water zwemliefhebbers , wanneer en hoe ben jij begonnen?

Zijn er hier meer mensen die graag zwemmen en het liefst in open water?
Ik zou dat ook graag willen doen, op regelmatige basis en zo lang mogelijk in het jaar, er is een meer bij mij in de buurt en ook een kanaaltje. Maar hoe begin je? Wetsuit aan ja/nee? En hoe doe je het met omkleden etc?
Tips en ervaringen zijn welkom!

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

07-09-2021 om 13:32

Ik zwem altijd in een rivier, ik begin altijd in het voorjaar tot zo laat mogelijk in het najaar. In de winter stop ik altijd🥶. Ik gebruik geen wetsuit, gewoon in badpak of bikini en een handdoek mee. Ik me ongezien omkleden op het strandje er staan veel struiken en bomen, en het is er nooit druk. Ideaal😅

Ik zwem al zo lang ik me kan herinneren in open water. Nog voor ik zwemdiploma's had (uiteraard onder supervisie van mijn ouders met drijfmiddelen toen). Ik moet eerlijk zeggen dat het mijn voorkeur heeft, het zwembad vind ik altijd een beetje viezig.
Ik zwem niet in de winter, maar zodra het kan plons ik er weer in. Altijd in bikini/badpak. Omkleden is voor mij geen issue. Waar ik zwem, is het land privé met voldoende struiken, dus daar kan ik omkleden.

Ik begin in mei (dan start het open water seizoen) en ga ongeveer door tot begin oktober. Wel met wetsuite aan (voor mij veel te koud!) 
Omdat ik altijd aan het rommelen ben met mijn wetsuite vind ik het ontspannen om die thuis aan te trekken. Jurkje aan en gaan! 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-09-2021 om 14:02

Gaan jullie op blote voeten? En stel ik wil nu nog beginnen, nu het water misschien redelijk is opgewarmd, kan dat of is dat te laat en beter tot het voorjaar wachten? Eerst zwom ik altijd banen in een zwe,bad, maar toen dat lange tijd dicht is gegaan, is dat op de slop geraakt. Het zomerweer speelde ook niet mee maar nu is het toch wel weer warm weer dus zou graag nog even willen zwemmen.
Maar “mag” het officieel ook, mag je zomaar een rivier/sloot/kanaal inspringen of kan dat strafbaar zijn? Niet overal staan borden met dat het zwemwater is..?🤔

BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-09-2021 om 14:03

Yolo schreef op 07-09-2021 om 13:32:

Ik zwem altijd in een rivier, ik begin altijd in het voorjaar tot zo laat mogelijk in het najaar. In de winter stop ik altijd🥶. Ik gebruik geen wetsuit, gewoon in badpak of bikini en een handdoek mee. Ik me ongezien omkleden op het strandje er staan veel struiken en bomen, en het is er nooit druk. Ideaal😅


In een rivier? Met stroming ook? Welke provincie als ik vragen mag, ik woon in Overijssel, water genoeg hier.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

07-09-2021 om 14:13

Caramelzeezoutchocola schreef op 07-09-2021 om 14:03:

[..]


In een rivier? Met stroming ook? Welke provincie als ik vragen mag, ik woon in Overijssel, water genoeg hier.

Je moet inderdaad wel kijken waar je gaat zwemmen en hoe de stroming is, hier is een strandje met een lange pier daarachter is de stroming minimaal zolang je niet voorbij de pier gaat dan. Ook niet te diep gaan, het water buiten de vaargeul is warmer. Dat werkt eigenlijk in elke rivier het zelfde. Waar ik zwem ligt gewoon zand zonder stenen, ergens anders doe ik wel schoenen aan met zwemmen. Goeie tip over boten, sommige zuigen erg hard zeker als er 2 gelijk aan komen. Wel iets om rekening mee te houden.

Misschien een tip, kijk eens waar mensen hun honden laten zwemmen.

"Zwemmen in rivieren en kanalen




Ga je zwemmen in een rivier of kanaal? Dan moet je extra opletten vanwege de scheepvaart en de stroming van het water. Let op het volgende:

  • Zwemmen in de vaargeul is verboden. Ga alleen zwemmen op officiële zwemplekken;
  • Ook in rivieren kan de stroming verraderlijk zijn. De stroming is niet overal even sterk waardoor je er onverwacht door gegrepen kunt worden. Daarnaast kunnen er onder water draaikolken ontstaan;
  • Een binnenvaartschip verplaatst tonnen water en dat heeft minuten nadat het schip is gepasseerd nog effect. Pas op dat je niet wordt meegetrokken door het terugtrekkende water. En onderschat nooit de zuigende kracht van een schroef;
  • Houd er rekening mee dat voor een schipper van een groot schip het haast onmogelijk is om zwemmers te zien. Voor vrachtschepen geldt dat er tot ongeveer 350 meter voor het schip geen zicht is op het wateroppervlak."



Caramelzeezoutchocola schreef op 07-09-2021 om 14:03:

[..]

In een rivier? Met stroming ook? Welke provincie als ik vragen mag, ik woon in Overijssel, water genoeg hier.

Hier is qua locaties e.e.a. te vinden:  https://www.zwemwater.nl/

gr Angela





Zwemmen jullie eigenlijk alleen? Of altijd met iemand voor de zekerheid?

BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-09-2021 om 21:00

Als ik in een open plas zwem, zwem ik alleen.

ok zwem het hele jaar door in badpak/sportbikini. Als het echt dicht vriest dan hak ik een wak. 
Ik draag niks aan mijn voeten. Daar waar ik zwem ben ik nog nooit scherpe dingen tegengekomen in het water.
Kijk op zwemwater.nl voor de waterkwaliteit van de zwemplek waar jij wil zwemmen. Staat het er niet bij, dan mag je er vaak niet zwemmen. Op doorgaande vaarroutes mag je sowieso niet zwemmen.
Ik ga in ieder geval nooit alleen en zorg dat ik zichtbaar ben met een felgekleurde badmuts en vaak een boei. 

Begin nu, dan kun je wennen aan het water dat afkoelt. Wetsuit ja/nee is zeer persoonlijk. Begin gewoon zonder, vind je het te koud, dan kun je op wetsuitjacht. De openwater wetsuits van decathlon zijn ook best prima en qua prijs goed te doen. Natuurlijk merk je bij een "echt" (duurder) wetsuit wel verschil, maar decathlon is een prima start. Let ook op dat je een wetsuit neemt die voor zwemmen bedoeld is, vanwege het drijfvermogen en de soepelheid. 

Samen met iemand gaan is verstandig. Ik zwem het hele jaar door en vanaf november - april doe ik dat alleen, omdat ik niemand zo gek krijg zo lang door te zwemmen. Maatje stopt in oktober en gaat weer zwemmen in mei. 
Als ik alleen zwem, zwem ik alleen in water waar ik kan staan. Dus dan steek ik het meer niet meer over. Midden in de winter is het meer even een duik nemen dan echt zwemmen. Ga je alleen, dan is een zwemboei wel echt een must.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

08-09-2021 om 21:57

anijsblokje schreef op 08-09-2021 om 18:05:

Begin nu, dan kun je wennen aan het water dat afkoelt. Wetsuit ja/nee is zeer persoonlijk. Begin gewoon zonder, vind je het te koud, dan kun je op wetsuitjacht. De openwater wetsuits van decathlon zijn ook best prima en qua prijs goed te doen. Natuurlijk merk je bij een "echt" (duurder) wetsuit wel verschil, maar decathlon is een prima start. Let ook op dat je een wetsuit neemt die voor zwemmen bedoeld is, vanwege het drijfvermogen en de soepelheid.

Samen met iemand gaan is verstandig. Ik zwem het hele jaar door en vanaf november - april doe ik dat alleen, omdat ik niemand zo gek krijg zo lang door te zwemmen. Maatje stopt in oktober en gaat weer zwemmen in mei.
Als ik alleen zwem, zwem ik alleen in water waar ik kan staan. Dus dan steek ik het meer niet meer over. Midden in de winter is het meer even een duik nemen dan echt zwemmen. Ga je alleen, dan is een zwemboei wel echt een must.


Goede tips, bedankt. Het is nu ineens weer warm een aantal dagen, dus ik hoop dat ik morgen tijd heb, gaat vast lukken. Leuk dat jij zo vaak en lang in het jaar zwemt. Hoelang zwem jij dan per keer meestal?

Hopelijk heb je vandaag nog lekker kunnen zwemmen! 

Ik ben meestal ongeveer een half uur aan het zwemmen, maar goed het is maar net waar je zelf zin in hebt natuurlijk. Denk je dat je mensen kent die eventueel ook buiten willen gaan zwemmen? Het begint erg populair te worden, dus een balletje opgooien hier en daar kan nooit kwaad.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

09-09-2021 om 22:34

Ik heb vanochtend een uurtje gezwommen, heerlijk. En een voordeel van natuurwater is dat je geen droge huid en haar krijgt, in tegenstelling tot chloorwater. Het water is hier ook super helder als ik tot borsthoogte in het water sta dan kan ik nog mijn tenen nog tellen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.