Gezondheid en welzijn
madee
21-10-2025 om 18:59
Ongebruikte maandhygienemiddelen doneren
Omdat ik zelf geen tampons en maandverband meer nodig heb, wil ik de voorraad die ik nog in huis had doneren aan een organisatie die helpt bij menstruatie-armoede. Als ik surf, dan kan ik alleen geld doneren daarvoor. Bij de voedselbank gaat het ook om het doneren van geld, voedsel of tijd. Nergens iets over tampons en maandverband. Zou ik het toch naar de plaatselijke voedselbank kunnen brengen? Wie weet dit? Het zijn wel aangebroken verpakkingen.
Joszy
21-10-2025 om 19:02
je hebt ook van die kastjes, beetje zoals een mini bieb, voor dit soort producten. Kun je het daar niet kwijt?
Nick90
21-10-2025 om 19:03
is er geen buurtkast in jouw wijk of een wijk dichtbij? Hier kun je verpakt spul in een buurtkast leggen voor de minderbedeelden, vrouw koopt altijd extra zodat ze iets in de kast kan leggen.
madee
21-10-2025 om 19:04
Joszy schreef op 21-10-2025 om 19:02:
je hebt ook van die kastjes, beetje zoals een mini bieb, voor dit soort producten. Kun je het daar niet kwijt?
Die heb ik in mijn woonplaats nog niet gezien, is daar een website voor om te zoeken waar die in de buurt zijn?
———-
Ik heb net gegoogeld en kan niets in de buurt van mijn woonplaats vinden…misschien dat ik toch even bij de voedselbank ga navragen dan.
Tuinfluiter
21-10-2025 om 19:38
In mijn woonplaats staat er een weggeefkast in de bibliotheek voor levensmiddelen en maandverband.
Bakblik
21-10-2025 om 20:08
Bij ons in het dorp is een jongerencentrum dat "breder" gebruikt moet worden en daar kom ik af en toe als vijftiger. Op de danestoiletten is een kastje waar jonge meiden gratis kunnen pakken wat ze nodig hebben en ouderen wordt opgeroepen om de overgebleven spullen daarin te zetten.
Dat heb ik gedaan toen ik het niet meer nodig had en toen ik voor dochter een verkeerde maat tampons had meegenomen heb ik ze daar ook gedoneerd.
Poezenmeisje
21-10-2025 om 20:26
Bij de toiletten van de bibliotheek neerleggen.
Bij de toiletten op de universiteit stonden ook bakjes waar je spullen in kon stoppen.
Eigenlijk kun je ze op elk openbaar toilet wel neerleggen.
Meesje
21-10-2025 om 20:26
Hier in het dorp is er ook een kast bij de kinderopvang, daar staan ook dit soort spullen in. En de verloskundige neemt ook wel eens spullen aan (heb ik de ongebruikte spullenvan mn kraampakket gebracht). Ik weet niet of een aangebroken pakje maandverband de moeite is om te gaan zoeken. Mss gewoon op je eigen toilet, voor bezoek?
Fiorah
21-10-2025 om 21:05
madee schreef op 21-10-2025 om 19:04:
[..]
Die heb ik in mijn woonplaats nog niet gezien, is daar een website voor om te zoeken waar die in de buurt zijn?
———-
Ik heb net gegoogeld en kan niets in de buurt van mijn woonplaats vinden…misschien dat ik toch even bij de voedselbank ga navragen dan.
Heb je ook gegoogled op weggeefkast? Zo heet dat hier.
Bailey26
21-10-2025 om 21:24
Aangebroken verpakkingen worden hier niet door de voedselbank aangenomen.
Heb je een buurthuis in je omgeving? Of een jongerencentrum? Of misschien een opvang voor dak en thuislozen of een middelbare/mbo?
duizel
22-10-2025 om 09:04
Fiorah schreef op 21-10-2025 om 21:05:
[..]
Heb je ook gegoogled op weggeefkast? Zo heet dat hier.
Of deelkast
masatu
22-10-2025 om 09:27
Had je al de Menstruatie Uitgifte Punten van het Armoedefonds gevonden?
https://www.armoedefonds.nl/wat-we-doen/projecten/menstruatieproducten-uitgifte-punt/
Er staat onderaan een link waar je die punten kunt vinden, en dat zijn er heel veel verdpreid door heel NL. Ik neem aan dat je daar ook wat achter kunt laten. En ansers staat er ook nog een adres waar je het naartoe kunt sturen, ook als het doosje stuk/open is (zolang de producten zelf nog maar hygiënisch zijn verpakt).
madee
22-10-2025 om 11:37
masatu schreef op 22-10-2025 om 09:27:
Had je al de Menstruatie Uitgifte Punten van het Armoedefonds gevonden?
https://www.armoedefonds.nl/wat-we-doen/projecten/menstruatieproducten-uitgifte-punt/
Er staat onderaan een link waar je die punten kunt vinden, en dat zijn er heel veel verdpreid door heel NL. Ik neem aan dat je daar ook wat achter kunt laten. En ansers staat er ook nog een adres waar je het naartoe kunt sturen, ook als het doosje stuk/open is (zolang de producten zelf nog maar hygiënisch zijn verpakt).
Met deze link kreeg ik een goed landelijk overzicht en heb ik net een MUP in mijn buurt gevonden en bezocht 🙂. Ze wilden het niet hebben omdat het een aangebroken verpakking is, maar het zit in een kledingbank voor mensen die ook bij de voedselbank zitten en daarmee heb ik wel gelijk een goede bestemming gevonden voor kleding die ik anders in een algemene ondergrondse container bracht. Dus erg bedankt voor deze link! Ook voor de andere reageerders mijn dank voor het meedenken, ik hou mijn ogen open voor dit soort kastjes en locaties e.d. 🙏
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.