Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Nuchter bloedprikken - per ongeluk koffie gedronken

Damoontje

Damoontje

06-09-2026 om 20:22 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 06-09-2026 om 20:20:

[..]

Er waren bij de 2 generaties boven mij meerdere gevallen van darmkanker, andere darmobstructies (maar te lang geleden om een goed beeld te hebben van wat daar de oorzaak was) en kwaadaardige poliepen. Op basis daarvan is voor mijn generatie het advies gegeven elke 5 jaar een coloscopie te ondergaan. Verder geen genetisch onderzoek ofzo, als je dat bedoelt.

Dank je. Mijn moeder krijgt ook regelmatig een coloscopie. Ik weet even niet of dit om de 5 jaar is of vaker. Bij haar is tot nu toe niets afwijkends. 

Er is ook niet bekend of de vorm kanker van opa erfelijk is. Dat werd in die tijd nog niet onderzocht. Vanaf welke leeftijd kreeg jij dit onderzoek Tijgeroog? 

Vanaf 36, omdat toen het advies kwam. Volgens de MDL-arts was dat eigenlijk te vroeg, omdat er op die leeftijd toch nooit poliepen werden gevonden, maar bij m'n broer (3 jaar jonger, dus 33 de 1e keer) en m'n neef (iets ouder) worden elke keer poliepen gevonden. Dat is toch 67% van de onderzochte personen. 

Hou er rekening mee dat men bij de GGZ weinig doet met kankeronderzoek. Het leest alsof je helemaal klaar ervoor bent om dit morgen uitgebreid te bespreken. Zelfs je moeder mee om de familiegeschiedenis over kanker te bespreken. Ik ben bang dat je morgen teleurgesteld raakt als het gesprek hier niet over gaat. Dit zijn normaal gezien zaken om met je huisarts te bespreken.

Damoontje

Damoontje

07-09-2026 om 08:43 Topicstarter

Meesje schreef op 06-09-2026 om 21:35:

Hou er rekening mee dat men bij de GGZ weinig doet met kankeronderzoek. Het leest alsof je helemaal klaar ervoor bent om dit morgen uitgebreid te bespreken. Zelfs je moeder mee om de familiegeschiedenis over kanker te bespreken. Ik ben bang dat je morgen teleurgesteld raakt als het gesprek hier niet over gaat. Dit zijn normaal gezien zaken om met je huisarts te bespreken.

Ik heb mijn moeder gevraagd of we aan het einde van het gesprek dit kunnen aankaarten. 

Ik verwacht niet dat het hele gesprek daar over gaat. Maar ik denk gewoon dat we zo klaar zijn; er is 20 mei uitgebreid lichamelijk onderzoek gedaan, ik heb geen klachten, ik heb dit onderzoek niet aangevraagd. 

Ik ga er nu idd een beetje te diep op door omdat iemand suggereerde dat ik een coloscopie niet aan zou kunnen. In de zomer was er een topic over erfelijke darmkanker (hier of bij 'de buren') en toen ging er een belletje rinkelen dat ik daar misschien nog iets mee moet. Ik kan vandaag om advies vragen en wellicht word dan gezegd dat ik het met HA kan bespreken.

Ik heb verder eigenlijk niets te bespreken. Misschien sta ik in 10 minuten ook weer buiten. (Overigens werd in de brief gevraagd iemand mee te nemen en mijn moeder vindt het geloof ik wel leuk) 

Damoontje

Damoontje

07-09-2026 om 15:50 Topicstarter

Het consult is geweest. Uit het bloedonderzoek kwam dat foliumzuur en B12 aan de lage kant zijn. Wel binnen de waardes maar net boven de ondergrens. 

En mijn moeder toverde voor het consult - tadaaa - een verslag van erfelijkheidsonderzoek tevoorschijn dat gedaan is toen mijn tante darmkanker bleek te hebben. Dus dat wiel hoeven we niet meer uit te vinden. Was er heel blij mee. 

Verder moet ik naar de huisarts... want mijn bloeddruk was schrikbarend hoog. Maar dat werd gemeten nadat ik best wel boos was geworden. Dit gesprek viel onder GGZ maar ze had zich niet ingelezen, wist iets heel belangrijks niet en ik had dan weer geen zin om mijn hele verhaal te vertellen van voor af aan en toen liepen de emoties best wel op. Normaal is mijn bloeddruk altijd goed. Ik zal wel naar de huisarts gaan om het nog eens te laten checken. 

Iedereen bedankt voor het meedenken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.