Gezondheid en welzijn
Damoontje
02-09-2026 om 06:10
Nuchter bloedprikken - per ongeluk koffie gedronken
Goedemorgen, ik heb a.s. maandag een soort algemene lichamelijke screening. Dit omdat ik medicatie slik die de stofwisseling kunnen beïnvloeden.
Ik moest gisteren om 22 uur mijn gebruikelijke medicatie nemen, mocht vanaf 24 uur niets meer eten of drinken, alleen water. Vannacht in diepe slaap geweest en veel gedroomd volgens mij, ik werd wakker en besloot om half zes een kop koffie te nemen. Na een half kopje denk ik.... shit ik mocht helemaal geen koffie.
Ik twijfel nu of ik vandaag (woensdag) zal gaan prikken zoals afgesproken, waarbij ik dus koffie heb gedronken... of morgen (donderdag) bloedprikken zonder koffie waarbij mogelijk niet alle uitslagen op tijd zijn voor mijn gesprek maandagmiddag. Ik moet zeggen dat het lab hier altijd wel heel snel is dus ik ben nu geneigd het prikken donderdag te doen.
In het onderzoek word ik oa getest op diabetes dus dan is het nuchter zijn wel belangrijk. Ik hoop trouwens dat dit topic toegestaan is.... of is het medisch advies?
ToetieToover
02-09-2026 om 06:42
Ik zou daarvoor de huisartsassistente bellen of de instantie die het bloedprikken gaat uitvoeren. Die weten wat er allemaal onderzocht gaat worden en die weten dan ook of het invloed heeft. Overigens ga ik nooit in de ochtend bloedprikken, mega drukte altijd. Ik kan nog wel even wat langer nuchter blijven en in alle rust laten prikken. Je kunt er ook heengaan een aangeven wat je allemaal hebt gedaan per ongeluk. Zo had ik een keer een suikervrije kauwgom zitten kauwen. Toen werd heel serieus uitgezocht of dat een probleem was.
Damoontje
02-09-2026 om 06:48
ToetieToover schreef op 02-09-2026 om 06:42:
Ik zou daarvoor de huisartsassistente bellen of de instantie die het bloedprikken gaat uitvoeren. Die weten wat er allemaal onderzocht gaat worden en die weten dan ook of het invloed heeft. Overigens ga ik nooit in de ochtend bloedprikken, mega drukte altijd. Ik kan nog wel even wat langer nuchter blijven en in alle rust laten prikken. Je kunt er ook heengaan een aangeven wat je allemaal hebt gedaan per ongeluk. Zo had ik een keer een suikervrije kauwgom zitten kauwen. Toen werd heel serieus uitgezocht of dat een probleem was.
Thanks, ik moet om 10 uur omdat het precies 12 uur na de medicatie-inname moet zijn.
Dit onderzoek loopt niet via huisarts maar alsnog kunnen ze daar wel beantwoorden of het erg is.
Al heb ik nu wel de neiging het op donderdag te zetten. Het moet dus precies om 10.00 uur en zou woensdag toch al krap worden met een andere afspraak. Als ik donderdagochtend prik zullen de meeste uitslagen er maandag toch wel zijn. Dan haal ik vanavond de koffie wel weg uit de keuken zodat ik niet meer uit automatisme kan pakken.
ToetieToover
02-09-2026 om 06:53
Dan geef je dat toch aan, dat de uitslagen er liefst maandag moeten zijn. Misschien is dat standaard al zo en misschien kunnen ze er spoed op zetten? Is bij mij altijd nog goed gegaan, donderdag prikken en maandag de afspraak over de uitslag.
Daglichtlamp
02-09-2026 om 07:10
Ik zou inderdaad even bellen, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat morgen te laat zou zijn. Hele ingewikkelde bepalingen zullen het niet zijn, die duren vaak langer. Alles wat standaard is, is meestal binnen 24 uur beschikbaar. Aan de andere kant heeft zwarte koffie denk ik geen invloed op de suikerspiegel.
ToetieToover
02-09-2026 om 07:15
Daglichtlamp schreef op 02-09-2026 om 07:10:
Ik zou inderdaad even bellen, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat morgen te laat zou zijn. Hele ingewikkelde bepalingen zullen het niet zijn, die duren vaak langer. Alles wat standaard is, is meestal binnen 24 uur beschikbaar. Aan de andere kant heeft zwarte koffie denk ik geen invloed op de suikerspiegel.
Er staat ‘o.a.’ diabetes en cafeïne beïnvloedt bij sommige mensen wel degelijk de bloedsuikerspiegel.
Daglichtlamp
02-09-2026 om 07:26
ToetieToover schreef op 02-09-2026 om 07:15:
[..]
Er staat ‘o.a.’ diabetes en cafeïne beïnvloedt bij sommige mensen wel degelijk de bloedsuikerspiegel.
Dan beter morgen inderdaad.
Damoontje
02-09-2026 om 07:57
Thanks allemaal.
Het gaat via GGZ en die zijn vanaf 9 uur bereikbaar. Ik heb eigenlijk al besloten om morgen pas te gaan. De belangrijke uitslagen hebben ze echt wel binnen 2 werkdagen en mochten er later nog uitslagen binnen komen die niet goed zijn dan hoor ik dat later wel.
Ik heb ook nog bloedonderzoek gehad enige tijd geleden maar dat was minder uitgebreid en niet voor diabetes.
Morgen past ook beter in mijn eigen planning en dan zit ik ook lekkerder als ik zeker weet dat ik geen koffie heb gehad.
RavIvaR
02-09-2026 om 08:14
Ik zou donderdag doen omdat koffie de uitslag kan beinvloeden.
Bloeduitslagen zijn er meestal vrij snel.
Kan je nu nog even slapen, of juist genieten van een extra koffie. 
Damoontje
02-09-2026 om 08:18
RavIvaR schreef op 02-09-2026 om 08:14:
Ik zou donderdag doen omdat koffie de uitslag kan beinvloeden.
Bloeduitslagen zijn er meestal vrij snel.
Kan je nu nog even slapen, of juist genieten van een extra koffie.
Thanks.
Het is een screening en ik wil ook met ze bespreken welke ziektes in de familie voorkomen en daar is diabetes er wel één van. Idd niet zo handig als het dan vaag wordt vanwege een paar slokjes koffie.
Ik slik quetiapine en dat is bij uitstek een middel dat diabetes kan veroorzaken en andere stofwisselingsstoornissen.
Bovendien voelt het onwijs raar als je een kop koffie zet, een slok neemt en dan de rest weggooit. Ik kreeg een interne error haha. Vanavond de koffie maar verstoppen voor mezelf en een briefje op het aanrecht leggen.
anijsblokje
02-09-2026 om 08:19
ToetieToover schreef op 02-09-2026 om 06:53:
Dan geef je dat toch aan, dat de uitslagen er liefst maandag moeten zijn. Misschien is dat standaard al zo en misschien kunnen ze er spoed op zetten? Is bij mij altijd nog goed gegaan, donderdag prikken en maandag de afspraak over de uitslag.
Ze zijn hier bij het lab nogal streng: "Nee hoor mevrouw dat kan niet, het staat niet zo in de aanvraag. Dan moet uw arts het opnieuw cito (= snel/jargon voor 'met spoed') aanvragen."
Maar donderdag prikken en dat de uitslagen er dan maandag(middag) wel zullen zijn, daar hoef je je niet veel zorgen om te maken inderdaad.
Je kunt wat de koffie betreft nog even kijken op de site bij het bedrijf dat het lab gaat afnemen (niet de GGZ, de 'verwerkende' instantie, waarschijnlijk een commerciële aanbieder of soms je ziekenhuis, hoewel die het vaak ook weer uitbesteden), het verschilt ook weer per lab hoe streng ze zijn (oa Flevoziekenhuis en MaastrichtUMC zien geen problemen met zwarte koffie, en een Haags lab ook niet). Maar voor diabetes kan cafeïne inderdaad van invloed zijn en je weet niet of dat voor jou zo is, dus ik snap dat je het zekere voor het onzekere neemt. En morgen komt je ook nog beter uit.
Succes met het bloedprikken en hopelijk krijg je maandag geen verrassingen te horen, Damoontje!
Tijgeroog
02-09-2026 om 08:31
Alle opmerkingen dat die uitslagen er echt wel.op tijd zullen zijn: dat kun je toch helemaal niet weten? Niet elk lab werkt hetzelfde, en sommige onderzoeken heb (veel) meer tijd nodig dan andere.
Bv de vitamines die bij mij vorig jaar onderzocht zouden worden: toen zei ze meteen dat dat ongeveer een week duurt voor je de uitslag hebt. En voor mijn belangrijkste bloedonderzoek gaat m'n bloed met een taxi naar een academisch ziekenhuis en wordt het daar getest. Dat onderzoek doen ze niet elke dag, daar kan in theorie 2 weken overheen gaan.
masatu
02-09-2026 om 08:51
Qua uitslagen: het duurt bij mij vaak (ruim) langer voor de (digitale) brief met uitslagen is verstuurd naar de aanvrager (meestal komt die ook pas als alles compleet is), dan dat ik ze zelf op het online portal van het ziekenhuis kunt inzien (daar komen de uitslagen er direct op per geanalyseerd "buisje", vaak de eerste al na een paar uur).
Dus ik zou vooral ook zelf even in de online omgeving van het ziekenhuis kijken & meenemen voor je afspraak maandag!
Daglichtlamp
02-09-2026 om 08:57
Tijgeroog schreef op 02-09-2026 om 08:31:
Alle opmerkingen dat die uitslagen er echt wel.op tijd zullen zijn: dat kun je toch helemaal niet weten? Niet elk lab werkt hetzelfde, en sommige onderzoeken heb (veel) meer tijd nodig dan andere.
Bv de vitamines die bij mij vorig jaar onderzocht zouden worden: toen zei ze meteen dat dat ongeveer een week duurt voor je de uitslag hebt. En voor mijn belangrijkste bloedonderzoek gaat m'n bloed met een taxi naar een academisch ziekenhuis en wordt het daar getest. Dat onderzoek doen ze niet elke dag, daar kan in theorie 2 weken overheen gaan.
Maar als het om dat soort onderzoeken zou gaan, dan had ze veel eerder moeten bloedprikken. Er zijn bepalingen die weken kunnen duren (bijvoorbeeld omdat dat soort onderzoeken maar eens in maand gedaan worden). Maar aangezien ze deze week moest bloedprikken voor een afspraak maandag zal het daar dus niet omgaan.