Gezondheid en welzijn
Annemarie040404
09-06-2026 om 16:25
Nooit last, na diepte reiniging kies laten trekken?
3 x per jaar ga ik naar mijn mondhygiëniste. Nooit heb ik last, en ik poets en rag braaf. Moest ik opeens aan 2 kiezen een diepte reiniging doen. Ik vertrouw mijn mondhygiëniste. Kom er net vandaan. Blijkt dat ik 2 kiezen moet laten trekken!? Ik vind het erg vreemd. Geen idee wat ik moet doen. Het lijkt wel alsof ze iets stuk heeft gemaakt in mijn mond. Mag nu gaan wachten op pijn en dan moet ik terugkomen. Om 2 kiezen te laten trekken. Dit is toch raar? Zo zo spijt dat ik de dieptereiniging heb laten doen.
Ysenda
09-06-2026 om 17:00
Wat zegt de tandarts? Daar kom je toch ook 2x per jaar. Die ziet zwakke plekken vaak aankomen, althans die van mij wel.
Mondhygiëniste is geen vervanging van de tandarts.
rooiekater
09-06-2026 om 17:07
gewoon bellen en vragen hoe het zit.
Hier ook een kies laten trekken omdat de mondhygiënist het zag. Maar werd wel netjes voor beoordeling na de tandarts gestuurd en foto gemaakt.
MMcGonagall
09-06-2026 om 22:17
Als ik twee keer per jaar naar de tandarts ga, hoef ik niet naar de mondhygiënist. Dat beetje tandsteen haalt hij dan weg. Ik doe wel het complete pakket aan zelfzorg, stoken, rageren en flossen. Voor mijn gevoel is de mondhygiënist alleen goed als je zeer kalkhoudend speeksel hebt of nooit flost. Of als je te lang wacht met naar de tandarts gaan. Ik ben een paar keer geweest toen ik twee jaar had gewacht met een tandartscontrole, maar de mondhygiënist vind ik erger.
Venusss
10-06-2026 om 07:52
MMcGonagall schreef op 09-06-2026 om 22:17:
Als ik twee keer per jaar naar de tandarts ga, hoef ik niet naar de mondhygiënist. Dat beetje tandsteen haalt hij dan weg. Ik doe wel het complete pakket aan zelfzorg, stoken, rageren en flossen. Voor mijn gevoel is de mondhygiënist alleen goed als je zeer kalkhoudend speeksel hebt of nooit flost. Of als je te lang wacht met naar de tandarts gaan. Ik ben een paar keer geweest toen ik twee jaar had gewacht met een tandartscontrole, maar de mondhygiënist vind ik erger.
Ik gok dat TO naar de mondhygienist gaat vanwege parodontitis en dan is meerdere keren per jaar nodig en heel gangbaar. Als dat geconstateerd is is dat ook de juiste weg. Dat heeft niet perse altijd slechte verzorging van je gebit te zijn.
TO, klopt bovenstaande, was er parodontitis geconstateerd? Een dieptereiniging komt pas in beeld als de pockets boven een bepaalde diepte komen en een normale reiniging niet voldoende is. Dan wordt er een meting gedaan, pockets te diep, advies dieptereiniging. Daarna zijn de pockets klaar om uit zichzelf minder diep te worden, als dit goed gaat. Dus hoe is dit proces gegaan?
Trekken van kiezen is dan weer een grote stap verder.
rionyriony
10-06-2026 om 08:05
Courage schreef op 09-06-2026 om 16:36:
Wat houdt die dieptereiniging in?
Ja wat is nou een "dieptereiniging"? Ik bedoel je kan een kies rondom schoonmaken, maar diep gaat dat niet.
Je kan een beetje de plak onder het tandvlees weghalen. Als dat niet strak zit maar openingen laat dan hebben zuren en plak wel meer kans.
Maar in twee elementen tegelijk?
Misschien staan die kiezen niet vast genoeg meer in het bot. Gaan ze wiebelen. Dat kan natuurlijk wel maar dat lijkt mij niet het gevolg van het schoonmaken.
Sommige mensen lijken baat te hebben bij een mondhygiëniste, maar in mijn geval kan het niet veel meer betekenen dan "goed poetsen" te adviseren tegen een overdreven hoog prijskaartje. Dat kan ik zelf ook wel bedenken. Mensen met ruimte tussen tandvlees en elementen hebben misschien baat bij het verwijderen van tandsteen.
Misschien helpt Xylitol? Schijnt de bacteriën het leven onmogelijk te maken die plak mogelijk maken. En het is best smakelijk. En misschien kan je nieuwe opbouwen laten maken in het kaakbot. Is wel peperduur.
Venusss
10-06-2026 om 11:12
Dieptereiniging gaat wel diep, tandplak en tandsteen worden dan verwijderd onder het tandvlees waarna de worteloppervlakken worden gladgemaakt zodat het tandvlees weer kan genezen en vastgroeien. Heb je ernstige parodontitis helpen al die middeltjes niet voldoende, ze kunnen hoogstens wat ondersteunen het proces van parodontitis stop te zetten (naast goed poetsen en ragen uiteraard).
Yumi
10-06-2026 om 19:42
MMcGonagall schreef op 09-06-2026 om 22:17:
Jou gevoel zit fout, er zijn meerdere oorzaken waardoor je vaker naar de mondhygiënist moet. Kan er hier meerdere noemen maar ik zal het bij mezelf houden, maar wil wel aangeven dat dit soort oordelen zonder de oorzaak te weten pijnlijk is.
Ik ga 3 keer per jaar naar de mondhygiëniste en 2 keer naar de tandarts, vanwege een tekort aan speeksel. Kan me de blaren in mijn mond flossen/raggen maar het werkt niet. Naast speciale tandpasta gebruik ik al zolang ik het me kan herinneren het complete pakket, loop al weer anderhalf jaar met een tandvleesontsteking. Volgens de tandarts en mondhygiënist kan ik niet meer doen.