Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Nieuwe knie operatie, maar ben pas 46

Ik heb van de week te horen gekregen dat ik een halve nieuwe knie moet. 
Maar de orthopeed vindt mij te jong , dus wil proberen met medicijnen en injecties het een paar jaar uit te stellen. 
Zijn er misschien mensen hier die ook op jonge leeftijd hier mee te maken hebben gekregen ? En wat is de wijsheid ??
Orthopeed zegt dat halve nieuwe knie 10 jaar mee gaat, daarna moet er een hele nieuwe knie in en die zou 25 jaar mee kunnen gaan 

Het is voor mij nu drie jaar geleden. Ben er nog steeds blij mee. Het was lang genoeg gerekt. Doordat ik al zo lang last had kreeg ik ook op andere plaatsen steeds meer klachten, want je gaat er toch naar lopen.

Heb je last van overgewicht?

dan zit je al aan de 70. Hoe oud zijn je grootouders geworden?

En tien jaar is meer een minimum, een halve knie kan veel langer meegaan. De periode voor mijn operatie was ik steeds meer aan het puzzelen hoe ik ergens kom komen. Omdat meer dan vijf minuten lopen al problematisch was.

Ik zelf niet persoonlijk, maar ken wel 40-ers die een halve knie kregen. Ik heb zelf jaren op de afdeling orthopedie gewerkt en de levensduur van een knieprothese hangt ook af van je er mee gaat doen. Er zijn bijv sporten die wel afgeraden worden met een nieuwe knie. En de technieken van opereren en materialen verbeteren ook steeds. 
Maar als de orthopeed je eerst injecties en medicijnen aanraadt, zou ik dat wel eerst proberen. Wellicht heb je er wel baat bij en kun je daar eerst mee vooruit.

als hij die injecties wil proberen zou ik dat best een kans willen geven, maar niet te lang aan willen rommelen. 
Je bent nu nog relatief jong. Nu al beperkt zijn door je knieën vind ik echt zonde van de tijd als dat niet nodig is. En wie weet wat ze allemaal al verbeterd hebben in de kunstknieën over 10 jaar? Misschien gaan die wel veel langer mee. Ik zou de gok wel durven wagen. 

Zeespiegel schreef op 06-09-2026 om 19:36:

dan zit je al aan de 70. Hoe oud zijn je grootouders geworden?

82 zelfs. Ik zou persoonlijk niet te lang meer aanmodderen hoor..

De jonge mensen die ik ken met een nieuwe knie hebben inderdaad die gok gemaakt. Liever nu gewoon pijnloos mobiel zijn en hoe dat later gaat, zien ze wel weer. Mijn collega van 55 heeft net haar tweede knie gekregen.

Ik ben veel ouder dan jij.   In 2018 heb ik mijn halve nieuwe knie gekregen en de termijn van 10 jaar is mij nooit  genoemd.  Ben erg gelukkig met onbeperkt en  pijnloos  lopen.

Mijn moeder had een vergelijkbaar verhaal, zij was rond de 50 volgens mij. 

Ze kon haar werk niet meer doen (fysiek zwaar werk) maar het huishouden eigenlijk ook niet meer en als ze ergens geen ging had ze continu pijn of het schoot op slot. Toen was het ook een dilemma. Je weet niet of een evt operatie slaagt, hoe lang zo'n knie mee gaat, hoe oud je wordt, wat ze over pakweg 15 jaar allemaal hebben uitgevonden etc. 

Toen is ze vrij jong geopereerd. Ze heeft ander werk gezocht, een kantoorfunctie. Ze heeft er geen moment spijt van gehad. Het zou natuurlijk kunnen dat ze 95 wordt en tegen die tijd aan de 3e knie toe is maar dat weet je natuurlijk niet van tevoren. 

Mijn moeder had het niet aan haar knie maar heup. Jaren uitgesteld en aangemodderd. Alles onder het mom van je bent te jong. Ze kon niets meer, slechts kleine stukjes lopen en altijd pijn. Toen kreeg ze eindelijk haar nieuwe heup. Wat een wereld ging er toen weer open voor haar. Dat was echt fantastisch. Twee jaar later kreeg ze kanker waar ze vijf jaar later aan overleed. 

Blijf dus astjeblieft niet aanmodderen. Nu heb je er in iedergeval wat aan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.