Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Niet ongesteld na vaccinatie

Mijn dochter is in maart voor het eerst ongesteld geworden en toen netjes elke maand. In juni is ze ingeënt voor Covid en toen sloeg ze een maand over. Na de tweede vaccinatie in augustus is ze niet meer ongesteld geworden. Het is nu oktober. Ze is 13, 165 en 46 kilo. Herkent iemand dit? 


Bij mijn weten, kan het sowieso een paar jaar duren voordat de menstruatie regelmatig is. In het begin worden veel meisjes niet elke maand ongesteld. Dus of je na drie maanden al kan spreken van een regelmaat? 

De vaccinatie kan daarnaast inderdaad voor wat onregelmatigheid zorgen, omdat je afweersysteem dan druk is, maar dat is van voorbijgaande aard. 


Wat zegt de huisarts? 

Het komt helaas veel vaker voor. Laatst ook in het nieuws geweest..

Netherfield

Netherfield

26-10-2021 om 22:32 Topicstarter

Had artikel in het AD gelezen erover, maar dat ging vooral over heftigere menstruaties en vaker. Moet ik al met haar naar de huisarts? Al heb ik geen idee wat die kan doen. 

Netherfield schreef op 26-10-2021 om 22:32:

Had artikel in het AD gelezen erover, maar dat ging vooral over heftigere menstruaties en vaker. Moet ik al met haar naar de huisarts? Al heb ik geen idee wat die kan doen.

Je kan altijd vragen wanneer het zorgelijk  wordt toch? 

Ik zou eerst eens zoeken naar cijfers hoe snel een pubermeisje 'regelmatig' menstrueert. Dan heb je een vergelijk. Want toeval bestaat!
gr Angela

Netherfield schreef op 26-10-2021 om 22:32:

Had artikel in het AD gelezen erover, maar dat ging vooral over heftigere menstruaties en vaker. Moet ik al met haar naar de huisarts? Al heb ik geen idee wat die kan doen.

De huisarts kan je hopelijk uitleggen wat er aan de hand is. Blijkbaar maak je je zorgen. 

Ah lastig. Geen menstruatie of verstoorde menstruatie hoor ik wel meer in mijn omgeving. Begreep dat bij sommigen het 3 maanden duurde voor de boel weer normaal was. Hetzij dat ze weer ongesteld werden of dat het minder erg was qua vloeiing of pms/migraine.

En bij sommigen is het dat ze in het begin nog onregelmatig zijn, maar ik weet van mijzelf en mijn vriendinnetjes dat het wel redelijk regelmatig was. Dus niet zomaar een maand overslaan, hoogstens een dag of 2 eerder/later.
(Dat ene vriendinnetje waarbij er dus geen menstruatie was, was wel gewoon zwanger...)

Ik was als tiener stikjaloers op mijn nicht van een jaar ouder dat ze vaak een maand of twee drie oversloeg en ik nooit.
Maar de huisarts polsen kan natuurlijk geen kwaad.

DistinctMarten43

DistinctMarten43

27-10-2021 om 09:41

Heda schreef op 26-10-2021 om 22:30:

Het komt helaas veel vaker voor. Laatst ook in het nieuws geweest..

Waarom helaas? Het is maar tijdelijk hoor.

En Idd ze menstrueert net, geef het wat tijd. 

PriceyRook54

PriceyRook54

27-10-2021 om 10:18

Ik zou het nog een paar maanden afwachten, er is vrij weinig over te zeggen bij zo'n jong meisje die pas net begonnen is met menstrueren. Je huisarts zal waarschijnlijk hetzelfde zeggen, afwachten.

Heel herkenbaar, hier ook een 15 jarige dochter die na haar laatste vaccinatie nog niet ongesteld is geworden. Ook zij is normaal iedere 4 weken gewoon ongesteld. Ik ben heel benieuwd wat de huisarts hierover zegt..

Netherfield

Netherfield

27-10-2021 om 23:34 Topicstarter

Ik kijk het nog even aan. Dochter vindt het wel relaxed geloof ik. 

Doornroosje9 schreef op 27-10-2021 om 09:41:

[..]

Waarom helaas? Het is maar tijdelijk hoor.

En Idd ze menstrueert net, geef het wat tijd.

Omdat het voor een vrouw heel vreemd is als zij niet menstrueert. Denk dat de gemiddelde vrouw zich wel zorgen maakt als zij geen menstruatie heeft.

En er zijn heel veel vrouwen bij wie de menstruatie nog steeds niet normaal is. Dus of dat tijdelijk is dat weet je niet (zal best hoor, maar je weet het niet).

Dat vind ik dus eng bij die jonge meiden. Ik had er ook last van, werd 6 weken later ongesteld en word het al 30 jaar op de dag nauwkeurig. Vind het maar gek, bij andere vaccinaties hebben mensen toch ook geen last van hormonen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.