Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Niet meer ongesteld zonder bijwerkingen

Volgens mij zoek ik naar iets dat niet bestaat, maar misschien is er toch een oplossing. Het lijkt erop dat de overgang zich langzaamaan aankondigt (ik ben eind 40). De afgelopen maanden ben ik steeds om de 15-20 dagen ongesteld. Waar dat vroeger langzaam op gang kwam met een dag of twee spotting, gaan tegenwoordig direct de sluizen open. Ik ben al een keer verrast toen ik op een lichtgekleurd badmatje stond en van de week op mijn werk. Echt heel erg vervelend.

Ik heb dus van de week zitten googelen naar de bijwerkingen van mirena, nuvaring, implanon, maar net als 17 jaar geleden (toen ik stopte met hormonale anticonceptie), zijn dat o.a. stemmingswisselingen, depressiviteit, haarverlies, verminderd libido. En dat had ik toen dus allemaal. Ik heb nu een koperspiraaltje waarmee het tot vorig jaar allemaal prima ging.

Heb ik nog een optie gemist? Zo vaak en onregelmatig ongesteld zijn vind ik echt vreselijk, maar alle hormonale anticonceptie vind ik misschien nog wel erger.

Heel vervelend! 

Eind 40 kun je zwaarder gaan vloeien. Ik ben 46 en hier nog niet in de overgang maar dat kan denk ik ook niet lang meer duren.

Als het echt de spuigaten uitloopt en je hebt geen kinderwens meer dan is novasure misschien een optie voor je. Ik houd dat voor de toekomst in elk geval wel in mijn achterhoofd.

Is de novasure behandeling niet iets voor je? 

Veel vrouwen vloeien daarna nog heel licht, maar ook heel veel gewoon helemaal niet meer

Overigens, je bent eind 40, de kans is groot, of gewoon bijna zeker dat je de overgang in gaat nu en dan ga je inderdaad vaker en heftiger menstrueren in de beginfase

Oops, verkeerd gelezen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-07-2021 om 06:51

Bah. Geen tips, hier wel duidelijk heftiger dan vroeger maar gelukkig (nog?) geen openstaande sluizen in 1 keer.

Ben je al bij de huisarts geweest? Niet alleen om opties te bespreken, maar ook om eventueel andere oorzaken (vleesboom) uit te sluiten. Laat ook je ijzer controleren, die is bij mij sinds de heftiger vloed duidelijk verlaagd. En dat is vaak relatief makkelijk te verhelpen en scheelde bij mij enorm in hoe ik me voelde.

Hier ook heftige menstruaties sinds geboorte tweede kind. Voel me vaak ook onzeker, bang voor doorlekken. 
Heb bij de gyn een onderzoek gehad. Ze zagen heel dik baarmoederslijmvlies. Stelden Novasure behandeling voor. Tot nu toe heb ik het uitgesteld, maar iedere maand denk ik weer; nu ga ik het doen. 

Ik heb mijn baarmoeder op m'n 48e laten verwijderen. Wou dat ik dat járen eerder had laten doen! Wat 'n opluchting: geen krampen meer, geen bloederige zooi en ook geen ander gelek. Ideaal! 

VivaLaVida schreef op 10-07-2021 om 07:48:

Hier ook heftige menstruaties sinds geboorte tweede kind. Voel me vaak ook onzeker, bang voor doorlekken.
Heb bij de gyn een onderzoek gehad. Ze zagen heel dik baarmoederslijmvlies. Stelden Novasure behandeling voor. Tot nu toe heb ik het uitgesteld, maar iedere maand denk ik weer; nu ga ik het doen.

Dat had ik op mijn 40e laten doen, maar was niet echt 'n succes. Okee, bloeden werd iets minder, maar de krampen heftiger. En het zorgde voor vergroeiingen in de baarmoedermond waardoor iets simpels als 'n uitstrijkje helse pijn deed. 

Ik zou je aanraden om naar de huisarts te gaan, mocht je er echt iets mee willen. Ik heb ook overgangsklachten maar voorlopig besloten om te gaan voor acceptatie. Dan maar 2x per dag onder de douche en af en toe migraine. Er zijn tegenwoordig wel hormonen die echt specifiek alleen voor de overgang zijn en die ook lagere gezondheidsrisico´s hebben. 

Ik zou verder oppassen met alle innovatieve behandelingen die voor vrouwen worden verzonnen waarbij er een ingreep wordt gedaan in de onder bruik.Innovatief staat vaak voor: onvoldoende objectief onderzocht en van de bijwerkingen weten we ook niet echt veel. Er wordt veel bedacht waarmee de ellende vooral groter wordt. Denk maar aan al die vrouwen die matjes hadden laten plaatsen na een verzakking. 

redbulletje schreef op 10-07-2021 om 08:56:

[..]

Dat had ik op mijn 40e laten doen, maar was niet echt 'n succes. Okee, bloeden werd iets minder, maar de krampen heftiger. En het zorgde voor vergroeiingen in de baarmoedermond waardoor iets simpels als 'n uitstrijkje helse pijn deed.

Jemig wat een nare bijwerking!

Dus ook novasure heeft weer een adder onder het gras!

Ik denk dat ik het maar ga uitzingen als het mijn tijd is...........


Hier eind 40 en vorig jaar een novasure behandeling ondegaan. Echt top. 

droogboeket schreef op 10-07-2021 om 09:43:

Hier eind 40 en vorig jaar een novasure behandeling ondegaan. Echt top.

Wisselende verhalen dus. Welke voordelen heeft het voor jou?

Vervelend voor je, is een menstruatiecup niks voor je? Deze kan meer aan dan een tampon of maandverband. Het is even wennen maar de moeite waard.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.