Gezondheid en welzijn
Zuster2021
06-12-2025 om 11:07
Neuropathie
Ik heb neuropathie (zenuwschade) over gehouden na mijn bestralingen tegen kanker. Nu is de kanker gelukkig weg, maar heb ik ontzettend veel pijn aan allebei mijn armen en handen. Er is in mijn nek bestraald, en waarschijnlijk is er een nek zenuw beschadigd 😫
Ik slik al medicatie, maat die werken erg langzaam, hebben tijd nodig om aan te slaan. Wie heeft er eventueel nog tips om hier mee om te gaan, want de pijn is soms niet om uit te houden.
CreaBea
06-12-2025 om 12:14
Kou vermijden en in beweging blijven. En wellicht een second opinion aanvragen, zo is iemand die ik erg goed ken met onverklaarbare neuropatische klachten (regioziekenhuis: leer er maar mee leven) naar het UMC in Utrecht gegaan voor een second opinion. En daar hebben ze echt veel meer kennis, tips en trucs.
Klarabellaaaaa
06-12-2025 om 12:18
Geen tips hier maar wel herkenning. Ik heb zelf zenuwschade aan beide benen en voeten. Ik slik ook medicatie tegen de zenuwpijn maar heel veel doet het niet helaas. De pijn is om gek van te worden. Het brandt en schrijnt en tintelt en dat 24/7.
Ik lees even mee, misschien dat er toch nog wat tips komen!
Madamecannibale
06-12-2025 om 13:23
Ik heb geen tips voor je helaas. Het lijkt me erg naar om continue dit soort pijn te voelen. Een beetje onconventioneel misschien maar soms kan pijn nog heftiger voelen als je jezelf erop focust. Misschien valt op psychisch vlak nog iets te bereiken. Sterkte! Zenuwpijn is echt heel naar.
Schemerlampje
06-12-2025 om 13:29
Ik ken iemand die iets van hyperbare zuurstoftherapie heeft gedaan. Zij had veel last van neuropathie, vooral in de voeten/benen. Dat heeft wel geholpen. Geen idee of het vergoed wordt, maar misschien iets om naar te kijken?
Sterkte!
Agen
06-12-2025 om 18:02
Mijn klachten zijn zo te lezen veel minder. Ik heb neuropathie in mijn voeten na chemotherapie. Bij mij helpt veel bewegen.
Gebruikersnaaminvullen
06-12-2025 om 22:55
Zuster2021 schreef op 06-12-2025 om 20:19:
dank voor jullie reacties!
Ben je dit al tegengekomen?
https://www.kanker.nl/neuropathie/zenuwpijn-na-chemotherapie-daar-is-wel-wat-aan-te-doen
Qutenza en TENS
Er zijn ook nog andere behandelingen tegen pijn, bijvoorbeeld Qutenza en TENS. Het voordeel van deze twee behandelingen is dat ze heel plaatselijk werken en daardoor minder of alleen lokale bijwerkingen hebben. Marieke: “Qutenza is een huidpleister met een hoge concentratie capsaïcine. Dit stofje zorgt ervoor dat de zenuwuiteinden in de huid minder gevoelig worden en hierdoor minder pijnsignalen afgeven. Hierdoor voel je geen of minder pijn. Bij TENS krijgt de patiënt elektrische stroompjes door de huid heen. Dit gebeurt via 2 elektrodes op de huid en een apparaatje dat de patiënt bij zich draagt. De stroompjes geven veranderingen in de pijnsignalen en kunnen zo de pijn verminderen.”
Roos57
07-12-2025 om 09:45
ik denk dat jij het ook wel weet maar er zijn expertise centrums over neuropathie.
Sterkte in ieder geval. 
Pimpelmees67
07-12-2025 om 10:44
Agen schreef op 06-12-2025 om 18:02:
Mijn klachten zijn zo te lezen veel minder. Ik heb neuropathie in mijn voeten na chemotherapie. Bij mij helpt veel bewegen.
Mijn moeder heeft het ook. Ook na chemotherapie. Tot een paar jaar geleden hielp veel bewegen inderdaad maar nu ze 80 is niet meer. Ze is een paar keer gevallen, ook vanwege de pijn in haar voeten. En ze heeft al jaren een slechte knie waardoor ze ook minder kon bewegen. Sinds kort een nieuwe knie maar kort daarna haar enkel gebroken dus bewegen is erg lastig.
SuzyQFive
07-12-2025 om 16:59
Bij mij helpt de combinatie van een tens met GLP1-remmers.
Medicatie (had amitrityline) hielp een beetje maar had steeds meer nodig en toen ik ermee stopte merkte ik pas dat ik een paar jaar in dikke mist had rondgelopen.
Pimpelmees67
07-12-2025 om 17:17
Beterlaat2021! schreef op 07-12-2025 om 16:41:
@Pimpelmees : hoeveel pech kan een mens hebben....Zo sneu!
Mwah. Vooral eigenwijsheid. Die gebroken enkel dan.
Schommelstoel
07-12-2025 om 17:24
Ik lees even mee. Ik heb sinds dit jaar neuropathie rond een groot operatielitteken. Nare pijn waar tot nu toe geen pijnstiller tegen helpt.
Mijn arts stelde amitriptyline voor, maar dat blijk ik niet te mogen in combinatie met andere medicatie.
Bewegen maakt de pijn vaak alleen maar erger (het dit niet in mijn armen of voeten/benen).
Schemerlampje
07-12-2025 om 19:23
Schommelstoel schreef op 07-12-2025 om 17:24:
Ik lees even mee. Ik heb sinds dit jaar neuropathie rond een groot operatielitteken. Nare pijn waar tot nu toe geen pijnstiller tegen helpt.
Mijn arts stelde amitriptyline voor, maar dat blijk ik niet te mogen in combinatie met andere medicatie.
Bewegen maakt de pijn vaak alleen maar erger (het dit niet in mijn armen of voeten/benen).
In je buik, toevallig? Dan kan het ook ACNES zijn.
Schommelstoel
07-12-2025 om 19:50
Schemerlampje schreef op 07-12-2025 om 19:23:
[..]
In je buik, toevallig? Dan kan het ook ACNES zijn.
In de buik inderdaad. Maar wat ik lees is dat ACNES op één plek pijn geeft? Ik heb op meerdere plekken forse pijn, allemaal rondom het (hele grote) litteken.