Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Mysimba

ik ben er afgelopen week mee gestart. Meer mensen hier die het gebruiken? Ik dacht het lijkt me fijn een topic te hebben waar we het met elkaar erover kunnen hebben. Niemand die ik ken gebruikt het en bij mijn huisartsenpraktijk ben ik de enige en eerste die het krijgt. Kwam helaas niet in aanmerking voor saxenda vanuit de vergoedingscriteria en ook niet voor ozempic, mounjaro of wegovy  omdat ik diabetes type 2 heb. 

Ik ben ook niet zwaar genoeg voor Saxenda. Mysimba heeft een lagere bmi als vergoedingsgrens. Ik schrik toch terug voor de bijwerkingen, ik ben heel benieuwd naar hoe jij het ervaart. 

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een naaste wel. Dat was niet positief helaas, die kreeg vooral last van angstaanvallen en is er weer mee gestopt. Dat zegt natuurlijk niets over hoe het bij jou uit zal pakken, wellicht heb jij er wel baat bij.

Ik gebruik wegovy en ben er ontzettend blij mee. De rust die het geeft in mijn hoofd om niet continue met eten bezig te zijn. Ik kan naar feestjes gaan en daar echt geen enkel moment talen naar de borrelplank, frisdrank of alcohol. 
Het afvallen gaat daardoor bijna vanzelf. Ik ben mezelf namelijk niets meer aan het ontzeggen. Ik eet gewoon gezond in normale porties. Als ik eens wel trek heb in iets lekkers kan ik het gewoon pakken. Dan heb ik niet meer dat ik gelijk meer wil. Nee, eentje is dan genoeg.
Overigens ben ik er me wel van bewust dat dit dus iets is wat ik voor altijd zal moeten gebruiken. Omdat ik het zelf moet betalen een behoorlijke aanslag op m'n portemonee. Maar het is me elke cent waard.

Ik ben tot 2x toe gestart met mysimba, eerste keer langere periode volgehouden (echt wel een aantal maanden) maar bleef me toch beroerd voelen. Uiteindelijk tijdelijk gestopt omdat we op vakantie gingen en ik me dus niet een week lang niet lekker wilde voelen. Daarna uiteindelijk na een langere periode gestopt te zijn toch weer langzaam opgebouwd maar de bijwerkingen bleven en werden niet minder.

Dus toen Saxenda gekregen. Ook daarvan veel last van bijwerkingen gehad en echt heel misselijk geweest een periode. Uiteindelijk daar ook mee gestopt omdat ik de bijwerkingen te heftig vond en gezien ik heel makkelijk blauwe plekken krijg ik altijd een blauwe plek had op de plek waar ik de injectie gezet was een dag daarvoor. Daarna een periode gehad dat ik nog steeds afviel zonder medicatiegebruik.

Inmiddels val ik niet echt heel erg hard meer af maar ik kom ook vooral niet meer aan. Als ik gewoon een beetje let op wat ik binnen krijg blijf ik dus afvallen al is het heel langzaam. Het is echt heel fijn dat die medicatie bestaat hoor en ik ben er dus in totaal zo'n 25kg mee afgevallen, maar ik weet wel dat het voor mij de bijwerkingen niet meer waard is.

Ik ben begonnen met het GLI traject, maar zat ondertussen ook na te denken over afvalmedicijnen. Mysimba leek me wel wat, dus ik ben benieuwd hoe die je bevallen. Krijg je deze vergoed vanuit de zorgverzekering? 

Mysimba is daar waar ik woon niet toegelaten vanwege de vele bijwerkingen……( Zwitserland)

Poison

Poison

07-10-2026 om 19:28 Topicstarter

mijn bmi (helaas) is hoog genoeg, maar dm2 is uitsluitingscriteria voor saxenda. Die wilde ik liever namelijk.

Mijn ervaring tot nu toe ( donderdag gestart): enorm hoofdpijn en het gevoel of alles te langzaam beweegt. Daarnaast erg misselijk. Tot gister, toen voelde ik me ineens veel beter. Nu zie ik op tegen de eerste ophogingsstap zaterdag…

maar: 2,1 kg kwijt. Terwijl ik al 10 jaar maximaal 200 gram afval wat ik ook doe…

Poison

Poison

07-10-2026 om 19:31 Topicstarter

Spinnewiel schreef op 07-10-2026 om 16:27:

Ik ben begonnen met het GLI traject, maar zat ondertussen ook na te denken over afvalmedicijnen. Mysimba leek me wel wat, dus ik ben benieuwd hoe die je bevallen. Krijg je deze vergoed vanuit de zorgverzekering?

Na een jaar gli kom je (als je aan alle voorwaarden voldoet) in aanmerking voor saxenda. Omdat ik daar niet aan voldoe (want dm2) kreeg ik mysimba 

Poison

Poison

07-10-2026 om 19:32 Topicstarter

Ted68 schreef op 07-10-2026 om 17:42:

Mysimba is daar waar ik woon niet toegelaten vanwege de vele bijwerkingen……( Zwitserland)

O. Jeetje. Dat vind ik wel een beetje eng

Ik zou je ook goed inlezen wat MySimba is. Het is niet zoals saxenda een middel dat op je spijsvertering werkt en je hongergevoel onderdrukt door een hormoon uit je darmen na te bootsen. MySimba is een middel dat op je hersenen inwerkt zoals een anti depressivum.

Poison

Poison

07-10-2026 om 22:36 Topicstarter

Weet ik. Ik heb me heel goed ingelezen. En ben verpleegkundige, ik ken de middelen losstaand vanuit mijn werk. 

Als je diabetes hebt zou je toch zeker Ozempic kunnen krijgen?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.