Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Millie, het monster en de strijd voor het leven!


Millie91

Millie91

23-06-2022 om 01:08 Topicstarter

Wat lief, Auwereel! Het heeft alsnog extra lekker gesmaakt door al jullie toejuichingen. Ik heb een decadent broodje gehad met truffelmayonnaise en pijnboompitjes, dus calorieën waren geen probleem 

Jillz, jij omschrijft zo precies hoe gekmakend het is, die continue strijd met eten. Ik denk dat ik vroeger had gedacht, oh fijn toch, nooit aan de lijn hoeven, en eten wat je maar wil als je zin hebt. Maar die naïeve ik had geen idee gehad van de negatieve obsessie die er tegenover staat. Het is totaal niet meer vanzelfsprekend. Het komt heel nauw of iets me wel of niet aanspreekt. Soms vind ik iets wat ik makkelijk eet, en daar moet ik ontiegelijk zuinig op zijn, want ik hoef het maar een keer te ruiken als de wind verkeerd staat en ik hoef het nooit meer. Weg safety-food. Gedurende de dag word ik steeds nerveuzer als ik nog niks substantieels binnen heb gekregen, want de eetlust wordt ook zwakker als ik langer niks eet. Plus de tijd die ik nog over heb om te eten tikt weg, en daarmee ook de hoeveelheid die ik binnen zal kunnen krijgen. Maar tegen mijn zin in eten, resulteert dan weer in misselijkheid en vaak dus weer een categorie voedsel die me vanaf dan tegenstaat. Ik heb helaas altijd heel veel moeite gehad met eten onder druk, waardoor ik vroeger ook op het randje van eetstoornissen heb gebalanceerd. Sommige mensen gaan juist eten van stress, ik sla compleet dicht. Dat speelt me nu extra parten. Het gevoel van opluchting als ik gewoon een portie binnen heb van iets, die niemand me meer kan afnemen, is echt een van de hoogtepunten van mijn dag. Ook dat eenzame wat je omschrijft is heel naar. Eten is normaal gesproken iets van gezelligheid, van verbinding. Je zit samen en geniet van dezelfde maaltijd. Maar ik moet compleet mijn eigen plan trekken, wil ik niet doorzichtig worden. Dus zit ik toe te kijken hoe monster en man iets heel normaals eten, waarvan ik kokhals als ik te dichtbij kom. Om een uur later dan 3 hotwings te bestellen of een blikje bouillon op te warmen. Of 2 dropjes te eten. Ik voel me schuldig over het voorbeeld wat ik hiermee aan mijn zoon geef. Dus eet ik uit zijn zicht, zodat hij tenminste niet al die troep ook wil. Maar dat is natuurlijk totaal niet de gezellige, gezonde gezinsmaaltijd zoals ik die voor me zag en voor hem had willen creëren. Zo zie je hoe iets doodnormaals als eten een woelige mentale strijd is geworden, die op de achtergrond van alles aanwezig is.

Maar! Nu kan ik gelukkig weer wat eten, dus probeer ik wat meer los te laten en vertrouwen te hebben dat mijn lijf op tijd om brandstof vraagt. Over obsessies gesproken: monstertje had dus een paprika-dag waarin hij dat woord veel zei. Ook wilde hij er steeds één vasthouden. Ik vond dat zo grappig dat ik deze foto met jullie wilde delen:


IMG-20220622-WA0000.jpg

Mijn liefje met Papi de Paprika 🫑. Overigens moet je vooral niet zo'n bizarre suggestie doen als de paprika ook daadwerkelijk ópeten, en de stukjes van Papi die 's avonds in zijn tortilla zaten zijn er dan ook vakkundig uit gepeuterd "weg" zeggend (ook een nieuw woord, hij zegt het meer als 'wggg' en dan zijn handje opgericht).

Wát een leuke foto! En wat een heerlijk ventje 😍

Wat een heerlijk mannetje om alleen al zo te lezen en de foto erbij 😊 echt een peutertje al. En stel je voor dat je groente of rode gezonde dingen eet 😉 
Lijkt me super lastig voor je de strijd met eten de hele dag en zorgen dat je voldoende binnen krijgt. Ik kan ook niet eten met stress, spanning, sla ik compleet dicht. Maar dat is meestal korte duur dat kan je wel hebben, maar bij jouw is het nu constant gevecht dat maakt het zo lastig! Hopelijk was het broodje goed bevallen en lus je deze vaker 🤞🏻

Wat een leuke foto! Zo leuk die obsessies van die kleintjes en de eerste woordjes. Mijn dochter heeft dat een tijd gehad met peer, alles wat er uitzag als fruit heette peer. De hele dag enthousiast: "Peer ook peer, ook peer, mama,  ook peer"

Dat wegvallen van hele categorieën eten was ik al weer even vergeten, maar inderdaad dat maakt het zo moeilijk. Dan was ik blij dat ik iets gevonden had wat goed viel bijvoorbeeld één bepaald soort brood met grill worst. Dan racete vriend naar de supermarkt om de hele koelkast er mee vol te leggen en dan twee dagen later verdroeg ik dat al niet meer. Begon de zoektocht weer opnieuw en voelde ik mij zo schuldig. Het ergste was nog wel toen water in de verkeerde categorie terecht kwam. Niet kunnen eten had ik op een bepaald moment bijna geaccepteerd, maar ik hield vanaf dat moment nog geen theelepel water binnen. Daarvan raakte ik wel echt in paniek. Uiteindelijk via sportdranken, ijsjes, gepureerd en aangelengd fruit uitgevonden dat een paar druppels geconcentreerd citroen sap in water ervoor zorgde dat ik weer kon drinken. Ik hoop voor jou dat de periode zonder misselijkheid mag aanhouden en je weer mag genieten van eten.

Millie91

Millie91

23-06-2022 om 08:53 Topicstarter

Winterkoud, het is inderdaad wel lastiger om dit gevecht constant te hebben dan eens in de zoveel tijd. Maar ik merk wel dat dezelfde mindset helpend is: namelijk rustig blijven en je realiseren dat je weken zonder eten kan. De paniek, die jij ook omschrijft Jillz, is namelijk echt funest voor het natuurlijke proces van eetlust. Of het nou terecht is of niet, enorm jezelf straffen met móeten eten is sowieso niet de oplossing.

Jillz, grappig, wat jouw dochter met peer had is voor monstertje appel (áppow). Wel vooral dingen die er wat op lijken, zoals tomaat of sinaasappel. Inderdaad heerlijk die eerste woordjes en de articulatie: peer klinkt meer als peeja. Ik moest ook glimlachen om je grillworst, want ik heb ook precies die fase gehad (en weer achter me gelaten). Ook inderdaad het schuldgevoel over daarna weer eten weggooien als het uit de gratie is geraakt, of de beteuterde blik van je geliefde als hij je een broodje aanbiedt en je alleen kan reageren met een gepijnigde kreun. Mijn man weet inmiddels ook heel goed dat eten iets is waar we het niet zomaar even over kunnen hebben. Een luchtige vraag als, 'zal ik een soepje voor je opwarmen?' Op het verkeerde moment kan mijn associatie met dat soepje alweer verpesten. Of als hij zelf bijvoorbeeld zegt dat zijn eten niet lekker was, word ík daar misselijk van. Het klinkt zo prinses op de erwt, maar het is geen onwil. Ik voel me eigenlijk altijd vijf weken zwanger 😅

Vandaag ook wakker geworden zonder het extreem beroerde gevoel. Hopelijk blijft dat nu even zo, aangezien man dit weekend een bruiloft heeft in het buitenland en ik met mijn broertje samen het monster ga verzorgen. De ervaring leert dat ik toch altijd net iets meer/teveel doe in dat soort situaties, ondanks de beschikbare hulp. Dan is het fijn als ik niet al met een dikke achterstand begin. Het mooie weer zal ook wel helpen, monster heeft niet veel meer nodig dan een badje water in de tuin en wat emmertjes en gieters, en wellicht een paprika 

Kan Monstertje checken of paprika's blijven drijven. Oh, je kan er natuurlijk kano's van maken,  in de lengte doorgesneden puntpapika en dan snoepworteltjes en tomaatjes als bemanning! En dan komt er een Monstertje-haai en die at alles op! Weg!

Mijn moeder had ook moeite met eten toen ze kanker had, op een gegeven moment hield ze erg van griotjes, drop dus. Ik kan geen griotjes meer eten zonder weemoedig te worden. Ook melk-met-fruit kwam in de mode, elke keer een andere smaak proberen in de hoop dat dat wel ging. 

Wij kwamen laatst in een winkel allemaal knuffels tegen van voedingsmiddelen. Nu je dit met de paprika zo schrijft moet ik er meteen aan denken. Mocht hij het ooit niet meer tolereren dat zijn paprika vriend door het eten gaat, dan is dat misschien nog een optie. (Nu alleen even uitverkocht zie ik, op de sites die ik zo snel bekeek. Mocht je het willen, kan ik er wel even een speurtocht aan wagen.)

Jellycat knuffel - vivacious pepper | bol.com

Weinig te vertellen, Millie, gewoon even komen gedag zeggen!

Hai Millie, hoe was het weekend met broer, zonder man? Je een beetje in kunnen houden qua inzet?
Monster nog in de paprikafase? Zo’n grappige foto, kan zijn koppie er wel bijdenken ☺️
Eten, pfff het kan zo ontzettend moeilijk zijn! Ben eens met een volle koelbox met flessen ontbijtdrank naar Frankrijk afgereisd maar heb daar vervolgens droog stookbrood gegeten… 
Weet dat je weer onderzoeken en dus uitslagen hebt eind van de maand, lukt het daarmee te dealen, zijn ze al achter de rug? Denk aan jullie!! 😘

ahhh, wat een dotje, dat monstertje van je ❤️😍. 
Mijn jongste heeft heel lang een winterpeen als vriendje gehad 🤣. Gelukkig blijven die lang goed. 
Die strijd met eten herken ik wel van mijn moeder en opa. Mijn opa at op een gegeven moment alleen nog rolmopsen, toast en bier 😬. 
Mijn moeder kon niet meer goed eten doordat haar darmen dicht gingen zitten maar ze at toen veel snoep (kon ze op zuigen). 

Hoe is het weekend gegaan? Niet teveel gedaan?

Als ik het me goed herinner kreeg je nu ongeveer de 'erop-of-eronder-uitslag'... Ik duim voor je! 

Millie, wat een heerlijke vrolijke foto met die paprika. Mijn dochter heeft lang geleden zo dagenlang met een flespompoen als “pop” rondgelopen. Die ging ook de kinderwagen in en moest mee gaan slapen ‘s avonds. Maar opeten ho maar 

Ik hoop dat je een fijn weekend hebt gehad en hebt kunnen genieten van je monstertje.

Heel erg spannend, de uitslagen die eraan komen, heel veel sterkte daarmee 

TanSwallow86

TanSwallow86

28-06-2022 om 23:07

Ho Millie, 
Sorry dat ik jou topic kom binnenvallen.
Vandaag was de uitvaart van mijn moeder en er werd een video gemaakt. 
Misschien is dit wel een idee voor jou man en zoontje, kunnen ze later altijd weer terug  kijken. 
Die video moet dan wel worden opgeslagen omdat de link(die krijg je dan via de mail) is maar 30 dagen geldig. 
Het is een suggestie 

Nu ben ik weer weg, nogmaals sorry voor het binnenvallen 

Millie, ik hoop dat alles naar omstandigheden goed met je is?
Hoewel schrijven hier uiteraard geen verplichting is, krijg ik altijd een beetje de kriebels als we 'lang' niks van je horen...

Er wordt veel aan je gedacht, lees ik hier. Ook van mijn kant

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.