Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

migraine

Ik zit echt heel erg te balen...kom net uit de douche en ja hoor, weer een oogaura; er is dus weer een migraineaanval op komst; de vreselijke hoofdpijn zal zo komen... Aura zit nu rechtsboven in mijn gezichtsveld dus typen lukt nog wel.
Ik kan helaas de sumatriptan niet slikken nu want ik moet straks met zoon naar de ortho (beugel gaat er uit) en ik mag niet rijden met sumatriptan....
Nu dus maar een paracetamol en een ibuprofen genomen. Baal ik van want was na jaren eindelijk naar de huisarts gegaan vanwege de frequente migraine aanvallen en heb dus sumatriptan voorgeschreven gekregen maar kan nu dus niet testen of dat zou helpen.

Ik ben bekend met migraine maar kan na al die jaren nog steeds de trigger niet achterhalen...Het is niet hormomaal, niet stressgerelateerd en qua voeding kan ik ook nog geen link leggen. Soms heb ik maanden geen aanval en soms 3 per week. 

Nou, klaagmodus gaat weer uit, ik ga even liggen met ogen dicht, hopelijk aura zo weg en hopelijk valt de hoofdpijn mee.


Een familielid van mij had ook haar leven lang zware migraine. Tot ze een keer 'n kleine tia kreeg en structureel een licht bloedverdunnertje moet slikken. Sindsdien is ze compleet van haar migraine verlost. Wellicht licht daar voor jou ook wel de oplossing? Zou een verwijzing vragen naar een neuroloog. 

Oh wat naar! Ik heb er ook lang last van gehad. Het moment dat jij omschrijft was voor mij het moment dat ik inderdaad de medicatie moest nemen, daarna werkte het niet meer. Je zegt dat je het niet neemt, vanwege autorijden. Maar kun je met migraine wel autorijden?

Met een aanval kun je toch niet veilig autorijden? Althans ik niet. Ik heb wel eens de huizen aan weerskanten van de straat naar beneden zien vouwen en weer terug. Toen was ik bijna thuis. Sinds die tijd rijd ik niet meer als de aura gestart is.

grasspriet1980

grasspriet1980

25-08-2021 om 09:17 Topicstarter

Nee met aura kan ik zeker niet rijden, maar aura is nu weg; dat duurt bij mij max een half uur. Ortho is pas vanmiddag dus ik hoop dat de ergste hoofdpijn dan voorbij is.

Heel naar! Kun je überhaupt nu wel auto rijden?

Bij mij helpt alleen een donkere kamer, een emmer en met rust gelaten worden in de hoop dat ik mijn maag leeg heb kan slapen. 
Bij mij zijn het wel de hormonen..

Hoop dat je oorzaak kunt achterhalen, want migraine wens ik niemand toe!

Jaaaaaaaaaren migrainelijder geweest. 
Mag ik vragen hoe oud je bent?

Bij mij is het met de overgang weggegaan, terwijl ik het vroeger minstens 1 of 2 keer per maand had. Makkelijk 4 dagen achter mekaar. 's Nachts wakker worden van de hoofdpijn. Met mijn vingertoppen in de aders van mijn schedel mijn hart voelen bonzen. Braakneigingen. 

Maar zoals gezegd, het is weg. Soms (heel soms) nog eens zware hoofdpijn die kenmerken heeft van migraine, maar verder geen last meer. Neem wel elke dag een half pilletje voor hoge bloeddruk (en daarvan staat in de bijlsluiter van dat het ook hoofdpijn tegen gaat).

Sterkte, ik weet wat het is.

De nieuwe onderzoeken zeggen dat de triggers in voedsel eigenlijk geen triggers zijn maar doordat er migraine op komst is je bijvoorbeeld meer trek in kaas of wijn krijgt.
met triptanen mag je 4u na inname weer rijden. 
Hier mogen ivm Corona ouders niet mee de ortho in. Kan hij niet zelf?

grasspriet1980

grasspriet1980

25-08-2021 om 12:37 Topicstarter

Het valt dit keer mee! Niet misselijk en hoofdpijn is goed te doen. Ben wel altijd heeeeel moe na afloop van een eenval. Nee, ortho is ruim een uur fietsen enkele reis en hij is pas 12 en heeft die route nog nooit gefietst. Dus ik ga zo even mee. Blijf in de auto inderdaad ivm corona. 
Ik ben begin 40 maar heb dit nu toch al zeker een jaar of 5. 

Het is idee van triggers is achterhaald. Heel veel mensen met migraine kunnen tegen stress, chocolade, varkensvlees, ...etc, tenzij er een aanval is. Het feit dat je ergens niet tegen kan op dat moment is al onderdeel van je migraine aanval en dus een gevolg van die aanval (en niet de oorzaak). Migraine krijg je niet van stress, wijn, chocolade, zon of varkensvlees.

grasspriet1980

grasspriet1980

25-08-2021 om 16:16 Topicstarter

mmm, net weer een aura gehad, dit keer in mijn linker gezichtsveld. Toch iets te vroeg gejuicht want voel nu weer hoofdpijn opkomen. Dank voor de info, dat wist ik nog niet van die triggers.

helaas ook bekend met migraine. Ik kan er ook nooit goed achterkomen waar het door komt. Wel weet ik dat ik door mijn ASS heel erg gevoelig ben voor prikkels, mn licht en geluid. Ik slik sinds eind vorig jaar bètablokkers en dat werkt bij mij goed. Niet 100% van de migraine af maar wel beduidend minder. Sterkte TO

Bij mij was stress (overwerkt) wel de oorzaak. Met een bètablokker kon ik het aantal aanvallen onderdrukken, maar pas toen ik wat aan mijn werk ging doen verdween het. 
Shit, dat je weer een aura kreeg!

Nikki1973 schreef op 25-08-2021 om 17:22:

helaas ook bekend met migraine. Ik kan er ook nooit goed achterkomen waar het door komt. Wel weet ik dat ik door mijn ASS heel erg gevoelig ben voor prikkels, mn licht en geluid. Ik slik sinds eind vorig jaar bètablokkers en dat werkt bij mij goed. Niet 100% van de migraine af maar wel beduidend minder. Sterkte TO

Werkt een beetje hetzelfde als met die bloedverdunners, zo een betablokker zorgt voor een lagere bloeddruk. Bij sport moet je daar wel rekening mee houden want je kan niet meer pieken mbt hartslag. Drafje gaat maar rennen niet. 

Goede beeldschermbril helpt ook wel een beetje, filteren van blauw licht. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

26-08-2021 om 01:29

Vervelend, Grasspriet! Ben je al bij een neuroloog geweest?

Begrijp ik je nu goed dat je twee aura's op één dag had? Wist niet dat dit kon.

Als ik een aura heb, is het er maar eentje en wordt het niet gevolgd door pijn.
Maar helaas is die pijn er wel vaak. Tot twee jaar geleden zelfs meer dan de helft van de maand. Vanaf mijn zevende heb ik al migraine. Alles geprobeerd, heel veel medicatie ook, maar niks hielp.

Ben nu gezegend met Erenumab-injecties (Aimovig). Nu 'nog maar' een paar dagen per maand pijn. Wel zijn de andere problemen aanwezig: onhandig zijn, nog méér overprikkeld dan anders, gevoelig voor geluiden, geuren en licht, prikkelbaar, etc. Maar dat de pijn zo veel minder is, is echt heel fijn. En als er toch een pijnlijke aanval komt, gebruik ik sumatriptan. 

Hoop dat Erenumab gauw goedgekeurd wordt door Zorginstituut Nederland, zodat het vergoed kan worden voor iedereen. 

Migraine valt onder hersenaandoeningen. Het is een aangeboren ziekte. Eten, drinken, etc. zijn geen oorzaak inderdaad, maar soms kun je wel ergens gevoelig op reageren en heeft het een uitlokkend effect. Ik heb het sowieso rond de menstruatie. Ook als ik te weinig vocht aan boord heb. 

Sterkte voor wie er aan lijdt! 

grasspriet1980

grasspriet1980

26-08-2021 om 08:27 Topicstarter

Klopt, gister had ik 2 aura's op 1 dag. Was voor het eerst. Ik ben nog niet bij de neuroloog geweest, alleen bij de huisarts. Sumatriptan gekregen maar die heb ik gister niet kunnen testen omdat ik moest rijden (uiteraard had ik niet gereden als dat niet verantwoord was, maar aura was weg toen en ergste pijn ook)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.