Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Littekens

Ik ben ik september laparoscopisch geopereerd en een van de snedes is midden op mijn buik gezet ipv in de buikplooi/bikinilijn. Dit is gedaan omdat ze bang waren teveel verklevingen (viel erg mee) tegen te komen maar ze waren even vergeten dat dat deel van mijn buik later nodig is voor een borstreconstructie 🤦🏼‍♀️. Andere afdeling hè. Mijn oncogyn (die zelf de operatie niet deed) zei ook dat ze de plek wel wat uitzonderlijk vond). 

En dan ook nog de pech dat juist dat wondje ontstoken is geraakt en het een dikke maand duurde voor het dicht was. 
Nu ruim drie maanden later heb ik veel last van het litteken, vooral onderhuids ook heb ik het idee. Het steekt, trekt en het jeukt en het ding is heel erg paars en hard en nu lijkt ie ook nog groter te worden. Een van de kinderen vindt het een eng litteken zei ze gisteren. Ik werd dus vanmorgen ook heel vroeg wakker van de pijn in dat litteken. De andere drie wondjes, ook die in de navel, zijn juist prima dichtgegaan en zijn soepel en slank. Ook eerdere wonden genazen altijd supersnel en heel netjes. 
Iemand een idee wat ik hieraan kan doen? 

Er zijn smeersels om op littekens te smeren maar of ze echt helpen. 
Voor dit zou ik toch echt nog een keer contact opnemen met je arts

ik zou even contact opnemen met de arts als t paars wordt en groter. Pijn gaan doen lijkt me niet de bedoeling. Wie weet kun je tussendoor een telefonisch contact hebben waarin het het kan laten zien.

Littekens kun je zacht masseren om t soepel te houden/maken.

Ik zou er in ieder geval de arts nog even naar laten kijken. Verder zijn er idd littekencremes, maar daar zou ik zelf niet aan durven beginnen zolang het litteken nog zo onrustig is. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

22-12-2021 om 08:14

Terug naar de arts of anders via de huisarts vragen om raad. Pijn is geen goed teken. Niet wachten, hoor! Gewoon vandaag nog actie ondernemen. 

Ik heb na een buikwand correctie een stuk hypertrofisch litteken gekregen. Ik heb bepaalde injecties in het litteken zelf gekregen en daarmee is het aanzienlijk verbeterd.

Maar stap 1 is contact opnemen met de arts!

SuzyQFive

SuzyQFive

22-12-2021 om 09:01 Topicstarter

Masseren deed ik al (maar daar hoef je echt geen littekencreme voor te gebruiken, elke huidcreme/olie is prima) maar las nu dat je dat bij dit soort littekens beter niet kan doen. 
Ik zal even contact opnemen met de arts. 

Bij mij helpen siliconen anti-litteken pleisters heel goed. Vooral tegen het jeuken, trekken en hypertrofische ellende. 

SuzyQFive

SuzyQFive

22-12-2021 om 09:58 Topicstarter

ToetieToover schreef op 22-12-2021 om 09:08:

Bij mij helpen siliconen anti-litteken pleisters heel goed. Vooral tegen het jeuken, trekken en hypertrofische ellende.

Goede tip, ik ben alleen allergisch voor pleisters 😅. Of zijn ze verder hypoallergeen? 

Misschien hebben ze een zenuw doorgesneden bij het maken van de incisie? Dat veroorzaakt is sommige gevallen zenuwpijn en die is heel venijnig. De zenuw moet herstellen en dat geeft intense steken en/of 'hete' pijn. Ook jeuk kan daarbij horen. Kan zomaar een paar maanden duren, maar als het goed is neemt de intensiteit af naarmate tijd vordert. Je kunt vragen om pijnstilling, maar mijn ervaring is dat je die pas krijgt als het echt ondraaglijk is ivm verslavingsrisico.

SuzyQFive schreef op 22-12-2021 om 09:58:

[..]

Goede tip, ik ben alleen allergisch voor pleisters 😅. Of zijn ze verder hypoallergeen?

Geen idee wat die pleisters van Tootietoover zijn, ik heb voor mijn arm ervaring met een 'kaasplak' - een matje van siliconen met gaas erin. Het werd op zijn plek gehouden door een elastische band. Dat kon inderdaad wel broeden en jeuken. Was trouwens via de plastisch chirurg. 

Ik had ooit twee enorme littekens die in het begin ontstoken waren en later rood, stug en trekkend bleven. Ze zijn na een jaar verwijderd en ik kreeg twee lichte, soepele en pijnvrije littekens er voor terug. 
Bij jou is het nog wat kort geleden, maar wellicht iets om te bespreken met je arts in een later stadium.

Ze zijn zeker hypoallergeen maar wel duur. Als je een klein wondje hebt, kun je ook blarenpleisters gebruiken van Compeed. Die hebben wel een klein randje dat je er af kunt knippen want dat geeft wel een allergische reactie maar ook zonder dat kleine randje kleven ze goed. Zelfde werking. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.