Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Lensimplantaten

 Sinds mijn puberteit heb ik al lenzen. Helaas lijken mijn ogen steeds minder goed tegen de lenzen te kunnen en heb ik meerdere keren per jaar een periode dat ik ze niet kan dragen. Dan blijft, gezien mijn vrij sterke afwijking, een bril over. Op zich zie ik daar prima mee. Toch heb ik een enorme hekel aan mijn bril. Vooral vanwege het gevoel van de bril op mijn gezicht (heb er echt al tig gehad en laten aanpassen).

Nu overweeg ik lensimplantaten. Ik ga een afspraak maken bij de kliniek, maar ik vroeg me af of iemand hier er al ervaring mee heeft? Wat vind je er prettig/onprettig aan, hoe ging de ingreep en zou je het weer doen?

Absoluut doen! Ik heb ze nu 2 jaar en ik had het veel eerder moeten doen. Het is gewoon alsof ik goede ogen heb nu. Perfect zicht en nergens last van. De ingreep was ook een makkie, werkelijk 0 pijn gehad. Het enige vervelende was dat ze 1 oog tegelijk deden en daar 2 weken tussen zat. Dat was even behelpen, een lens in het nog niet behandelde oog werkte nog het beste maar dat kon ik ook maar matig verdragen (vandaar de implantaten). Echt, ik zou willen dat ik het 20 jaar eerder had gedaan.

Dit klinkt interessant. Eerlijk gezegd spookt bij mij al jaren de optie om mijn ogen te laseren door mijn hoofd.
Heb nooit van lensimplantaten gehoord!

PriceyRook54

PriceyRook54

17-09-2021 om 09:58

MIjn overbuurmeisje heeft het laten doen en zij was bijna blind, was een enorm succes!

Ik heb ook vrij slechte ogen (-6.75) maar nu sinds kort begin ik ook last te krijgen met lezen (+1.25). Ik draag al 35 jaar lenzen maar sinds mijn laatste meting heb ik een varifocal-bril erbij genomen. Maar ik had wel hoge eisen aan die bril, want net als jij voel ik een bril altijd zitten, te zwaar, kreeg er zelfs hoofdpijn van en ik kon geen goed model vinden. 
Lang verhaal kort, opticien heeft me een bepaald merk aangeraden en nu heb ik een superlicht frame en de lenzen zijn ook zo dun mogelijk gemaakt en tadaaa eindelijk een bril die ik zonder schaamte draag  Ik viel wel stijl achterover van de prijs, echt belachelijk duur, maar goed, ik draag hem tenminste.

Ik wissel nog steeds af met mijn lenzen hoor, maar dan heb ik dus een leesbril nodig. En als ik lensimplantaten zou nemen, dan zou ik die nog steeds nodig hebben (volgens mij). Voor mij dus een reden om er niet voor te gaan.

Ik heb nu bijna 7 jaar implantaatlenzen (sterkte -9 ongeveer). En de ingreep was een makkie. Bijna geen napijn gehad. 
Onprettig was dat je een nacht met plastic kapjes op moest slapen en omdat mijn man geen vrij kon krijgen ik dus ook moet die dingen de trein in moest om naar de eerste nacontrole de volgende dag te gaan. En omdat ze waren beslagen was ik echt bijna blind. Het afhalen van die dingen was eigenlijk nog het meest pijnlijke van alles.
Bij mij zijn beide ogen tegelijkertijd gedaan, maar ik had begrepen dat veel klinieken de ogen een voor een behandelen. Ik weet eigenlijk niet precies waarom dat zo is.
 
Helaas wel aan een oog reststerkte van -0,5. Dat kon ik kosteloos laten laseren, maar heb ervoor gekozen dat niet te doen. Als ik er niet op lette had ik er geen last van. Daardoor kan ik nu nog wel zonder leesbril in de supermarkt. Als ik een boek lees heb ik nu een leesbril met een glas op sterkte.

Ik ben over het algemeen erg tevreden. Ik had beste een hoge sterkte en daardoor een dikke bril wat niet heel comfortabel zit. Zelfs met ultradunne glazen werd et nog best een zwaar geval. 
Contactlenzen kon ik bijna niet meer dragen vanwege hooikoorts, soms wel daglenzen bij gelegenheden waarbij ik bang was mijn bril te verliezen. Vanwege de sterkte was hij ook erg duur en daarom geen goede reservebril in huis. 

Maar nu heb ik helaas toch weer een bril nodig om in de verte te zien. Ik kan net geen borden meer lezen. 
Nu was mijn sterkte nooit 5 jaar stabiel dus dat verwachtte ik wel. En ik heb een leesbril nodig. 
Als je die nu ook al nodig hebt heb je die met implantaatlenzen natuurlijk ook nodig, maar dan hoef je niet te hannesen met twee brillen.

Ik ben zelf zeer blij met de ingreep.

Klimgeit

Klimgeit

17-09-2021 om 17:43 Topicstarter

 Dat klinkt positief!

Een reststerkte kun je dus ook nog overhoudrn. Dat wist ik wel bij laseren, maar dat het ook bij implantaten voorkwam nog niet. Scheelt idd ook of je sterkte stabiel is denk ik.

O en dan ben ik toch ook nieuwsgierig naar dat brillenmerk wat je niet voelt zitten...


Nog een advies voor een kliniek? Ik dacht zelf aan de kliniek van het oogziekenhuis in Rotterdam. Omdat het daaraan verbonden is geeft me dat een soort van gerust gevoel, maar misschien heeft iemand nog een ander goed adres?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.