Gezondheid en welzijn
rooiekater
02-11-2025 om 07:14
Lees jij mee in je (medische) dossier?
Lees jij mee in je medisch dossier? Van b.v de huisarts, ziekenhuis, tandarts of andere plekken waar een dossier van jou is.
Peiling
Lees jij mee in je dossier
Schommelstoel
02-11-2025 om 10:23
Ik lees ook mee, zeker bij het ziekenhuisdossier ivm kanker. Ik haalde er toch informatie uit die ik niet zelf had onthouden (of überhaupt niet te horen heb gekregen?). De situatie was in het begin bijvoorbeeld veel ernstiger dan dat bij mij binnenkwam, dat had ik helemaal niet meer in de gaten omdat ik zo ernstig ziek was.
Het was goed om het achteraf allemaal nog eens na te kunnen lezen en de verschillende bloeduitslagen naast elkaar te zien.
Bij de huisarts kijk ik soms, maar meestal log ik daar alleen in om herhaalmedicatie aan te vragen.
Vrijevlinder
02-11-2025 om 10:24
Is het bij alle huisartsen dat het kan? Ik kom er zelden, maar heb nog nooit bericht gehad dat het in te zien is.
Naminokurashi
02-11-2025 om 10:40
Ja, maar alleen van het ziekenhuis, voornamelijk van mijn diabetes
Wat heeft de internist of diabetes verpleegkundige ook al weer gezegt. Vooral als ik mijn insuline moet aanpassen. Ik krijg dat wel via de mail als ik contact heb gehad via de mail met de dvk. Dan is het, wat was het ook alweer. Soms registreer ik niet alles via een afspraak en dan vind ik het prettig om het via mijn dossier rustig na te kunnen lezen..
In het begin deed ik ook van mijn behandelaarster van de GGZ, en ik vertelde haar iets in vertrouwen en zei, zet dit niet in dossier, had ze wel gedaan, was dus behoorlijk pissig op haar.
Tuinfluiter
02-11-2025 om 11:05
Nee maar ik mankeer haast nooit iets en ben gezond. Kan mij voorstellen dat als ik medische klachten krijg ik het wel zou doen.
Of een arts kan zien dat ik in het dossier lees zou mij niet uitmaken, daar is het toch voor.
Grindelwald
02-11-2025 om 11:11
Voor zo ver ik weet ben ik gezond en kom ik amper bij de huisarts. Dus heb ik nog nooit in mijn medisch dossier gekeken. Mocht ik ziek worden dan zou ik het wel doen. Ik zou mijn nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen.
Tijgeroog
02-11-2025 om 11:15
Vrijevlinder schreef op 02-11-2025 om 10:24:
Is het bij alle huisartsen dat het kan? Ik kom er zelden, maar heb nog nooit bericht gehad dat het in te zien is.
Ik denk bij de meeste huisartsen wel. Kijk eens op de website van je huisarts, daar kun je vader iets vinden.
En de huisarts en het ziekenhuis hebben allebei (uiteraard) hun eigen dossier, dia om alles te lezen heb je bij beide een account nodig.
masatu
02-11-2025 om 11:22
Voor mijzelf lees ik de verslagen van de verloskundige (vooral benieuwd wat zij als belangrijkste dingen uit een gesprek haalt) en bloeduitslagen. Vooral qua bloeduitslagen kijkt de verloskundige eigenijk alleen naar de huidige keer bloedprikken, terwijl ik het fijner vind om ook oude uitslagen mee te nemen in het beoordelen. Het zal best dat een waarde binnen de normaalwaarden zit, maar als het wel veel hoger of lager is dan de vorige keer is het toch wel handig om daar wat beter naar te kijken.
Mijn zoontje loopt bij oogarts & orthoptist bij het academisch (kinder)ziekenhuis, en bij hem lees ik ook alles na. Met name zijn orthoptist is niet zo spraakzaam, of zegt dan alleen dat het goed gaat oid. In het dossier kan ik dan (met vrij veel medische afkortingen) teruglezen wat hij bijv. heeft gemeten & geconstateerd.
Groenebroek
02-11-2025 om 11:27
rooiekater schreef op 02-11-2025 om 10:20:
[..]
Mijn verslagen van de psycholoog staan gekoppeld aan mijn huisarts dossier daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.
serieus? Bij mij niet. Moet ook eerlijk zeggen dat een groot gedeelte van de verslagen van de psych de huisarts in mijn optiek ook niets aangaan.
Vrijevlinder
02-11-2025 om 12:46
Tijgeroog schreef op 02-11-2025 om 11:15:
[..]
Ik denk bij de meeste huisartsen wel. Kijk eens op de website van je huisarts, daar kun je vader iets vinden.
En de huisarts en het ziekenhuis hebben allebei (uiteraard) hun eigen dossier, dia om alles te lezen heb je bij beide een account nodig.
Bedankt voor je uitleg.
Courage
02-11-2025 om 12:58
MMcGonagall schreef op 02-11-2025 om 09:37:
Ik zou niet weten waar mijn medisch dossier staat. Ik heb wel een ziekenhuis account met wat uitslagen maar dat is weinig boeiend.
Je krijgt inderdaad niet het hele dossier te zien. Ik althans niet. Wel een operatie-verslag, uitslagen en natuurlijk de afspraken. Maar een deel van de aantekeningen is voor intern gebruik volgens mij.
Courage
02-11-2025 om 13:01
Ik lees vooral ook mee in het dossier van mijn ouder, omdat ik de vertaalslag maak en zorg dat ouder geïnformeerd is (op diens verzoek dus).
Ginevra
02-11-2025 om 13:30
Ja. Ik heb diverse aandoeningen en word behandeld in verschillende ziekenhuizen en heb ook twee apotheken. Je wil niet weten wat er allemaal mis gaat in de communicatie tussen verschillende medische partijen dus ik doe vaak even een check of de juiste info is doorgekomen.
En het is tevens voor mezelf handig om even terug te lezen.
Neweve
02-11-2025 om 13:42
Vrijevlinder schreef op 02-11-2025 om 10:24:
De overheid heeft afgelopen 5 jaar flink gestimuleerd dat huisartsen een patiëntenportaal hebben. (Vipp Programma). Volgensmij zijn 97% van de huisartsen technisch aangesloten. Wat er te zien is verschilt nog een beetje per huisarts.
Ikzelf lees mee in het dossier van het ziekenhuis en de huisarts. Vooral het inzien van de uitslagen (lab, CT) vind ik fijn. Verder vind ik het ook fijn als ik dingen digitaal kan regelen, afspraak maken bijvoorbeeld of een niet urgente vraag stellen.
Bij mijn nieuwe huisarts is online afspraken maken er pas net, na de overstap mistte ik dat echt. Moest je weer een half uur in de rij hangen om een afspraak te krijgen. Veel van mijn klachten kunnen best 1-3 dagen wachten (eczeem, pijnlijke knie) dus ideaal als je vandaag voor morgen of na het weekend een afspraak kan maken.
Neweve
02-11-2025 om 13:45
Courage schreef op 02-11-2025 om 12:58:
[..]
Je krijgt inderdaad niet het hele dossier te zien. Ik althans niet. Wel een operatie-verslag, uitslagen en natuurlijk de afspraken. Maar een deel van de aantekeningen is voor intern gebruik volgens mij.
Verschilt inderdaad per ziekenhuis. Vaak alleen de geregistreerde velden (allergie, diagnose, medicatie), uitslagen en brieven.
Er is sowieso altijd een "persoonlijke aantekeningen" gedeelte voor de arts. Hoewel je altijd recht hebt om alles op te vragen volgens mij.