Gezondheid en welzijn
Poezenmeisje
10-09-2025 om 13:31
Koortslip
Pfffff, eindelijk vakantie, daar was ik echt aan toe. Fijn in de zon doen waar ik zin in heb. Dolfijnentrips, lekker uit eten...
De stress zoekt nu blijkbaar een uitweg.
Op de tweede dag begon mijn bovenlip te prikken, ik heb gesmeerd met koortslipcrème. Dag 3 zag het er slecht uit en nu op dag 4 ben ik een monster.
Mijn onderlip lijkt ook mee te willen doen...
Is er iets dat ik kan doen om deze ellende versneld te genezen? Helpt zwemmen in zee?
Ik denk dat ik zometeen even langs de farmacia langs ga voor koortslipplakkertjes.
MarvelousM
10-09-2025 om 14:08
Nee je kunt het beste uit de zon blijven. Maar ja. Daar moet je maar zin in hebben met dolfijnentrips op het programma.
Zinkzalf smeren en hopen dat t snel beter wordt. En moet zeggen dat het bij mij met de jaren echt veel beter geworden is. Heb amper nog een uitbraak en ze zijn veel sneller in te dammen. Tot een monster verwordt ik nooit meer.
Poezenmeisje
10-09-2025 om 14:44
Ik heb doorzichtige koortslipcrème met zinksulfaat, een crème met aciclovir en een tube Nestosyl met zinkoxide in mijn tas.
Vannacht dan maar flink in de Nestosyl?
Sowieso draag ik buiten altijd een zonnehoed en smeer ik me in met factor 50.
Dorestad
10-09-2025 om 15:04
ik hanteer tegenwoordig uitdrogen. Met steriel naaldje of incisiemesje kapot maken en vocht wegdeppen. Daarna zinkzalf of zinkolie. 2 x per dag herhalen waarbij 1x gelukkig voor de nacht. Want ik zie er dan natuurlijk nog monterlijker uit dan normaal![]()
Wasgij
10-09-2025 om 16:27
Je hebt er nu niks aan, maar de Herpotherm is echt een geweldig apparaatje.
Als je het bij de eerste tintelingen gebruikt, zet de koortslip niet door.
Poezenmeisje
10-09-2025 om 16:52
Misschien dat ik één keer in de vijf jaar een koortslip heb. Als ik al een keer iets voel tintelen, dan helpt crème meestal wel.
Nu helaas niet. 
BlairW
10-09-2025 om 18:34
Wasgij schreef op 10-09-2025 om 16:27:
Je hebt er nu niks aan, maar de Herpotherm is echt een geweldig apparaatje.
Als je het bij de eerste tintelingen gebruikt, zet de koortslip niet door.
Hielp niks bij mijn moeder helaas.
BlauweVeer
10-09-2025 om 19:56
Dorestad schreef op 10-09-2025 om 15:04:
ik hanteer tegenwoordig uitdrogen. Met steriel naaldje of incisiemesje kapot maken en vocht wegdeppen. Daarna zinkzalf of zinkolie. 2 x per dag herhalen waarbij 1x gelukkig voor de nacht. Want ik zie er dan natuurlijk nog monterlijker uit dan normaal
Ik ga tegenwoordig ook voor uitdrogen, maar dan met pure alcohol. De tip van een wattenstaafje in de alcohol en dan op het open blaasje. Het prikt wel een beetje, maar heeft als voordeel dat het verder geen vieze boel wordt. Laatst was het binnen een week weer helemaal genezen, terwijl het voorheen zo twee weken kon duren.
Evaluna
10-09-2025 om 19:58
Waar ben je op vakantie? Misschien verkopen ze bij de apotheek daar nog iets wat werkt? In andere landen verkopen ze ook weer andere medicatie, die hier niet verkocht wordt (mag worden).
Dorestad
10-09-2025 om 20:02
BlauweVeer schreef op 10-09-2025 om 19:56:
[..]
Ik ga tegenwoordig ook voor uitdrogen, maar dan met pure alcohol. De tip van een wattenstaafje in de alcohol en dan op het open blaasje. Het prikt wel een beetje, maar heeft als voordeel dat het verder geen vieze boel wordt. Laatst was het binnen een week weer helemaal genezen, terwijl het voorheen zo twee weken kon duren.
Natuurlijk, die stap doe ik ook van alcohol. Op dezelfde manier. Helemaal vergeten dat erin te zetten....
stokstaart
10-09-2025 om 20:41
langs de apotheek en kijken of ze daar een virusremmer pillen verkopen. Ik slik valaciclovir elke dag want ik heb meer dan 6x per jaar een uitbraak.
hopelijk gaat je onderlip niet ook mee doen! Ik ben net iets te vaak een monster geweest 
Poezenmeisje
10-09-2025 om 20:55
Ik heb inmiddels Compeed Discreto pleisters gekocht en opgeplakt. Hopelijk verlicht dat, want ik heb voor de tweede dag eigenlijk geen zin om iets te gaan eten of drinken.
Een fraai dieet, maar ik loop liever te shinen zonder zere mond.
krulliebollie
11-09-2025 om 08:33
Niet voor nu maar als je weer terug bent in NL kan ik je de Lysine tabletten van Holland en Barret aanraden. De 1000 MG variant. Op de verpakking staat 1 per dag maar ik heb het uit laten zoeken je mag er iets van 13 per dag. Wat ik doe is als ik een koortslip voel opkomen ( idd met dat bekende geprikkel/gekriebel) dan slik ik er meteen 3. Soms dan savond voor ik ga slapen nog een keer. Vaak blijft hij dan weg. Ben ik wat te laat en komt er toch eentje blijven ze veel kleiner als ik Lysine slik. Werkt echt super.
Poezenmeisje
12-09-2025 om 00:39
Die pleisters zijn waardeloos. Leuk om op te plakken, maar ik ben inmiddels acht stuks verder en ze gaan steeds los. Creepy...
Mijn bovenlip ligt nu letterlijk open, mijn onderlip weet niet wat hij wil doen, maar heeft wel een flinke bult.
Ik heb dit spul meegekregen. Het lijkt wel te verzachten. Om 19:00 uur opgesmeerd en nu pas voelt het of het opnieuw aangebracht moet worden.
Hopelijk ziet het er morgen wat beter uit. Vandaag heb ik me wel onder de douche en de deur uit gesleept en weer gegeten.
Hoppa, vakantie vieren, niet sippen in mijn appartementje.
😊
https://www.eucerin.nl/producten/aquaphor/sos-lip-repair#pdp-ingredients-section
Poezenmeisje
19-09-2025 om 10:48
Eergisteren op Gran Canaria een aloë vera boerderij bezocht en een stuk blad meegenomen.
In kleine stukjes in de diepvries, één stukje in de koelkast en veel insmeren hiermee.
Het helpt!!!
Mijn onderlip is nu weer netjes, mijn bovenlip bijna. Eergisteren werd ik nog wakker met bloedkorsten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.