Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Kies trekken en dan implantaat?

Ik heb al een paar weken kiespijn. Vaak kan ik niet kauwen aan die kant, maar ik heb er ook een zeurende pijn. Ibuprofen en paracetamol helpt goed. Ik was vandaag bij de tandarts. Die dacht eerst dat er misschien een kaakholte ontsteking zat, maar ik ben totaal niet verkouden geweest en heb ook geen klachten die daarbij horen. Het is een heel slechte kies, er is al van alles aan gedaan en het alternatief is dat de kaakchirurg iets onder de wortel zou kunnen doen. Maar hij dacht dat een heel kleine kans op verbetering was. Nu wordt hij getrokken.
En dan moet ik een implantaat of zo. Want het is de eerste grote kies en die schijn je niet te kunnen missen. Iemand ervaring met het missen van die eerste grote kies? En hoe is de ervaring met een implantaat? Voel je dat steeds zitten in je mond of wen je eraan?


Ik zou toch eerst de kaakchirurg proberen. Dat gaat dan waarschijnlijk om de verwijdering van de wortelpunten, oftewel apexresectie. Behandeling bij de kaakchirug valt gewoon onder de basisverzekering, en dan heb je kans dat je die kies nog even kunt houden. 

?

Overigens is mijn ervaring met een implantaat  gewoon goed. Ik kon zelf niet wennen aan het gat in mijn mond (het was bij mij de derde kies), dus uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om toch een implantaat te nemen. Daar was ik echt heel snel aan gewend. Die wordt zo gemaakt dat hij precies past.

Ik zou er alles aan doen om te zorgen dat je kaak gevuld blijft met tanden en kiezen, kronen, implantaten of anders. Je gebit kan in de loop der jaren gaan verschuiven als er grote gaten tussen de kiezen en tanden zitten. Echt zonde.

Wat een opluchting was dat, al op het moment dat die rotkies mijn mond verliet, voelde ik die opluchting door mijn hele lijf trekken.
Het implantaat werkt prima, het enige nadeel is dat er nogal wat ruimte over is rond het tandvlees waar etensresten kunnen blijven zitten. Wel goed schoonhouden, maar daar was ik al aan gewend toen ik probeerde mijn echte kies te redden (tevergeefs dus). 

Maar het implantaat voelt al vrij snel als een eigen kies 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-03-2023 om 20:15:

Ik zou er alles aan doen om te zorgen dat je kaak gevuld blijft met tanden en kiezen, kronen, implantaten of anders. Je gebit kan in de loop der jaren gaan verschuiven als er grote gaten tussen de kiezen en tanden zitten. Echt zonde.

Dat kan, maar het hoeft helemaal niet. Ik mis al zeker 15 jaar een kies (wel verder naar achter dan bij TO) en de rest van mijn gebit is niet gaan schuiven. Tandarts zei ook dat je dat gewoon kunt aankijken en als het begint te schuiven kun je altijd nog ingrijpen. 

Lali

Lali

14-03-2023 om 20:43 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 14-03-2023 om 20:08:

Ik zou toch eerst de kaakchirurg proberen. Dat gaat dan waarschijnlijk om de verwijdering van de wortelpunten, oftewel apexresectie. Behandeling bij de kaakchirug valt gewoon onder de basisverzekering, en dan heb je kans dat je die kies nog even kunt houden.

?

Apexresectie heb ik al gehad aan die kies!

Ik was heel snel aan mijn implantaat gewend. Tussen trekken en plaatsen van het implantaat zitten enkele maanden dan merk je vanzelf hoe je zo'n gat in je mond vindt. Ik vond het heel onprettig en was blij toen het implantaat en de kroon daarop gezet waren.
Je moet wel goed schoonmaken met ragers.

Lali

Lali

14-03-2023 om 20:55 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 14-03-2023 om 20:54:

Ik was heel snel aan mijn implantaat gewend. Tussen trekken en plaatsen van het implantaat zitten enkele maanden dan merk je vanzelf hoe je zo'n gat in je mond vindt. Ik vond het heel onprettig en was blij toen het implantaat en de kroon daarop gezet waren.
Je moet wel goed schoonmaken met ragers.

Ik heb aan de andere kant ook een gat en dat is geen probleem. Maar om nu aan twee kanten een gat te hebben, lijkt me niet praktisch.

Ik mis aan de andere kant de achterste onderkies en daar heb ik ook geen last van. 
Zie je het gat als je praat of lacht ik ben op dat punt best ijdel. 
Ik miste het kauwvlak deed veel langer over een maaltijd en soms schoot er iets door het gat naar achteren. 
Je zult zelf moeten ervaren hoe het voor jou is en na het trekken moet het gat toch een paar maanden herstellen dus dan merk je het vanzelf.

Lali schreef op 14-03-2023 om 20:43:

[..]

Apexresectie heb ik al gehad aan die kies!

Het kan een tweede keer.

ik mis op twee plaatsen een kies (getrokken) en heb geen implantaat genomen. Geen enkel probleem! Rechtsonder en linksboven. 
Een implantaat zou ik wel willen als het gat bij spreken zichtbaar is. 

ik heb een periode van een klein half jaar zonder kiezen rechtsboven gelopen. Alleen de achterste kies stond er er nog. Pas toen alle ontsteking etc rustig wat kon er een brug op.
Ik vond t vnml erg vervelend dat mensen t zouden zien. Eten ging eigenlijk gewoon goed al ging t echte kauwen links.

Lali

Lali

15-03-2023 om 07:57 Topicstarter

fianne schreef op 14-03-2023 om 22:17:

ik mis op twee plaatsen een kies (getrokken) en heb geen implantaat genomen. Geen enkel probleem! Rechtsonder en linksboven.
Een implantaat zou ik wel willen als het gat bij spreken zichtbaar is.

Ha, dat is  bij mij dan precies zo. Maar de tandarts had het erover dat dit de eerste grote kies is en dat dat precies degene is die je niet kunt missen.

Ik stond ook voor de keuze of ik een kies wilde laten trekken en vervangen voor een brug of implantaat na 2 apexresecties. Volgens mijn tandarts was die kies niet meer te redden toen hij weer ging ontsteken. 

Ik heb er toen voor gekozen om eerst nog de endodontoloog te proberen in plaats van de kaakchirurg voor nog een apex.  Dat heeft ervoor gezorgd dat ik deze kies nu 8 jaar later nog steeds heb en sindsdien is hij dus niet weer gaan ontsteken. 

Implantaat is mij 200% meegevallen, zowel het plaatsen als daarna. Ik heb er geen enkel probleem mee en zou niet snel voor een brug kiezen. Wel pas ik voor de zekerheid op met echt harde dingen kauwen. Alleen de kosten van een implantaat vind ik een probleem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.