Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Kies getrokken bij tandarts

Voordat ik heel het erger topic kaap, bij deze toch een apart topic

Nadat er vorige week een stuk van mijn vulling/kies is afgebroken is er bij de spoedtandarts toen ook gelijk begonnen met een wortelkanaalbehandeling, dit zou vandaag afgemaakt worden indien mijn kies nog te redden viel

Mijn kies was te zwak en moest getrokken worden, gelukkig kon dat gelijk gebeuren.
Het is de eerste kies aan de rechterkant, dus heel irritant met eten!

Ze gaan kijken wat ik ervoor in de plaats krijg, maar dat is pas 2 september..
Ik ga natuurlijk proberen met links te eten, maar tot nu toe nog niet gelukt helaas.

Iemand nog tips?

noas_1993

noas_1993

11-07-2025 om 19:00 Topicstarter

Ik zei ergens dat het een snijtand betrof, maar dat klopt niet. ik ging twijfelen omdat een familielid het zo noemde
Zo weinig verstand heb ik dus van het gebit. 

3 jaar terug heb ik een kies laten trekken bij de kaakchirurg, die hecht het dat en ik heb er bijna geen last van gehad! Was ik beter af geweest als ik het daar had laten doen?

En dan nu het belangrijkste: dat wordt voorlopig geen chips eten ben ik bang.

noas_1993 schreef op 11-07-2025 om 19:00:

Ik zei ergens dat het een snijtand betrof, maar dat klopt niet. ik ging twijfelen omdat een familielid het zo noemde
Zo weinig verstand heb ik dus van het gebit.

3 jaar terug heb ik een kies laten trekken bij de kaakchirurg, die hecht het dat en ik heb er bijna geen last van gehad! Was ik beter af geweest als ik het daar had laten doen?

Ik kan wel ja zeggen maar tis al gebeurd he

Kies trekken kan een tandarts prima doen. Google om kies getrokken en je krijgt tips .

Komt goed .

Vooral rustig aan doen met eten. De wond in je mond geneest het snelst als je hem zo weinig mogelijk belast. 
Ik had laatst ook een kies waarvan de kaakchirurg aangaf dat het niet nodig was om te hechten. Voor de uiteindelijke genezing maakt dat inderdaad niet uit.

Een premolaar dus. Die heeft maar één wortel. Ik zou zo'n nieuwe opbouw nemen. Kost wel 2000 of zo maar je bent zo het beste af. Ze verkleuren nooit dus verder geen omkijken meer naar.

Ik heb vaak last, en ik maal het eten vaak in molentje. Een minichopper.

Ik heb ook mijn verstandskiezen laten trekken, en daar had ik meer last van de hechtingen dan van het gat. Bij mijn gewone kies zat een stevige ontsteking onder, dat moest ook nog genezen, dat kostte meer tijd 

noas_1993 schreef op 11-07-2025 om 19:00:

En dan nu het belangrijkste: dat wordt voorlopig geen chips eten ben ik bang.

Misschien snijtand nog wel even corrigeren in het "ergernistopic"? Er hebben al forummers op gereageerd, en ik wilde dat ook net doen.

Want het is iets anders om met een gat in je gebit te lopen waar een kies zat, dan een tand aan de voorkant.

Het blijft erg natuurlijk, zoals ik al eerder zei is iets aan je tanden of kiezen zo ontzettend vervelend.

Ik wens je veel sterkte.

Als je het kan betalen , en omdat de kies vooraan zit, zou ik voor een implantaat gaan.
Die plaatjes met een tand eraan beviel niemand in mijn familie..

Als ik vroeger had geweten dat je eigen gebit zo waardevol is, had ik nog meer tijd en energie gestoken in tandverzorging.
Nu is laatst mijn achterste kies afgebroken, en die kies was al slecht met een vulling en een wortelkanaalbehandeling

Het lastige is dat het je eerste kies is daardoor heb je natuurlijk een gat tussen je snijtand en andere kies wat ook na genezing lastig eten is.
Mijn zoon heeft op dezelfde plaats zo'n "gat" waar de tandarts een implantaat wil zetten.
Maar hij is er al aan gewend en vindt het voor nu wel prima.
Ik eet zelf alles met mijn voor en snijtanden.
Na een hoop ellende met kronen en bruggen heb ik besloten dat ik prima zonder kiezen
functioneer 

Tover-Feetje schreef op 12-07-2025 om 20:55:

Het lastige is dat het je eerste kies is daardoor heb je natuurlijk een gat tussen je snijtand en andere kies wat ook na genezing lastig eten is.
Mijn zoon heeft op dezelfde plaats zo'n "gat" waar de tandarts een implantaat wil zetten.
Maar hij is er al aan gewend en vindt het voor nu wel prima.
Ik eet zelf alles met mijn voor en snijtanden.
Na een hoop ellende met kronen en bruggen heb ik besloten dat ik prima zonder kiezen
functioneer

images?q=tbn:ANd9GcReP_pGlUjR4Y51aIhHIJ61-jvV_9-_EgidGh16uCvjZg&s

je voortanden zijn je snijtanden

wolkewitje schreef op 18-07-2025 om 07:24:

[..]

images?q=tbn:ANd9GcReP_pGlUjR4Y51aIhHIJ61-jvV_9-_EgidGh16uCvjZg&s

je voortanden zijn je snijtanden

oeps vergissing ik bedoelde hoektand.
Maar ik ontdek nu dat ik nog een eerste kleine kies heb waarvan ik dacht dat
het een hoektand was 

noas_1993

noas_1993

04-09-2025 om 18:50 Topicstarter

Gisteren is me verteld wat er allemaal mogelijk is, al komt het er op neer dat dat ik het beste ben met een implantaat + kroon
Dat ik me totaal niet had ingelezen bleek maar weer, want ik zal zo'n 3 a 4 x terug moeten en dat had ik echt niet verwacht

Eerst moeten ze in mijn bot boren en komt er een soort kapje/puntje op, vervolgens moet dat 3 maanden genezen en dan pas zetten ze de kroon.

Ik zou er ook voor kunnen kiezen er niks aan te doen, maar dan zou het kunnen dat de 2 kiezen ernaast ook aangetast worden.
De tandarts had het erover dat ik in november/december al met de eerste behandeling zou kunnen beginnen. Iemand die me kan vertellen of je hierdoor last gaat krijgen met eten? Zou jammer zijn als ik alle (lekkere) dingen in december zou moeten laten staan.

Ik heb totaal geen zin in dit ''gedoe'', maar het zal helaas moeten.

Je moet in de eerste fase wanneer de schroef in het bot zit met een kapje erop wel voorzichtiger zijn met eten. Geen te harde dingen en niet te hard kouwen op een stuk vlees. Het is niet zo sterk als de kroon die er uiteindelijk op gaat.

Je moet dus voorzichtig zijn en kan niet alles eten. Als je dit in december moeilijk vindt zou ik een afspraak maken in januari. Het komt ook niet op een maandje.

Als je er niets aandoet heb je een grote kans dat de twee kiezen naar elkaar toe kantelen. Mijn man heeft dat en dat is moeilijk schoon te houden en geeft soms door ontstekkingen pijnklachten. Toen zijn kies eruit ging had je nog geen implantaten. Als 1993 je geboorte jaar is zou ik het dood zonde vinden als je geen implantaat neemt. Ik heb er nu een paar jaar één en ben heel tevreden.

Je hoeft niet direct te kiezen, ik heb destijds minstens een jaar met een gat tussen twee kiezen gelopen, voor ik besloten heb dat ik daar toch niet aan kon wennen. Ik vond het wel meevallen in hoeverre het ingroeiproces impact heeft op eten. Je hebt een paar dagen last van het zetten van het implantaat, maar dat is veel minder dan bij het trekken van een kies is mijn ervaring.

Daglichtlamp schreef op 04-09-2025 om 19:31:

Je hoeft niet direct te kiezen, ik heb destijds minstens een jaar met een gat tussen twee kiezen gelopen, voor ik besloten heb dat ik daar toch niet aan kon wennen. Ik vond het wel meevallen in hoeverre het ingroeiproces impact heeft op eten. Je hebt een paar dagen last van het zetten van het implantaat, maar dat is veel minder dan bij het trekken van een kies is mijn ervaring.

Mijn kaakchirurg adviseerde wel om in de opbouw fase het dopje niet te veel te belasten. Pijnklachten waren er bij mij ook niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.