Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Kies afgebroken

Afgelopen vrijdag is de achterkant van mijn kies afgebroken. Als ik zo met mijn tong voel lijkt het erop dat ie zelfs helemaal tot aan het tandvlees is afgebroken Het is ongeveer een kwart van de kies zou ik zeggen.

Hoewel ik echt ontzettend bang ben voor de tandarts heb ik wel een afspraak staan voor morgenmiddag. Heeft iemand enig idee wat de opties zijn...? De kies heeft overigens ooit al eens een wortelkanaalbehandeling gehad...Ben gewoon bang voor trekken, boren etc, alles dus eigenlijk


inhoudelijk geen idee, maar sterkte, tandartsafspraken zijn stom!

Er is bij mij van alles gedaan bij kiezen die afgebroken zijn, dus t kan alle kanten op. Mijn eerste reactie is wel altijd: alleen kijken zonder verdoving

Oo lees nu terug dat de kies al een wortelkanaalbehandeling heeft gehad.....dan zit dr geen gevoel meer in! Dat scheelt al een hoop he?

Bij mij is laatst een complete vulling eruit gevallen, zat echt een gat wat driekwart van de kies besloeg. Ik naar de tandarts, heel eventjes boren zonder verdoving, ik voelde er helemaal niks van. Was zo klaar. Houd moed, en maak eventueel een afspraak bij een angsttandarts.

Geef duidelijk aan het begin van de behandeling aan dat je bang bent voor tandartsen en vraag om verdoving. Ik ben ook echt super bang voor de tandarts. Inmiddels heb ik wel vertrouwen in mijn eigen tandarts na 2 jaar en als hij aangeeft dat het echt geen pijn doet mag ie zonder verdoving iets uitvoeren. Maar de eerste 1,5 jaar was het daadwerkelijk eerst een verdoving, dan pas iets doen.

Sterkte!

Heb ik ook pas gehad. Tandarts heeft de kies keurig gerepareerd. Geen centje pijn. Zet 'm op, het gaat vast meevallen!.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

30-08-2021 om 13:34

Ik zou dus laten trekken als je al een wortelkanaal behandeling hebt gehad. Maar alleen als ie achter aan zit hoor 

Opnieuw vullen, trekken, kroon. Kan van alles zijn. Kan je wel vertellen dat trekken of kroon plaatsen heftig klinkt, maar ik heb het allebei laten doen en beiden valt enorm mee. Trekken is ongemakkelijk, maar heel snel voorbij en kroon plaatsen is volledig pijnloos, maar duurt vooral lang. Vond de wortelkanaalbehandelingen erger, en aangezien je die al gehad hebt kan het alleen maar meevallen

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met 'n kies die 11 jaar geleden een wortelkanaal had gehad en van 't voorjaar doormidden brak. De tandarts had het loszittende deel verwijderd en ik heb 't verder nog even aangezien, maar het restant begon ook te brokkelen en scherpe randen te vertonen dus vorige week is ie er bij de kaakchirurg uitgesneden. Heb daar vrij weinig last van ondervonden gelukkig. Nu overweeg ik een implantaat. 

bij mij worden ze altijd weer opnieuw opgebouwd, die afgebroken kiezen.

Ambra schreef op 30-08-2021 om 14:34:

bij mij worden ze altijd weer opnieuw opgebouwd, die afgebroken kiezen.

Dat is bij mij ook een keer gedaan 'n paar jaar geleden maar nu viel er niet veel meer aan te redden. 

Ik heb alle varianten wel gehad. Laatst nog een kies laten opbouwen. Die was voor een groot deel afgebroken en opbouwen duurde erg laaaaaaaaaaaaaaaang. Maar dat zal helemaal aan de werkwijze en hoeveelheid liggen.
Ik heb ook een kies gehad waarvan de tandarts zei dat daar niet veel eer meer aan te behalen viel. Die heb ik laten trekken maar dat gat irriteert me mateloos. Als ik ooit weer eens goed in de slappe was zit laat ik daar iets aan doen.
Nu heb ik weer een stukje van een kies afgebroken maar dat moet nog maar even wachten.

redbulletje schreef op 30-08-2021 om 14:36:

[..]

Dat is bij mij ook een keer gedaan 'n paar jaar geleden maar nu viel er niet veel meer aan te redden.

Nee er komt een keer een einde aan. Heb ook wel kronen, meestal daar waar al een wortelkanaalbehandeling is gedaan.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

30-08-2021 om 19:11

Hoe is het gegaan? 

Leaf

Leaf

31-08-2021 om 07:52 Topicstarter

Nose schreef op 30-08-2021 om 19:11:

Hoe is het gegaan?

Ik moet vanmiddag pas.

Ik ben zo nerveus. Ik weet dat het overdreven is en mijn tandarts is heel lief maar ik kan het niet loslaten...

Leaf schreef op 31-08-2021 om 07:52:

[..]

Ik moet vanmiddag pas.

Ik ben zo nerveus. Ik weet dat het overdreven is en mijn tandarts is heel lief maar ik kan het niet loslaten...

Aah heel veel succes alvast en maak je niet te druk hoor, vaak is het goed op lossen, en als er iets meer aan gedaan moet worden wordt je goed verdooft, en dat is vaak ook zo regeld.


Ik ben ook heel bang voor de tandarts, altijd al geweest, maar ik ga zelf toch, en geloof me dit is minder erg dan dat je denkt, je hoeft echt niet bang te zijn neem het van me aan, kheb het ook gehad. Ik zelf voelde geen pijn.

Zie het maar zo, als je niet zou gaan, dan zou je wel pijn krijgen,  juist een hele slimme goede stap dat je gaat, juist als je bang bent voor de pijn, want hun gaan het juist voor je ontkomen dat het gaat ontsteken en pijn doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.