Gezondheid en welzijn
Mick87
09-12-2025 om 21:43
Hormonale ellende
even een topic openen voor wat steun.
Sodeju ik weet niet wat er met me aan de hand is maar ik voel me slecht.
M'n menstruatiecyclus is in de war. Vorige maand vrij korte cyclus van maar 24 dagen en nu word ik maar niet ongesteld, deze cyclus duurt nu al 32 dagen. Beide uitersten heb ik nooit. Ik zit altijd rond de 26 tot 29 dagen.
Voel me daarnaast ook heel raar. Vrij moe, lusteloos en chagrijnig. Merk wel aan m'n lijf de typische pms klacht zoals hoofdpijn en afgelopen weekend veel lage buikpijn. Vandaag op werk werd ik ineens ook niet lekker. Echt duizelig. En parfum en schoonmaakluchten leken het erger te maken.
Onderweg naar huis maar even voor de zekerheid een zwangerschapstest gehaald. Die negatief was wat ik al dacht. Toen toch maar naar de sportschool. Meestal knap ik daar van op. Ik moest bijna overgeven van een parfumlucht en voelde me zo intens moe en rare hoofdpijn. Dus maar naar huis gegaan en weer jankend m'n vriend gebeld. Nadat ik afgelopen zondag ook al een mental breakdown had. Temperatuur gemeten en wat verhoging. Met een paracetamol op de bank en geslapen. Dar deed wel even goed.
Maar echt WAT is dit joh?
Nu is december wel een wat rottige maand vanwege rouw die dan weer even sterker is. Mis een paar dierbaren onder wie m'n overleden broer.
Zijn dit nou de eerste tekenen van perimenopauze ? (Ik word volgende maand 39) of misschien toch iets te veel gedaan afgelopen maand (iets meer gesport en gewerkt) nou ik word er wel beetje moedeloos van nu. Hopelijk echt snel ongesteld en van deze PMS-achtige klachten af.
Iemand tips ? Opbeurende woorden ?
Evaluna
10-12-2025 om 17:04
Hormonen kunnen zo storend zijn.
Ik zweer bij teunisbloemolie capsules, gewoon van het kruidvat. Het helpt mij heel goed bij PMS klachten.
Dochter had de eerste menstruaties ook veel last en (misschien toevallig) na een maand slikken deze menstruatie geen centje pijn.
Omdat ik lange tijd al erg moe ben / frozen shoulder ben ik begonnen met HST. Dat doet ook veel goed. Ik ben nu 44, maar achteraf denk ik dat 5 jaar geleden mijn burnout mede door hormonen veroorzaakt werd.
kerst
10-12-2025 om 17:19
Nehalennia schreef op 10-12-2025 om 16:26:
[..]
Benieuwd naar het idee achter de vraag over spelt?
Spelt kan je hormoonhuishouding in de war maken heb ik ergens eens gelezen.
Koettie
10-12-2025 om 17:31
kerst schreef op 10-12-2025 om 17:19:
[..]
Spelt kan je hormoonhuishouding in de war maken heb ik ergens eens gelezen.
Bedoel je niet soja?
Vavoom
10-12-2025 om 18:42
Het kan prima perimenopauze zijn, of gewoon al de overgang.
Heb je andere klachten zoals nachtzweten, niet goed door slapen?
Ik denk dat je er sowieso wijs aan doet je er alvast over in te lezen gezien je leeftijd.
Ik ben net 40 en sinds een jaar in de overgang dus laat je niet wijs maken dat je te jong bent.
Op Facebook is een hele informatieve groep, “bio-identieke hormonen voor vrouwen in de overgang” genoemd.
Mick87
10-12-2025 om 18:53
kreeg vandaag ook weer hoofdpijn en kotsneigingen op werk. Ook hormonaal maar collega droeg zwaar parfum (Arabian Tonka of zoiets) niet te doen. Geruild met collega op een andere afdeling anders had ik de dienst niet volgehouden. En collega gezegd dat deze geur heel veel kan triggeren vooral migraine etc. Toen zei hij: ja weet ik, heb al vaker gehad dat mensen hoofdpijn krijgen van m'n parfum. Echt WTF waarom doe je dat dan op op het werk ? Een zorginstelling nota bene! Moest me echt even inhouden, kwam bijna stoom uit m'n oren. Denk dat ik extra gevoelig ben door hormonen nu.
Poezenmeisje
10-12-2025 om 21:20
afrodite05 schreef op 10-12-2025 om 10:57:
[..]
Euh, die thermometer moet niet in je vagina, hoor. Die lichte stijging (vaak maar 0,1 of 0,2 graden C) merk je het beste als je gewoon rectaal meet. Maar dat kan nogal fluctueren: je moet het elke dag op hetzelfde moment doen (dus meteen na het wakker worden, nog niet uit bed geweest om te plassen oid, thermometer op je nachtkastje bewaren) en als je een keer een verkoudheid hebt, is het al niet meer betrouwbaar, want daarvan kan je temperatuur ook al (licht) stijgen.
Mijn kontgat is en blijft een uitgang. 😆
Toen ik zwanger wilde worden had ik inderdaad gewoon de thermometer op het nachtkastje. Wakker worden, meten, opstaan. Na drie maanden kende ik mijn ritme.
Dat heel koningsgezind Nederland aan het bidden was voor een prins(es)je hielp misschien ook. Ik werd zwanger op 2-2-2002. De trouwdag van ons koningspaar. 😊
Winterkoud
10-12-2025 om 21:27
Kan zeker perinomenopauze zijn.
Ik ben 42 en al sinds mijn 35e dat mijn cyclussen structureel korter zijn geworden (van 34 dgn naar 28 dgn), migraine / zware hoofdpijn die maandelijks kwam.
Sinds een paar jaar cyclussen die soms 24 dagen zijn en dan weer 30/31 dagen. Daar tussenin wel vaak 28/29 dagen. Korte cyclus is vaak ook heftiger in menstruatie en komt vaak in 1 keer door.
Sowieso zijn ze de eerste dagen echt zwaar bloedverlies.
Op mijn 35e heb ik mijn mirena eruit laten halen omdat ik meer klachten kreeg en niet te voorspellen bloedverlies en de huisarts zei toen al dat dit echt hoorde bij verandering in hormonen wat rond je 35e start.
Nu heb ik in mijn familie oa mijn moeder die heel veel last van de overgang had, en vroeg in de overgang, dus ik hou mezelf zeker in de gaten..