Gezondheid en welzijn
Mick87
09-12-2025 om 21:43
Hormonale ellende
even een topic openen voor wat steun.
Sodeju ik weet niet wat er met me aan de hand is maar ik voel me slecht.
M'n menstruatiecyclus is in de war. Vorige maand vrij korte cyclus van maar 24 dagen en nu word ik maar niet ongesteld, deze cyclus duurt nu al 32 dagen. Beide uitersten heb ik nooit. Ik zit altijd rond de 26 tot 29 dagen.
Voel me daarnaast ook heel raar. Vrij moe, lusteloos en chagrijnig. Merk wel aan m'n lijf de typische pms klacht zoals hoofdpijn en afgelopen weekend veel lage buikpijn. Vandaag op werk werd ik ineens ook niet lekker. Echt duizelig. En parfum en schoonmaakluchten leken het erger te maken.
Onderweg naar huis maar even voor de zekerheid een zwangerschapstest gehaald. Die negatief was wat ik al dacht. Toen toch maar naar de sportschool. Meestal knap ik daar van op. Ik moest bijna overgeven van een parfumlucht en voelde me zo intens moe en rare hoofdpijn. Dus maar naar huis gegaan en weer jankend m'n vriend gebeld. Nadat ik afgelopen zondag ook al een mental breakdown had. Temperatuur gemeten en wat verhoging. Met een paracetamol op de bank en geslapen. Dar deed wel even goed.
Maar echt WAT is dit joh?
Nu is december wel een wat rottige maand vanwege rouw die dan weer even sterker is. Mis een paar dierbaren onder wie m'n overleden broer.
Zijn dit nou de eerste tekenen van perimenopauze ? (Ik word volgende maand 39) of misschien toch iets te veel gedaan afgelopen maand (iets meer gesport en gewerkt) nou ik word er wel beetje moedeloos van nu. Hopelijk echt snel ongesteld en van deze PMS-achtige klachten af.
Iemand tips ? Opbeurende woorden ?
Mick87
09-12-2025 om 22:06
Roos57 schreef op 09-12-2025 om 22:04:
Ik zou over een paar dagen toch weer een zwangerschapstest doen .
Ja ? Ik dacht dat zo'n test vrij betrouwbaar was.
Vf_Watervrouw
09-12-2025 om 22:13
https://zusenzorg.nl/ je kunt hier kijken/vragen.
In november was ik (40+) in de gelegenheid een consult te plannen. Heb geleerd dat stresshormoon je cyclus langer kan maken. (Heb zelf al jaren de theorie dat het ook heftigheid menstruatie kan beïnvloeden maar geen tijd meer om te vragen)
https://voicesforwomen.nl/kenniskompas/ ook interessant. Breder dan hormoonhuishouding
Edit: crosspost met blijkbaar eerdere reacties. Geen idee hoe snel een zwangerschapstest betrouwbaar is.
Moosey
09-12-2025 om 22:15
Ja, die parfumlucht en schoonmaaklucht herken ik ook, weer één die op het lijstje oh-heeft-dat-ook-al met-hormonen-te-maken mag.
Veel ergere PMS was bij mij de inleiding naar de perimenopauze inderdaad, dus het zou goed kunnen.
Enige tip die ik kan geven: hou een dagboekje bij met klachten en je cyclus, dan heb je een beetje overzicht over wat er vandaan komt. Dat geeft in elk geval inzicht, en dan kun je op een gegeven moment gaan kijken wat/hoe je dingen aan wilt gaan pakken. Het boek Hormonen en vrouwen van Estrella Montoya is sowieso een goede, zowel voor PMS als overgang.
En het is kut, die hormonen hebben zoveel invloed op alles en je kunt het weten maar dan nog helpt dat niet zoveel in hoe je je voelt. En het is ook één grote wisselwerking met de rest van je leven (heb je stress, slaap je slecht, eet je even niet zo best) dus dat je er meer last van hebt als je even slechter in je vel zit is ook waar.
Lief zijn voor jezelf en vooral genoeg slapen zijn het belangrijkst denk ik. En een dikke knuffel 
Mick87
09-12-2025 om 22:21
Ik las ook dat moment van ongesteld zijn altijd twee weken na eisprong is. Dus dat ik nu te laat ben betekent dat iets het eerste deel van m'n cyclus beïnvloed heeft.
Vind het vrij opvallend dat ik vorige maand erg korte cyclus had en nu dus een extra lange.
Poezenmeisje
09-12-2025 om 22:38
Misschien kun je een tijd vaginaal temperaturen, dat geeft ook inzicht in je cyclus. Gewoon 's morgens voor het opstaan.
Na je eisprong stijgt je lichaamstemperatuur een beetje.
Koettie
10-12-2025 om 05:45
Ik heb afgelopen maanden ook hele wisselende cycli. In een half jaar tijd was m'n kortste 18 dagen en langste 31. Maar mirena, zal wel invloed hebben. Ben er ook moe van, bij zo'n lange heb ik lang last van pms en veel erger ook. Kan er niet omheen plannen als de planning steeds veranderd.
watertoren
10-12-2025 om 07:32
ik ben nu 60. Mijn cyclus ging veranderen toen ik rond de half de 50 was. Ik werd niet meer omgesteld al best lang. Daarna wel en heel erg. echt ik moest een handdoel in mijn bed doen vanwege doorlekken. Daarna is het vanzelf over gegaan.
Mick87
10-12-2025 om 09:39
kerst schreef op 10-12-2025 om 05:21:
Heb je recent nieuwe medicijnen gehad of eet je veel spelt?
Nee allemaal niet. Ik ben niets anders gaan doen dan normaal.
Zal wel hormonaal zijn. Zit inmiddels op dag 33 van cyclus. Hoop dat het snel komt want ben de PMS wel zat.
afrodite05
10-12-2025 om 10:57
Poezenmeisje schreef op 09-12-2025 om 22:38:
Misschien kun je een tijd vaginaal temperaturen, dat geeft ook inzicht in je cyclus. Gewoon 's morgens voor het opstaan.
Na je eisprong stijgt je lichaamstemperatuur een beetje.
Euh, die thermometer moet niet in je vagina, hoor. Die lichte stijging (vaak maar 0,1 of 0,2 graden C) merk je het beste als je gewoon rectaal meet. Maar dat kan nogal fluctueren: je moet het elke dag op hetzelfde moment doen (dus meteen na het wakker worden, nog niet uit bed geweest om te plassen oid, thermometer op je nachtkastje bewaren) en als je een keer een verkoudheid hebt, is het al niet meer betrouwbaar, want daarvan kan je temperatuur ook al (licht) stijgen.
MMcGonagall
10-12-2025 om 12:59
Bij mij begon het gerommel pas eind 40. Eerst werd mijn cyclus steeds korter, tot 15 dagen. Toen ging het ineens heel lang duren, zes weken op twee weken af. Nadat mijn spiraal eruit ging ben ik nog een keer ongesteld geworden en daarna niets meer. Heel apart.
Nehalennia
10-12-2025 om 16:26
kerst schreef op 10-12-2025 om 05:21:
Heb je recent nieuwe medicijnen gehad of eet je veel spelt?
Benieuwd naar het idee achter de vraag over spelt?