Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Hoe slaap jij?

Haal jij netjes je 8 uur slaap? Waarom wel/niet? 
Slaap je snel in? Heb je veel slapeloze nachten? 

Met of zonder hulpmiddelen? Denk aan oordoppen/witte ruis/slaapmiddelen? 

Poison schreef op 15-08-2026 om 09:25:

niemand slaapt aan een stuk, want zo is je slaapcyclus niet opgebouwd. Alleen herinner je je vaak niet dat je wakker wordt, omdat meteen daarna je nieuwe cyclus begint.

ikzelf ga tussen 21:30 en 22:00 uur naar bed, lees dan een half uur ofzo, ga dan slapen en ben dan rond 6:15 uur weer wakker. Probeer dat schema aan te houden, lukt alleen niet als ik late dienst heb tot 23:00 uur.

Ja oke zo letterlijk bedoelde ik aan 1 stuk ook weer niet, maar meer dat ik echt wel vaak duidelijk wakker word. Gelukkig lig ik niet ook altijd lang wakker, maar vaak genoeg dus helaas wel.  

Ik ben altijd heel goed geweest in slapen en functioneer het best op 8-9 uur slaap per nacht. Minder kan wel (gebeurt ook best veel) maar moet ik niet al te lang achter elkaar doen, op een gegeven moment krijg ik dan migraine. 

Heb aan het begin van de overgang een tijdje slechter geslapen maar dat is nu ik hormoontherapie heb weer helemaal goed. Ik droom vaak wel intensief maar begreep onlangs van een verpleegkundige dat dat juist een teken is dat je heel diep slaapt, al voelt dat niet altijd zo. 

Ik vind t weleens jammer dat ik zoveel slaap nodig heb, lijkt me heerlijk om niet te vroeg te hoeven gaan slapen en toch weer vroeg op te kunnen, maar zo werk ik blijkbaar niet. 

Happyapple schreef op 15-08-2026 om 09:28:

[..]

Ja oke zo letterlijk bedoelde ik aan 1 stuk ook weer niet, maar meer dat ik echt wel vaak duidelijk wakker word. Gelukkig lig ik niet ook altijd lang wakker, maar vaak genoeg dus helaas wel.

Was ook niet perse voor jou, gewoon algemeen ter info, omdat dat wel is wat het gros verwacht. Merk ik in mijn werk als verpleegkundige in de ggz pok heel veel. 

Slecht! Met een hoofdletter S.
Zeker nu met die warmte en in het algemeen helpt een snurkende man ook niet echt mee om goed te slapen. 
Gisteravond tot laat actief geweest en dan valt het echt niet mee. 
Lekker in de tuin zitten schemeren met de laatste gasten bij wat kaarsjes. Dan ben ik echt moe en lui en dan lukt het toch niet in goed te slapen. 

De grote hoeveelheid tuinverlichting van buren maakt het ook moeilijk om de slaap te vatten. Veel blijft de hele nacht aan. 

Ik mag niet klagen als het gaat om slaap. Ik slaap over het algemeen gewoon goed, zo'n 8-9 uur red ik wel en grotendeels aan één stuk door. Hoogzomer slaap ik wel slechter, sowieso door de lange dagen en soms door de warmte. Verder zit er ook echt weleens een slechte nacht tussen, maar dat zijn gelukkig uitzonderingen. 

Ik slaap altijd met slaapmasker en als ik het gevoel heb dat ik wat moeite kan gaan hebben met in slaap vallen, zet ik een luisterboek op. Na hoofdstuk 1 ben ik dan weg. 

Ik heb jaren slecht geslapen,  maar sinds een jaar of twee is het best wel prima.  Soms ouderwets slecht,  maar over het algemeen 6 tot 7 uur per nacht en dat werkt voor mij wonderbaarlijk wel.  Mijn streven is 7 uur per nacht.  Vroeger ging ik rond 22 uur slapen,  ik slaap altijd makkelijk in,  werd ik rond 3 uur wakker en voel ik tegen 6 uur weer in slaap en ging om 7 uur de wekker.  Nu heb ik de tijden aangepast ik ga rond middernacht slapen en slaap dan in een ruk door tot 6 á 7 uur en dan kom ik de dag wel door zonder erg moe te zijn. Als ik 's nachts moet plassen,  dan kan ik het verder wel vergeten, dan wordt het een heel kort nachtje want dan slaap ik gewoon niet meer in. Maar loslaten dat het perse 8 uur moet zijn heeft me veel geholpen.  Blijkbaar heb ik dat niet nodig dus kan ik met een gerust hart later naar bed. 

Oh,  ik slaap trouwens met oordopjes omdat ik tamelijk onverdraagzaam ben voor geluid. En ademende of nog erger,  snurkende man naast me,  en ik erger me wild. Dat is ook niet bevorderlijk voor de nachtrust.  Overdag mag er best, rustig en beheerst,  geademd worden, maar 's nachts dien je je als goede echtgenoot te gedragen. Overigens heeft al het bovenstaande ook sterk te maken met in welke fase van de hormonale disbalans ik me op enig moment bevind 😉

Ik slaap denk ik zo'n 6-7 uur per nacht. Al jaren. Heel soms slaap ik ineens veel langer, zo'n 8-9 uur, en dan ben ik echt zo duf als een konijn. Doe mij maar gewoon een uur of 6. Voor mij is dat prima en ik voel me dan gewoon fris en fruitig. Toen ik nog een kat had, sliep ik zo'n 5 uur per nacht en ook dat was geen probleem. Ik heb niet zoveel slaap nodig, blijkbaar. Ik ben niet goed in inslapen. Ik lig vaak nog bijna een uur te malen voor ik in slaap val. Maar ik ben wel een goede doorslaper. Wakker is hier wel wakker, dus als het om half drie is, dan kom ik ook niet meer in slaap. Op werkdagen sta ik om kwart over vijf op, dus eigenlijk moet ik de dag ervoor om tien uur naar bed gaan, maar dat doe ik zelden. Dus dan slaap ik zo'n 5 uur per nacht, denk ik. 
Acht uur is niks voor mij. Iedereen is daar anders in. 

Jujubee schreef op 15-08-2026 om 10:58:

Ik slaap denk ik zo'n 6-7 uur per nacht. Al jaren. Heel soms slaap ik ineens veel langer, zo'n 8-9 uur, en dan ben ik echt zo duf als een konijn. Doe mij maar gewoon een uur of 6. Voor mij is dat prima en ik voel me dan gewoon fris en fruitig. Toen ik nog een kat had, sliep ik zo'n 5 uur per nacht en ook dat was geen probleem. Ik heb niet zoveel slaap nodig, blijkbaar. Ik ben niet goed in inslapen. Ik lig vaak nog bijna een uur te malen voor ik in slaap val. Maar ik ben wel een goede doorslaper. Wakker is hier wel wakker, dus als het om half drie is, dan kom ik ook niet meer in slaap. Op werkdagen sta ik om kwart over vijf op, dus eigenlijk moet ik de dag ervoor om tien uur naar bed gaan, maar dat doe ik zelden. Dus dan slaap ik zo'n 5 uur per nacht, denk ik.
Acht uur is niks voor mij. Iedereen is daar anders in.

Dit herken ik! Als ik dan een keer 8 tot 9 uur slaap,  weet ik niet hoe ik de dag door moet komen. Dan ben ik me een partij brak!

Ik ben nooit een hele goede slaper geweest maar kon met 7 a 8 uur goed functioneren, 9 a 10 uur om echt goed uitgerust te zijn. 
Sinds anderhalf jaar slaap ik erg slecht, lig regelmatig vanaf een uur of 3 wakker en ben altijd moe tot doodmoe. Ook als ik 6, 7 uur slaap. 
Al een poosje aan de hst maar tot nu toe geen effect op vermoeidheid. Woensdag weer naar de huisarts. 

van 8 uur slaap per nacht ben ik al lang geleden los gekomen. Ik functioneer gelukkig ook prima op 7 uur, afgewisseld met 6 uur. 
Sinds ik n fitbit draag slaap ik veel beter... zelfs nachten die ik niet heel geweldig vind krijgen vaak n score rond de 80. Dat voelt goed en geruststellend,  dat is goed voor de nachtrust. Juist de knock-out nachten, van  9 uur, worden vaak gevolgd door migraine. 
En ik moet vooral 's avonds geen alcohol drinken of veel eten, want dan krijg ik last van opvliegers. Saai, maar mn gewicht is/ blijft zo uitstekend

Ik slaap, vooral de laatste tijd, heel slecht. Vaak wakker, hele vervelende dromen, etc. Meestal slaap ik ongeveer 6 uur.
Vannacht heb ik sinds tijden 8 uur geslapen en, zoals door anderen hier ook al gezegd, voel me heel vervelend en moe. 

Moosey schreef op 15-08-2026 om 09:41:

Heb aan het begin van de overgang een tijdje slechter geslapen maar dat is nu ik hormoontherapie heb weer helemaal goed. Ik droom vaak wel intensief maar begreep onlangs van een verpleegkundige dat dat juist een teken is dat je heel diep slaapt, al voelt dat niet altijd zo.

Ik vind t weleens jammer dat ik zoveel slaap nodig heb, lijkt me heerlijk om niet te vroeg te hoeven gaan slapen en toch weer vroeg op te kunnen, maar zo werk ik blijkbaar niet.

Heel herkenbaar! Welke hst gebruik je wat hielp voor het slapen?

ik ga meestal om 22.30 uur naar bed, als ik moet werken en dan gaat de wekker om 6.30 uur. Dat is 8 uur, maar daar slaap ik er 7-7,5 uur van. Als ik niet in slaap kan komen, ga ik nog een keer naar beneden, even wat drinken en soms een paracetamol. Dan kan ik wel slapen. 

Bakblik schreef op 15-08-2026 om 10:09:

Slecht! Met een hoofdletter S.
Zeker nu met die warmte en in het algemeen helpt een snurkende man ook niet echt mee om goed te slapen.
Gisteravond tot laat actief geweest en dan valt het echt niet mee.
Lekker in de tuin zitten schemeren met de laatste gasten bij wat kaarsjes. Dan ben ik echt moe en lui en dan lukt het toch niet in goed te slapen.

De grote hoeveelheid tuinverlichting van buren maakt het ook moeilijk om de slaap te vatten. Veel blijft de hele nacht aan.

Wij hebben verduisterende gordijnen, dubbel dus. Dat scheelt echt alles tegen lichtinval van buiten, er komt niks doorheen. De keuze van gordijnrails en manier van ophangen heeft zelfs invloed op wat er aan de bovenkant aan licht doorheen kan piepen.

Ambra schreef op 15-08-2026 om 11:51:

[..]

Wij hebben verduisterende gordijnen, dubbel dus. Dat scheelt echt alles tegen lichtinval van buiten, er komt niks doorheen. De keuze van gordijnrails en manier van ophangen heeft zelfs invloed op wat er aan de bovenkant aan licht doorheen kan piepen.

Ik heb ook verduisterende gordijnen en rolgordijnen maar zoals in deze periode moet er een raam open en dan komt het licht toch binnen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.