Gezondheid en welzijn
Regendrup.
14-08-2026 om 23:46
Hoe slaap jij?
Haal jij netjes je 8 uur slaap? Waarom wel/niet?
Slaap je snel in? Heb je veel slapeloze nachten?
Met of zonder hulpmiddelen? Denk aan oordoppen/witte ruis/slaapmiddelen?
Regendrup.
14-08-2026 om 23:46
Ik merk dat ik na ruim 8 jaar slaaptekort echt helemaal op ben. Ik vraag me af hoe "normaal" dit is. Zijn er echt mensen die moeiteloos 8 uur slaap krijgen en ook daadwerkelijk uitgerust wakker worden?
Ambra
15-08-2026 om 00:08
Ik slaap wisselend. Als het niet lukt werk ik het rijtje honger/ dorst/ plassen/pijn/te koud of te warm af.
Ik heb eten boven liggen om het eerste probleem te tackelen.
Ik mag in principe elke avond Tramadol maar dat doe ik liever niet. Slaap er wel goed op. Als het niet lukt ga ik naar beneden.
Er is een snurkende man, soms helpen oordopjes, soms ga ik grommend naar beneden. Zijn slaap tel ik zwaarder als die van mezelf omdat ik minder vroeg op hoef te staan en geen 40 uur werk in de week.
Zo lang niet goed slapen is rot zeg. Je hebt vast al van alles geprobeerd? Ik heb jaren lang pas geslapen vanaf ongeveer 3 uur/ 3.30 uur. Bleek aan de koffie in de avond te liggen. Sindsdien gaat het iets beter.
Ysenda
15-08-2026 om 00:51
als je geen 8 uur slaapt kun je nog steeds voldoende slapen, als je uitgerust wakker wordt is het goed. Grote focus op minimaal 8 uur is best ondermijnend, veel mensen denken daardoor dat ze slecht slapen maar dat is niet zo.
Mama-Inge
15-08-2026 om 06:09
8 uur achter elkaar slaap ik niet
Ga om ongeveer 20.30 in bed en moet er tussen 2 en half 3 uit voor werk
Vooral nu met de warmte, kan ik slecht inslapen en soms ben ik al een half uur tot een uur voor de wekker gaat wakker
Na het werk ga ik nog weer naar bed en slaap dan nog 3 a 4 uurtjes
Herfstappeltaart
15-08-2026 om 07:51
Nou toevallig heb ik net een enorme rotnacht gehad. Ik had het zó warm dat ik bijna helemaal niet heb geslapen. Ik ben er nu een beetje duizelig van.
Normaal gesproken ga ik om ongeveer elf uur naar bed en slaap wel binnen een kwartier. Dan wordt ik nog 1x wakker omdat ik moet plassen en dan pas weer om een uur of zeven/ half acht. Gaat wel goed.
Toen ik in de overgang was heb ik een paar jaar veel last gehad van slapeloosheid.
Wat ellendig voor je zeg dat je zo'n slaaptekort hebt.
Tuinfluiter
15-08-2026 om 07:58
Ik slaap meestal 6 a 7 uur per nacht, heel vaak wel aan één stuk ik hoef zelden in de nacht te plassen.
Af en toe slaap ik 8 uur en dan ben ik echt verbaasd dat ik zolang geslapen heb. Ik slaap niet heel snel in lig gemiddeld zo'n drie kwartier wakker voor ik in slaap.
Met deze hoeveelheid slaap voel ik mij gewoon fit en energiek.
Dit warme weer beïnvloed wel mijn slaap. Door de warmte en het geluid van de ventilator of mobiele airco slaap ik later in maar wordt meestal niet later wakker.
Minder bewegen dan normaal en dat doe ik als het heel warm is beïnvloed ook mijn slaap. Daarom ga ik na het ontbijt vandaag een wandeling maken voordat ik het weer te warm vind.
Om goed te slapen moet ik overdag genoeg bewegen bij voorkeur buiten in de natuur want dat maakt mijn hoofd leeg, niet te zwaar eten en geen koffie drinken in de avond.
Als ik een keer een nacht slecht slaap maak ik mij daar niet druk om en denk ik morgen gaat het vast weer goed.
Dolfje
15-08-2026 om 08:01
Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst meer dan 1 nacht goed geslapen heb en uitgerust wakker geworden ben.
Wij gingen gisteravond rond 23:00 uur slapen en ik lag maar te draaien en woelen en ben al meer dan een uur uit bed. En ik moet straks werken en daarna naar een feestje.
En ik slaap met oordoppen en een slaapmasker en te ventilator aan.
Broodjebrie
15-08-2026 om 08:12
ik slaap denk ik zo'n 7 tot 8 uur. Ben een onrustige slaper, heb sinds een paar maanden een verzwaringsdeken en heb wel het idee dat dat helpt.
Auwereel
15-08-2026 om 08:32
Ik haal de laatste jaren zelden de 8 uur en soms zelfs de 7 niet, maar voel me zelden moe. Ik kan kennelijk met minder toe. Ik zou wel eerder naar bed moeten gaan, maar ik ben bang dat ik dan helemaal vroeg wakker word en ondanks dat heb ik toch een hekel aan vroeg opstaan.
Soms word ik om een uur of vier -vijf wakker en kan niet meer in slaap komen. Het schijnt natuurlijk te zijn om een eerste en tweede slaap te hebben, maar ik zou niet weten wat ik zou moeten doen 's nachts.
Kampeerder
15-08-2026 om 09:04
Ik slaap slecht, al jaren. Vooral tussendoor wakker worden nekt mij. Als ik na tweeën wakker wordt kan ik slecht weer inslapen. Heel lastig met pubers en jongvolwassenen die juist dan of later thuis komen. Of buren die lawaai maken in de nacht.
Vannacht was ik om 01:45 wakker van de regen en onweer en moest ik het team wat dichter doen, want voelde de spetters in de vensterbank stuiteren en dus in mijn gezicht. Om 02:45 sliep ik nog niet opnieuw en toen kwam zoon thuis. Om 06:30 was er buiten lawaai.
Toch was dit best een goede nacht......
Kampeerder
15-08-2026 om 09:07
Auwereel schreef op 15-08-2026 om 08:32:
Ik haal de laatste jaren zelden de 8 uur en soms zelfs de 7 niet, maar voel me zelden moe. Ik kan kennelijk met minder toe. Ik zou wel eerder naar bed moeten gaan, maar ik ben bang dat ik dan helemaal vroeg wakker word en ondanks dat heb ik toch een hekel aan vroeg opstaan.
Soms word ik om een uur of vier -vijf wakker en kan niet meer in slaap komen. Het schijnt natuurlijk te zijn om een eerste en tweede slaap te hebben, maar ik zou niet weten wat ik zou moeten doen 's nachts.
Inderdaad
https://historianet.nl/maatschappij/dagelijks-leven/de-nacht-was-dodelijk
Ik twijfel wel eens of ik dat ook zou moeten gaan doen, mijn bed uit en iets gaan doen en dan er weer in duiken. Of ik dan beter slaap en uitgeruster zou zijn.
Happyapple
15-08-2026 om 09:20
Hier ook wisselend. Vannacht had ik het te warm en werd ik wakker met migraine. Ben eruit gegaan om medicijnen in te nemen en lag erna een uur wakker tot de medicijnen werkten. Daarna nog onrustig gedroomd. Meestal slaap ik zo'n 6 a 7 uur in totaal denk ik. Zelden helemaal aan 1 stuk helaas.
Ted68
15-08-2026 om 09:24
Als ik vrij ben slaap ik tot 8.30 uur, normaal moet ik er om 6 uur uit…Ga als ik werk om 23.30 naar bed, ben ik vrij kan het wel later worden.
Poison
15-08-2026 om 09:25
niemand slaapt aan een stuk, want zo is je slaapcyclus niet opgebouwd. Alleen herinner je je vaak niet dat je wakker wordt, omdat meteen daarna je nieuwe cyclus begint.
ikzelf ga tussen 21:30 en 22:00 uur naar bed, lees dan een half uur ofzo, ga dan slapen en ben dan rond 6:15 uur weer wakker. Probeer dat schema aan te houden, lukt alleen niet als ik late dienst heb tot 23:00 uur.
ToetieToover
15-08-2026 om 09:25
Interessant om te lezen, die gebroken nachten vroeger. Ik slaap zelf ook graag in delen. Als ik om 3 uur wakker word, is manlief nog wakker en kletsen we wat (ofzo
) en slaap ik daarna verder. En als ik pas om 5 uur wakker word, ga ik vaak lezen, haken of schilderen. Met deze warmte ben ik niet meer terug naar bed gegaan maar opgestaan om 5 uur en vooral de katten vonden dat geweldig
ik ging dan gezellig de planten buiten verzorgen met ze. Huis doorluchten. Dan nam ik in de middag een siësta, meestal kan dat op een thuiswerkdag wel, ik was dan al vroeg aan de slag. Ik slaap dan 1,5 uur. Ook dat vind mijn ene kat geweldig, die lag op een gegeven moment al klaar op de bank
Ik slaap liefst zonder kussen en gebruik vaak een opgerolde handdoek.