Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Hoe lang slapen jullie?

Boarn schreef op 17-09-2025 om 21:56:

Ligt er toch aan wat je savonds na het eten allemaal drinkt?

Nee dus.

Vaker plassen kan aan vanalles liggen. Ook aan de overgang. 
Ik ben altijd een begenadigd slaper geweest, alleen sinds een paar jaar wat minder. Nu aan de hormoontherapie voor de overgang en ik slaap weer veel beter. Ik doe het het best op 8-9 uur slaap per nacht. Op werkdagen haak ik dat meestal niet, dan meer 7-8. En in de winter slaap ik meer dan de zomer. 

's Nachts de juiste temperatuur vinden, vind ik ook een uitdaging. Dan weer te warm, dan weer te koud en dat lukt ook zonder opvliegers. Koude voeten warm krijgen is lastig. Gelukkig vind mijn man het niet erg dat ik mijn koude voeten tegen hem aan leg.

hier een kruik sinds kort weer in de nacht tegen koude voeten 

Ik ben een slechte slaper, mijn hele leven al.
Heb gelukkig ook niet zoveel nodig, maar de laatste maanden begint het me wat zwaarder te vallen (heb ook veel stress op het moment, dat zal niet helpen). Ik slaap max een uur of 5 per nacht en ben tussendoor vaak wakker. 

Ik lig wel heerlijk en het wakker zijn frustreert me ook niet (meer), dus ik ga er maar vanuit dat ik daar dan ook wel van uitrust.

Ik wil heel graag langer slapen. Als ik de kans heb is 8 uur voor mij het beste. Helaas heb ik die kans zelden. Vannacht sliep ik ongeveer 4 uur achter elkaar. Toen zo’n anderhalf uur wakker geweest en nog een uur of 2 licht geslapen. Het is te weinig maar helaas door omstandigheden (spokend kind ‘s nachts) is het niet anders

Moosey schreef op 17-09-2025 om 22:17:

Vaker plassen kan aan vanalles liggen. Ook aan de overgang.
Ik ben altijd een begenadigd slaper geweest, alleen sinds een paar jaar wat minder. Nu aan de hormoontherapie voor de overgang en ik slaap weer veel beter. Ik doe het het best op 8-9 uur slaap per nacht. Op werkdagen haak ik dat meestal niet, dan meer 7-8. En in de winter slaap ik meer dan de zomer.

Zelfde bij mij met uitzondering van de hormoontherapie (begin er binnenkort aan). Meestal slaap ik tussen de 7-8 uur doordeweeks en 8-9 uur in het weekend.
In de zomer sliep ik een stuk slechter omdat ik het sinds een paar jaar een stuk warmer heb, het hindert mijn slaap.

Auwereel schreef op 17-09-2025 om 23:08:

's Nachts de juiste temperatuur vinden, vind ik ook een uitdaging. Dan weer te warm, dan weer te koud en dat lukt ook zonder opvliegers. Koude voeten warm krijgen is lastig. Gelukkig vind mijn man het niet erg dat ik mijn koude voeten tegen hem aan leg.

Eens. Ik kwam gisteravond thuis van het werk en ging rillend naar bed en kreeg het niet warm en werd midden in de nacht wakker en had het bloedheet. Boven het dekbed te koud en eronder te warm. Het is zelden goed.

Ik slaap door chronische pijn en chronische vermoeidheid slecht en onregelmatig. 
Soms slaap ik, met regelmatig wakker worden, zo'n 5 uur. En soms 10 uur per nacht. 

ik slaap zo’n 7 uur per nacht en word dan uitgerust wakker. De laatste tijd heb ik hormonale klachten en slaap daardoor heel slecht. Ik lig uren wakker. Soms slaap ik hooguit 4 uur per nacht, en dat is een paar dagen wel vol te houden maar nu breekt het me op. Ben net gestart met medicatie trouwens, dus binnenkort zou het beter moeten gaan.

te kort

Vannacht lang genoeg genoeg geslapen, maar 's ochtends werd ik wakker uit een hele nare droom die werkelijk nergens op sloeg. Dat is niet uitgerust wakker worden.

Nu werd ik wakker uit die akelige droom en kan ik me 'm herinneren en voel ik me er vreemd door. Ik vraag me af of je je ook vreemd kan voelen door een droom die je je niet bewust kan herinneren, maar onderbewust wel invloed heeft.

Te kort. Dat is mijn vaste antwoord. Ik droom vaak druk tegen de tijd dat ik wakker word en sta meestal wat onvoldaan op. 
Ik slaap meestal makkelijk in, en ook na een sanitaire stop slaap ik zeer gauw. Maar echt verkwikkend slapen, nee. Of misschien heb ik er een  te rooskleurige voorstelling van! 

Tjilp schreef op 19-09-2025 om 18:08:

Te kort. Dat is mijn vaste antwoord. Ik droom vaak druk tegen de tijd dat ik wakker word en sta meestal wat onvoldaan op.
Ik slaap meestal makkelijk in, en ook na een sanitaire stop slaap ik zeer gauw. Maar echt verkwikkend slapen, nee. Of misschien heb ik er een te rooskleurige voorstelling van!

Ik ken dat ook niet, wakker worden fit zijn en zin in de dat hebben. Duurt altijd ff. Gek genoeg op vakantie wel dan ben ik om 7 uur wakker en klaar voor de dag. Ben dan door ontspannen toch uitgerust of zo. En er hoeft natuurlijk niks.

Auwereel schreef op 19-09-2025 om 10:38:

Vannacht lang genoeg genoeg geslapen, maar 's ochtends werd ik wakker uit een hele nare droom die werkelijk nergens op sloeg. Dat is niet uitgerust wakker worden.

Nu werd ik wakker uit die akelige droom en kan ik me 'm herinneren en voel ik me er vreemd door. Ik vraag me af of je je ook vreemd kan voelen door een droom die je je niet bewust kan herinneren, maar onderbewust wel invloed heeft.

Ja hoor dat heb ik ook wel eens. Rot gevoel vind ik dat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.