Gezondheid en welzijn
wild-flower
17-09-2025 om 17:43
Hoe lang slapen jullie?

Ik las een interview met Linda de Mol over haar 'slaapprobleem'.
Ze vertelt dat haar slaapritme behoorlijk is veranderd.
Waar ze vroeger overal en altijd in slaap kon vallen, ligt ze nu vaak uren wakker.
Ze beschouwt nachten van zes uur inmiddels als een zegen.
Tegenwoordig zitten er ook bij mij nachten bij van 'maar' 6 uur slaap.
Maar ik ervaar dat niet echt als storend.
Ja ,vroeger kon ik slapen zodra mijn hoofd een kussen raakte.
Of geen kussen, want ik sliep net zo makkelijk op een handdoek op het strand, opgevouwen in een Transavia vliegtuigstoel of in een bus met mijn hoofd tegen het raam als ik een drukke werkdag had gehad.
Dat brengt mij op de volgende vraag .
Hoe lang slapen jullie gemiddeld en hebben jullie daar genoeg aan?
Grindelwald
17-09-2025 om 18:01
Ik slaap zo'n 7 uur per nacht. Daar heb ik meer dan genoeg aan. Ben wel vaak wakker. Vooral in de tweede helft van de nacht.
SuzyQFive
17-09-2025 om 18:07
Ik, 44, wordt, al sinds ik op mijn 20e pfeiffer had, nooit uitgerust wakker, hoe lang ik ook slaap. En met meerdere andere aandoeningen wordt ik ook vaak wakker van pijn. Dan is het omdraaien en verder slapen.
Ik slaap zo’n 6-7u per nacht. Maar van liggen rust je ook uit 😁.
Buiten een bed heb ik nooit kunnen slapen. Niet in een auto, vliegtuig enz.
MissBobby
17-09-2025 om 18:34
ik ben 50 en zodra ik ga liggen val ik in slaap en word 7,5 uur later weer wakker. Sta bijna elke ochtend om 6 uur op om te gaan sporten. Laat ik dat een paar weken verslonzen dan ga ik slechter slapen.
Pimpelmees67
17-09-2025 om 18:39
Sinds een paar jaar slaap ik meestal rond de 7 uur per nacht. Tijdens de overgang haalde ik met moeite 5 uur, daar raak je aan gewend maar fijn was het niet.
Ik ben behoorlijk ziek geweest en dat beïnvloedde mijn slaapritme ook. In slaap vallen ging meestal prima maar vaak wakker tussen 2 en 5. Compenseerde ik wel met middagdutjes.
Tuinfluiter
17-09-2025 om 18:52
Ik, 61, slaap tussen de 6 en 7 uur per nacht. Dit is voor mij wel genoeg maar als ik af en toe 8 uur slaap vind ik dat wel erg lekker.
Als ik overdag te weinig doe en beweeg slaap ik slecht dus ik let er op dat ik voldoende beweeg.
Schoondochter
17-09-2025 om 18:56
oei ik ben een slaapkop zie ik. Meestal rond de 8 uur. Door de week vaak iets korter en in het weekend iets langer. En in de zomer korter dan in de winter.
Ik heb lang slaapproblemen gehad, sinds ik regelmatig wandel en sport is dat grotendeels verdwenen.
Boarn
17-09-2025 om 19:04
ik, vrouw 45 haar, slaap tussen de 5,5 a 6 uur per nacht. Dat is niet genoeg. Ik ben een avondmens en ga het liefste rond middernacht naar bed. Smorgens gaat op weekdagen weer vroeg de wekker. Ik ben nooit een langslaper geweest. Dus ook als ik zou kunnen uitslapen wordt het niet later dan 8:00 uur.
Momenteel lig ik ook veel te piekeren en te draaien snachts. En ik heb een medische conditie die vaak snachts opspeelt. En ik droom vaak heftig, heb nachtmerries. Dus de uren die ik echt goed slaap zijn kort. Vaak een 1e slaapcyclus, dan wordt ik wakker, draai veel en tegen de ochtend maak ik nog 1 a 2 goede cyclussen.
Slapen is altijd wel een uitdaging geweest en momenteel zijn de nachten te kort, maar ik functioneer nog wel en heb energie. Ik vraag me altijd al af wat ik zou kunnen of hoe ik me zou voelen als ik altijd 8 uur slaap en heerlijk uitgerust wakker wordt.
stokstaart
17-09-2025 om 19:05
ik zou 8-9u moeten slapen. De realiteit is dat ik er 7-8 red.
sinds ik aan de overgangshormonen zit slaap ik wel weer beter
Schommelstoel
17-09-2025 om 19:44
Veertiger hier, ik sliep altijd vrij consequent 8 uur per nacht. Tot ik dit jaar ziek werd en door de stress nachten ging maken van 2 á 3 uur slaap. Met af en toe een nacht zonder slaap ertussen, dan gaat je hoofd ook rare dingen doen
Sinds een maand slaap ik met medicatie zo'n 10 uur per nacht, wat veel is, maar ook nodig is. Slapen is leven.
Herfstappeltaart
17-09-2025 om 19:50
68 en ik slaap ongeveer 7 uur. Wel een keer plassen tussendoor en de laatste tijd veel verstoorde nachten door hoestbuien. Maar zonder verkoudheid zo'n zeven uur.
Ik ben wel altijd erg moe aan het eind van de avond maar durf niet eerder te gaan slapen uit angst wakker te liggen.
Auwereel
17-09-2025 om 19:56
Eind 50 en ik slaap 6-6,5 uur. Ik ben een ochtendmens die stelselmatig te laat naar bed gaat. Ik word tegenwoordig om 6-6:30 uur wakker en zou uiterlijk 23 u het licht uit moeten doen, maar ik ga vaak pas om 23:30 uur naar bed en knip ik gerust een uur later licht uit.
Als ik om 6 uur wakker ben, lig ik heerlijk in de armen van mijn man met mijn ogen richt aan van alles te denken. Mijn fitbit denkt dat ik slaap, maar ik weet wel beter. Nou vooruit, soms val ik nog wel eens in slaap. Om 07:30 gaat de wekker.
MMcGonagall
17-09-2025 om 20:02
Ik probeer voor 23.00 uur in bed te liggen. Soms lig ik amper wakker en soms slaap ik om half 2 nog niet. Gemiddeld slaap ik van pakweg 23.45 tot 07.00 uur (07.30 als ik thuis werk). Nachten dat ik niet wakker word om naar de wc te gaan, zijn tegenwoordig zeldzaam. Dus 7-7,5 uur. In het weekend ook wel eens 9. Mijn ideale ritme wat ik in langere vakanties aanhoud is 00.00 tot 09.00. Dan word ik ook zonder wekker wakker.
Auwereel
17-09-2025 om 20:03
Zit te denken, ik ben eigenlijk zelden supermoe, behalve afgelopen weekend en maandag, nadat ik afgelopen week van woendag tm vrijdag daadwerkelijk om 6 uur moest opstaan om de trein te halen vanwege werkzaamheden elders. Kennelijk helpt het wel, dat uur dat ik nog in bed lig, maar wakker ben.
Auwereel
17-09-2025 om 20:05
Ik slaap ook nooit aan één stuk door, moet minimaal één keer naar de wc, maar val meestal wel weer gauw in slaap. Tenzij het al tegen 6 uur loopt.
Ik haat een volle blaas of rommelige darmen om 5:30!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.