Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Hoe lang "mag" je wasbaar menstruatieondergoed dragen?

De titel zegt het eigenlijk al. Ik heb een aantal menstruatieonderbroeken gekocht, ik vind ze erg fijn zitten. Ook omdat ik irritatie krijg van maandverband en tampons. Dit is dus een prima oplossing. 

Maar, nu komt het, ik weet eigenlijk niet hoe lang je zo'n onderbroek aan mag houden. Bij maandverband zie je snel genoeg of het vol is en anders na een paar uur verwissel ik normaal gesproken het verbandje. Mijn menstruatiecup leeg ik afhankelijk van de zwaarte van de dag 2 tot 4 keer. 

De menstruatieonderbroeken zijn zwart, dus je kan niet zien hoe vol ze zijn. Ik heb super absorberende gekocht, dus die zouden veel aan moeten kunnen. Ik ben dan ook nog niet doorgelekt. Maar los van doorlekgevaar, na hoeveel uur zou je vanwege hygiëne de onderbroek moeten verwisselen, ook bijvoorbeeld op lichtere dagen? Ik neem aan dat 24 uur in dezelfde menstruatieonderbroek lopen niet hygiënisch is. Op de verpakking en website van de onderbroeken kan ik hier niets over vinden. Ik wil de onderbroeken "los" dragen, dus als vervanging van een maandverbandje, maar ook in combinatie met mijn menstruatiecup, dus als extra veiligheid/inlegkruisje bij evt. verkeerd geplaatste cup.

Hebben jullie tips/adviezen/wat (zouden) jullie doen?

Zelf geen ervaring. Wat ik zo online lees, is dat tot 24 uur op zich veilig kan, maar dat je bloed op den duur mogelijk wel gaat ruiken. Zolang het droog aanvoelt, lek je niet door - dus als dat niet meer zo is, dan is verschonen sowieso handig. Ik zou het uitproberen op een vrije dag, hoelang het goed gaat qua geur en droog blijven. Als het kan, zou ik gaan voor ‘s ochtends en ‘s avonds verschonen. Zou geen zin hebben om midden op de dag een schone onderbroek aan te trekken. 

afrodite05

afrodite05

25-11-2021 om 09:48 Topicstarter

Piratenkoningin schreef op 25-11-2021 om 09:30:

Zelf geen ervaring. Wat ik zo online lees, is dat tot 24 uur op zich veilig kan, maar dat je bloed op den duur mogelijk wel gaat ruiken. Zolang het droog aanvoelt, lek je niet door - dus als dat niet meer zo is, dan is verschonen sowieso handig. Ik zou het uitproberen op een vrije dag, hoelang het goed gaat qua geur en droog blijven. Als het kan, zou ik gaan voor ‘s ochtends en ‘s avonds verschonen. Zou geen zin hebben om midden op de dag een schone onderbroek aan te trekken.

Eens, maar ik weet dus niet hoe hygiënisch dat is... 


Qua doorlekken kan het prima, want dat gebeurt dus niet omdat ik "super absorberende" exemplaren heb gekocht en ik vloei niet mega veel. Geurtjes zijn niet meer of minder dan bij normaal wegwerpmaandverband, dus dat is het probleem ook niet. 


Maar ja, hoe vies is het om 12 uur dezelfde menstruatieonderbroek te dragen? Ben ik dan een viespeuk of is dat bij dit ondergoed heel normaal? Haha wat een mens al niet kan bezighouden...

afrodite05 schreef op 25-11-2021 om 09:48:

[..]

Eens, maar ik weet dus niet hoe hygiënisch dat is...


Qua doorlekken kan het prima, want dat gebeurt dus niet omdat ik "super absorberende" exemplaren heb gekocht en ik vloei niet mega veel. Geurtjes zijn niet meer of minder dan bij normaal wegwerpmaandverband, dus dat is het probleem ook niet.


Maar ja, hoe vies is het om 12 uur dezelfde menstruatieonderbroek te dragen? Ben ik dan een viespeuk of is dat bij dit ondergoed heel normaal? Haha wat een mens al niet kan bezighouden...

Zolang het niet ruikt of lekt weet niemand wat voor ondergoed je draagt en hoelang

Menstruatiecups mag je in principe 12 uur dragen aan 1 stuk geloof ik. Dat hou ik ook aan voor menstruatieondergoed. Ik gebruik ze echter op zware dagen als backup voor cup en de dagen dat ik ze los draag of in de nacht vloei ik weinig. 

PriceyRook54

PriceyRook54

25-11-2021 om 10:14

afrodite05 schreef op 25-11-2021 om 09:48:

[..]


Maar ja, hoe vies is het om 12 uur dezelfde menstruatieonderbroek te dragen? Ben ik dan een viespeuk of is dat bij dit ondergoed heel normaal? Haha wat een mens al niet kan bezighouden...

Haha mij intrigeert dit ook wel eigenlijk. Ik vind het eigenlijk een heel vies idee, menstruatieondergoed, ik snap inderdaad ook niet helemaal hoe dat zou werken. Normaal gesproken zou ik een tampon/maandverband elke 2-4 uur verschonen.

Ik denk dat ik ze eerder als backup zou gebruiken ja.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

25-11-2021 om 11:58

Dan loop je dus 24 uur lang rond met menstruatiebloed? Ik zou dat een supersmerig idee vinden, sorry, en zou mijn menstruatieondergoed even vaak verwisselen als mijn maandverband/tampon. 

Menstruatiemateriaal dat je inwendig draagt moet je nu eenmaal regelmatig verwisselen vanwege kans op infecties.Dat is bij uitwendig materiaal al een stuk minder risicovol.

Dus een beetje gezond verstand gebruiken denk ik? 

Ik heb één menstruatieonderbroek gekocht die super absorberend moest zijn van Snuggs.

Maar op mijn zware dag zat die al vrij snel vol. Het voelde vochtig dus ik wilde hem uit doen. Maar het was mij te veel gedoe om overdag een stuk of 4 keer een schone menstruatieslip aan te doen. (broek en schoenen uit etc) Dus ik ben van dat idee afgestapt. Ik heb er geen meer bijbesteld.

Ik denk dat het er vanaf hangt hoeveel bloed je verliest. Als hij vol zit voelt hij koud en nat dus dan wil je hem uit! 

Dat ondergoed is toch niet bedoeld voor je zwaarste dagen zonder ander product? Ik kan me voorstellen dat je het als back-up draagt of op de laatste twee dagen, dan kun je ook best 12 uur met eentje toe, maar als je echt flink vloeit wordt het natuurlijk een enorm vieze boel.

afrodite05

afrodite05

25-11-2021 om 17:19 Topicstarter

Wednesday schreef op 25-11-2021 om 11:58:

Dan loop je dus 24 uur lang rond met menstruatiebloed? Ik zou dat een supersmerig idee vinden, sorry, en zou mijn menstruatieondergoed even vaak verwisselen als mijn maandverband/tampon.

Ja dat lijkt me ook smerig, maar 12 uur vind ik ook weer zo wat... misschien alsnog te lang. Elke 2 a 4 uur wisselen is denk ik ook wat overdreven, vooral omdat ze juist bedoeld zijn om de hoeveelheid van meerdere maandverbandjes/tampons in één keer op te vangen. Plus inderdaad gedoe met broek uit, schoenen uit etc... Die van mij zouden 3 tot 5 grote tampons moet "aankunnen", dus na 2/4 uur wisselen is denk ik wat snel. Als je uitgaat van vol, zou je denk ik op 6/12 uur uitkomen.

Maar wat iemand zei: als het koud en nat aanvoelt, wisselen, lijkt me prima voor mijn zwaardere dagen. Als het een back-up is van de menstruatiecup of op de lichte dagen, zal ik ze denk ik na zo'n 12 uur wisselen. 

Dank voor alle input trouwens!

gaat het niet soppen? Dat als je gaat fietsen je de boel er weer uit duwt? Lijkt me zo’n bloedbad worden dan..

afrodite05

afrodite05

25-11-2021 om 19:00 Topicstarter

Wattenbolleke schreef op 25-11-2021 om 18:24:

gaat het niet soppen? Dat als je gaat fietsen je de boel er weer uit duwt? Lijkt me zo’n bloedbad worden dan..

Geen ervaring mee, ik fiets bijna nooit. Lijkt me inderdaad vrij nasty... Maar gewoon zitten op een stoel geeft dat effect niet. Zal wel meevallen, denk ik. 

ik weet hoor, maar dat bloed zit langer in je baarmoeder dan je onderbroek. Poets je de binnenkant van je baarmoeder dan ook om de paar uur schoon.

Ik zelf zou eerder kijken naar de vulling (en dus de kans op doorlekken en geurtjes) dan naar de tijdsduur. 12 uur lijkt mij prima in de minder zware dagen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.