Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Hoe gat in mond schoon houden

Ik heb een uur geleden een kies laten trekken. Tandarts gaf aan dat er een groot gat achter bleef in het bot en dat hij hoopte dat er überhaupt een implantaat op geplaatst kon worden. 
Nu heb ik zojuist het gaasje mogen verwijderen en heb eens even in mijn mond gekeken, maar er zit inderdaad echt een krater van heb ik jou daar!
Ik ben geïnformeerd over pijnstilling en niet spoelen etc, maar onderweg naar huis bedacht ik me dat ik geen idee heb over hoe dit schoon te houden. Hoe werkt dit? Hoe snel heelt die wond in mijn mond en hoe zorg ik er voor dat er geen etensresten in blijven zitten. Eerste dagen mag ik niet spoelen, dus dat werkt ook niet mee in het schoonhouden. 

Geen paniek. Heb tweemaal zo'n krater beleefd (geen implantaat of zoiets laten plaatsen) en alles is keurig genezen. Het voelt nu even heel gek, je tong zit steeds maar te checken 'wat is dáár nou aan de hand' en inderdaad vraag je je af of er geen etensresten achterblijven. Valt reuze mee, dat zul je zien. Sterkte!

PriceyRook54

PriceyRook54

29-10-2021 om 12:08

Gaat supersnel inderdaad, komt goed!
Ik heb nooit een implantaat laten zetten trouwens, wilden ze wel doen, voor een paar duizend Euro, maar die had ik even niet liggen. Daarbij is het bijna mijn achterste kies dus je ziet er niets van. De rest van mijn gebit is ook prima op zijn plaats gebleven en dit is al zeker 10 jaar geleden.

Almdudler

Almdudler

29-10-2021 om 12:14 Topicstarter

Ik durf er vooralsnog niet eens met m'n tong aan te zitten. Bang dat ik weer eea open haal en dat het weer begint te bloeden. Maar vooral "bang" voor het onbekende. Het voelt niet meer zoals het deed. Wat dat betreft is het wel gek, je mond voelt zo vertrouwd en als er dan iets veranderd is dat echt naar. 

Het is bij mij de ena laatste kies (geen verstandskiezen), maar vriend heeft deze kies vorig jaar laten trekken en je ziet wel echt een gat zitten als hij lacht. Hij is in z'n implantaatproces al stukken verder dan ik, maar bij mij gaat er hoe dan ook wel een komen. 

Maar, goed om te lezen dat dit heel snel gaat. Vandaag maar aan de yoghurt en dan morgen weer voorzichtig hard voedsel eten, voornamelijk met een kant kauwen, dat dan wel weer.. :')

Na 24 uur mag je wel spoelen hoor. Ik spoelde met Perio Aid, goed spul, alleen had ik inderdaad de bijwerking " smaakverlies". Ik heb een maand gespoeld ( andere reden dan jij) .

Misschien is een brug een optie? 

Ik heb 2x een verstandskies laten verwijderen en dan heb je ook een gat, ik denk dat het vergelijkbaar is.
Ik probeerde in het begin zoveel mogelijk aan de andere kant mijn eten te kauwen. Na 24 uur mag je inderdaad wel spoelen, met Perio Aid, dat moest ik een week ongeveer doen geloof ik.
De tweede keer ging het bij mij mis, er bleef toen wat eten inzitten en dat ging er niet uit. Ging enorm stinken en deed ook pijn. Ik heb toen gebeld naar de kaakchirurg en mocht terugkomen, de assistente kon toen spoelen met een speciale spuit en toen kwam het eruit. Die spuit heb ik toen meegekregen om zelf opnieuw te kunnen spoelen als dat nodig was. Zo'n soort spuit:

monosyringe_kaakspuitje.jpg

Was dus even vervelend, maar ook zó opgelost! Dus geen zorgen, maar wel alert blijven en de tandarts even bellen als je denkt dat het niet goed zit.

Is de wond gehecht? Dan zouden er toch geen grote stukken eten in moeten kunnen komen. Ik heb ook een paar jaar geleden een kies laten trekken en het heelde ontzettend snel. Het gat went ook heel snel. Ik heb een implantaat laten plaatsen en toen moest ik weer wennen aan een “kies” haha. Ben wel blij dat ik dat heb laten doen trouwens. Ik durf nu breder uit te lachen, het was mijn eerste grote kies (derde kies vanaf tanden). De kosten vielen me overigens mee al was het nog steeds veel geld. In vergelijking met een brug niet eens heel veel duurder. En het voordeel vond ik dat mijn naastliggende kiezen niet hoefden te worden afgeslepen. 

Het is een wond, dus het beste wat je kunt doen is die zoveel mogelijk rust geven. Dus niet voelen met je tong, niet je mond ver opensperren om het gat te inspecteren (dat zet druk op de wond). Mijn kaakchirurg houdt aan dat je 48 uur niet mag spoelen, en daarna juist wel met een mondspoelmiddel (chloorhexadine).
Als het na een paar dagen weer meer pijn gaat doen niet aarzelen om contact op te nemen met de kaakchirurg.

Almdudler

Almdudler

29-10-2021 om 17:58 Topicstarter

Het is niet gehecht, ze hebben niet lopen snijden. Lijkt me alleen gek dat er dan echt een gat ter diepte van 3 wortels zit. Kunnen lekker rijstkorrels in huizen  
Ik mag inderdaad 2 dagen niet spoelen ivm knappen van het bloedstolsel. Ik heb al een week met Perio Aid gespoeld, dat deed de ontsteking aanzienlijk slinken. Zal ik na deze twee dagen ook mee verder gaan. 
Heb voor nu maar half vloeibaar voedsel gehaald, want op alleen vla kan ik echt niet leven. 
Pijn valt alles behalve tegen. Heb geen pijnstilling geslikt en heb er eigenlijk geen last van. Ja, ik voel dat er wat mee gedaan is, maar dan heb je het ook wel gehad  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.