Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

08-06-2022 om 14:30

Gek plas-gedraag

Beetje stomme topic-titel, maar ik weet nu ook even niks beter.

Vanochtend las ik op Facebook een vraag van iemand. En zij vroeg of er vrouwen zijn die het herkenen dat je soms 's nachts ineens om de 10 minuten met een volle blaas naar de wc moet. Dus niet een beetje aandrang. Maar echt binnen korte tijd weer een volle blaas. Zonder medische oorzaak (diabetes), zonder te veel drinken, etc. En dat dus niet langere tijd, maar gewoon heel soms eens een nacht.  

Ik herken dat. Ik heb dat zo af en toe. En met af en toe bedoel ik: één keer in het jaar ofzo. 

Ik kan me herinneren dat ik hierover op Viva eens een topic heb gelezen (een jaar of twee geleden), maar dat kan ik niet meer terugvinden. Iemand gaf toen aan dat er een logische verklaring voor is en dat het te maken heeft een het loslaten (door de hersenen?) van een bepaalde stof in ons lichaam. Het fijne weet ik er niet meer van, maar wel daar wel benieuwd naar. 

Waar ik benieuwd naar ben: 
a) Herkent iemand dit?
b) Weet iemand toevallig een verklaring hiervoor?
c) Kan iemand toevallig dat topic wel vinden?

Edit: topic-titel moet natuurlijk zijn "Gek plas-gedrag"

heb ik overdag ook wel eens dat ik heel de dag naar de wc loop en ik echt moet plassen

Ik heb dat elke ochtend, de eerste 2 uur. Heel lastig, want als ik weg moet, moet ik 2 uur van te voren opstaan, anders moet ik onderweg heel nodig. Vooral op vakanties met excursies zo lastig, dan ga je al vroeg op pad en dan moet je nog 2 uur eerder opstaan.

tijdens eisprong en voor en na de menstruatie schijnt het vaker voor te komen, dat vrouwen meer moeten plassen. Iets met hormonen en vocht vasthouden. Ik heb hier zelf ook erg last van.
En bij bepaald voedsel/ drinken kan je ook meer moeten plassen, zoals meloen of thee/koffie.

Ik ben geen vrouw en heb het niet 's nachts maar ik herken het wel. Het komt voor dat ik overdag om de 10-15 minuten een volle (echt vol) blaas heb en moet plassen. Ook als ik niets drink en in de voorgaande periode weinig tot niets gedronken heb. Dit houdt dit houdt na 1 a 2 uur weer op.
Urineproductie wordt geregeld door het anti diuretisch hormoon uit de hypofyse.

Finny schreef op 08-06-2022 om 15:07:


Urineproductie wordt geregeld door het anti diuretisch hormoon uit de hypofyse.

Klopt, als je daar 's nachts een tekort aan hebt, dan blijven je nieren (teveel) urine produceren terwijl dat normaal 's nachts afgeremd wordt.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

08-06-2022 om 15:53

Ik heb dat bij vlagen. 's Nachts minstens elk uur naar de wc moeten, best erg vermoeiend is het. 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

08-06-2022 om 16:55

Ah bedankt voor de reacties. Fijn om het zelf weer even te weten. En ik geef het ook aan haar door. 

kan ook als je op dieet bent (afvallen). Dan laat lichaam eerst heel veel.vocht los

Kan ook zijn dat je een dag meer koffie/ alcohol hebt gedronken dan normaal.  Dan plas je ook vaker. Dat merk ik altijd als ik een wijntje op heb. Ik drink bijna nooit alcohol. 

ik heb dat soms ook, maar dan overdag. Alsof ik helemaal leegloop.

Wat voor mij ook altijd een leegloopactie veroorzaakt is een uurtje zwemmen.  Dat doe ik bij voorkeur in de ochtend.  Als ik dat 's avonds doe dan kost het mijn nachtrust.

ief

ief

11-06-2022 om 01:19

Mijn kinderen hebben dat altijd vlak voor ze verkouden worden! 

ik heb dat als ik migraine krijg. Het zijn dan alleen niet perse grote plassen

Briannaf schreef op 08-06-2022 om 15:04:

Ik heb dat elke ochtend, de eerste 2 uur. Heel lastig, want als ik weg moet, moet ik 2 uur van te voren opstaan, anders moet ik onderweg heel nodig. Vooral op vakanties met excursies zo lastig, dan ga je al vroeg op pad en dan moet je nog 2 uur eerder opstaan.

Dit heb ik ook, superonhandig inderdaad! 

Piratenkoningin schreef op 11-06-2022 om 22:53:

[..]

Dit heb ik ook, superonhandig inderdaad!

Hier ook! Altijd moet ik plassen bij de school van mijn kinderen. Ik ben overigens niet de enige, meer moeders die er last van hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.