Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Gehandicapten parkeerkaart

In sommige steden moet je betalen, in andere niet. Soms mag je ook gratis op een gewone parkeerplaats staan, soms niet. Op dat soort verschillen probeer ik TO te wijzen. 

Daglichtlamp schreef op 25-06-2025 om 12:01:

[..]

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/in-welke-landen-is-de-gehandicaptenparkeerkaart-geldig

Er is helemaal geen verschil, elke in Nederland afgegeven GPK is ook een europese GPK.

En uit ervaring: in Canada en Zuid -Afrika vinden ze die kaart ook prima.

Alice12

Alice12

25-06-2025 om 12:32 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik hem toch maar ga aanvragen. Ik hou jullie op de hoogte.

Alice12 schreef op 25-06-2025 om 12:32:

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik hem toch maar ga aanvragen. Ik hou jullie op de hoogte.

Goed van je! Die drempel ben je alvast maar over.

Alice12 schreef op 25-06-2025 om 12:32:

Groot gelijk, succes!

Bellebelle schreef op 25-06-2025 om 12:04:

In sommige steden moet je betalen, in andere niet. Soms mag je ook gratis op een gewone parkeerplaats staan, soms niet. Op dat soort verschillen probeer ik TO te wijzen.

Ja dit!

En zoals voor Arnhem moet je echt een paar dagen van te voren een vergunning aanvragen. Anders krijg je gewoon een boete. Vergunning die je hebt aangevraagd is dan wel 1 of 2 jaar geldig. Wil je dus daarna in de stad parkeren, loopt je vergunning al en hoef je niets te doen. Alleen een paar dagen voor het eerste bezoek dus aanvragen.

Groenebroek schreef op 25-06-2025 om 13:05:

[..]

Ja dit!

En zoals voor Arnhem moet je echt een paar dagen van te voren een vergunning aanvragen. Anders krijg je gewoon een boete. Vergunning die je hebt aangevraagd is dan wel 1 of 2 jaar geldig. Wil je dus daarna in de stad parkeren, loopt je vergunning al en hoef je niets te doen. Alleen een paar dagen voor het eerste bezoek dus aanvragen.

Om gratis te parkeren toch? Toch niet om überhaupt gebruik te mogen maken van je gehandicaptenparkeerkaart? 

Daglichtlamp schreef op 25-06-2025 om 13:09:

[..]

Om gratis te parkeren toch? Toch niet om überhaupt gebruik te mogen maken van je gehandicaptenparkeerkaart?

Ja idd, om gratis overal te mogen parkeren. Dus zowel op reguliere betaalde parkeerplaatsen als gehandicaptenplaatsen in een betaalde zone.
Dit geldt niet voor de parkeergarages, daar moet je altijd betalen.

Arnhem is hier in de regio een beetje een uitzondering. Alle omliggende plaatsen mag je zonder vergunning gratis staan op reguliere parkeerplaatsen en gehandicaptenparkeerplaatsen in een betaalde zone. Arnhem moet je dus een vergunning aanvragen.

Groenebroek schreef op 25-06-2025 om 13:05:

[..]

Ja dit!

1 jaar geldig, ben ik door schade en schande achter gekomen  .

En zelf onthouden wanneer je hem moet verlengen, want er komt geen mail. En als je een nieuwe GPK of een andere auto krijgt, moet je alles weer aanpassen overal..

Het is echt veel werk. Het is vooral simpel als je in je eigen stad of dorp blijft..dan weet je hoe het zit.

Maar wij reizen alle steden van Nederland af, en ik moet het dus echt steeds uitzoeken en bijhouden. 

Valt onder disease - management ..altijd druk mee..

Bellebelle schreef op 25-06-2025 om 11:56:

[..]

Dat klinkt goed. Heb je een verwijzing naar een website daarover? de bale bij de gemeente gevraagd

Bij de balie bij de gemeente vroeg men of we een plaatselijke of Europese kaart wilden.

Is 5 jaar geldig.

Alice12

Alice12

25-06-2025 om 16:01 Topicstarter

Ik heb gemaild en krijg een aanvraagformulier toegestuurd.
Al die verschillende regels die ik hier lees vind ik wel heel verwarrend. Gelden die regels alleen als je gratis wil parkeren of sowieso als je gebruik maakt van een gehandicaptenplaats?

Alice12 schreef op 25-06-2025 om 16:01:

Al die verschillende regels die ik hier lees vind ik wel heel verwarrend. Gelden die regels alleen als je gratis wil parkeren of sowieso als je gebruik maakt van een gehandicaptenplaats?

Van de mogelijkheid gratis te parkeren na aanmelding wist ik niets af dus ik denk het eerste.  

Alice12 schreef op 25-06-2025 om 16:01:

Een GPp is meestal gratis. 

Het is inderdaad verwarrend. Mijn man gaat er gewoon altijd van uit dat we gratis mogen parkeren, als we niet op een GPp terecht kunnen. Ik moet zeggen dat dat eigenlijk altijd goed gaat. Ik ben meer van het uitzoeken van te voren. Ook waar de plekken zijn in een stad. 

En ja, er is een overgang gaande van zeg maar analoog ( de fysieke kaartcontrole door bv BOA) naar digitaal ( gekoppeld aan kenteken, controle door scanauto). Helaas is dat nodig vanwege de diefstal gevoeligheid van de kaart en het daarna volgende misbruik. De kaart ligt nl met het blauwe logo naar boven in je auto. Je naam en foto staan op de achterkant. Een controleur moet jou net bij je auto treffen om dat te kunnen matchen. Dus de meeste misbruikers ( oa met kaart van overleden oma) komen daar goed mee weg.

Ik vind naar digitaal prima, het zou alleen heel fijn zijn als dat in heel Nederland gelijk liep..

amarna schreef op 25-06-2025 om 15:15:

[..]

Bij de balie bij de gemeente vroeg men of we een plaatselijke of Europese kaart wilden.

Is 5 jaar geldig.

Wat raar, iedereen kiest dan toch voor een Europese?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/in-welke-landen-is-de-gehandicaptenparkeerkaart-geldig

https://kaartkluis.nl/index.html
Dit kwam ik tegen als oplossing tegen diefstal van de kaart.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.