Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Gehandicapten parkeerkaart

Rainbow91 schreef op 25-06-2025 om 10:04:

[..]

Heb je toevallig tips waar je moet kijken? Ging het toevallig vanmorgen uitzoeken voor Sittard maar ik vond alleen een jaar oud nieuwsartikel en niks op de gemeentesite?

Hier is een overzicht: https://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&view=article&catid=167:europese-gehandicaptenparkeerkaart&id=753:gpk-per-gemeente

(let op: geen officiële site, dus je moet alsnog controleren per gemeente of het klopt).

Alice12

Alice12

25-06-2025 om 10:28 Topicstarter

rionyriony schreef op 25-06-2025 om 06:04:

[..]

Dit laat zien dat regels opnieuw een vorm van voortrekken (discriminatie) kunnen brengen.

TO, ik vraag me af of er iemand op de wereld kan bewijzen of je honderd of tweehonderd meter kan lopen en wat "kunnen" is? Ik bedoel: is dit te objectiveren?

Ja, dat vraag ik me dus ook af. Ik zou dat toch compleet kunnen saboteren. Ik denk dat een verklaring van mijn reumatoloog zinvoller zou zijn.

Alice12

Alice12

25-06-2025 om 10:31 Topicstarter

Bellebelle schreef op 25-06-2025 om 09:32:

in Italië kun je inderdaad soms ook gratis naar musea met die kaart.

Das wel raar, ik kan moeilijk lopen, maar ik heb wel geld om net als ieder ander een museum te betalen. 

In veel landen is museumbezoek (ook het Louvre in Parijs) en andere attracties gratis onder de 18 jaar, voor studenten, bejaarden etc.

Ik heb het uitgeprobeerd in Parijs. Bij verschillende dingen met mijn Nederlandse buspasje gewapperd en vaak kwam je binnen met korting.

Mijn man heeft ontdekt dat hij inmiddels in Duitsland voor het bejaardentarief in aanmerking komt. Voor de grap vroeg ik toen wat het tarief voor een 'Geburtstagkind' (ikke) was. Ik kreeg een zakje voederbix voor de herten. 😄
En ja, ik was inderdaad jarig.

Regels of je voor een kaart in aanmerking komt, verschillen per gemeente.
Zou gewoon een aanvraag indienen en dan zie je wel of je er een krijgt of niet.

Manlief heeft een bestuurders en passagierskaart in één. Heeft meerdere aandoeningen en soms goede dagen en soms hele slechte. 

Zelf heb ik ook reuma. Jarenlang met stok en rollator gelopen, nu inmiddels al weer een paar jaar (dankzij de medicatie) zonder. Mocht het weer zover komen dat ik met stok moet lopen, zou ik echt per direct een kaart gaan aanvragen. 

Ik heb sinds een aantal jaren en GHK-parkeerkaart en daarnaast een GHK-parkeerplaats op kenteken (woon in centrum vd stad). Ik hoefde gelukkig niet naar een keuringsarts, omdat mijn fysieke beperkingen zeer begrijpelijk waren voor de medewerkster van de gemeente. Erg fijn, zo’n begripvolle medewerkster!

En ja, ook ik kan inmiddels een boek schrijven over de commentaren die ik al heb gehad bij het uitstappen van mijn auto. Redelijk jonge vrouw, geen rollator of rolstoel (op dat moment), vrij luxe auto etc.

Vooral de non-verbale commentaren door enkel naar het GHK-verkeersbord te kijken en daarna naar mij, wachtend op een reactie vanuit mij, vreselijk vond ik dat in het begin. Inmiddels geef ik wel een reactie en vraag ik hen of ze soms willen ruilen? “Jullie lekker makkelijk vooraan parkeren, maar dan ook mijn kanker erbij nemen”……..in de hoop dat ze dan in het vervolg eens beter nadenken 

@Alice en SuzyQ: ik zou de kaart aanvragen als ik jullie was, want het is grotendeels jullie vrijheid en onafhankelijkheid/zelfstandigheid! Succes!

Groenebroek schreef op 25-06-2025 om 11:02:

Regels of je voor een kaart in aanmerking komt, verschillen per gemeente.
Zou gewoon een aanvraag indienen en dan zie je wel of je er een krijgt of niet.

Nee de regels of je in aanmerking komt zijn landelijk. De uitwerking verschilt, dus of je wel of niet gratis parkeert, of je wel of niet betaalt voor de gehandicaptenparkeerkaart en/ of de benodigde keuring. 

Daglichtlamp schreef op 25-06-2025 om 11:11:

[..]

Nee de regels of je in aanmerking komt zijn landelijk. De uitwerking verschilt, dus of je wel of niet gratis parkeert, of je wel of niet betaalt voor de gehandicaptenparkeerkaart en/ of de benodigde keuring.

Ik heb het verkeerd verwoord.
Idd de regels zijn landelijk. Maar hoe al die zaken worden uitgelegd en hoe streng er wordt gekeken of je iets wel of niet kan, is echt per gemeente verschillend. Net als dat de ene gemeente iedereen door een onafhankelijke persoon wil laten keuren en de andere gemeente mensen op basis van hun verhaal al een kaart geeft.

Groenebroek schreef op 25-06-2025 om 11:23:

[..]

Ik heb het verkeerd verwoord.
Idd de regels zijn landelijk. Maar hoe al die zaken worden uitgelegd en hoe streng er wordt gekeken of je iets wel of niet kan, is echt per gemeente verschillend. Net als dat de ene gemeente iedereen door een onafhankelijke persoon wil laten keuren en de andere gemeente mensen op basis van hun verhaal al een kaart geeft.

Klopt, ik had echt het geluk dat ik een zeer empathische gemeenteambtenaar trof aan de balie. Ze vond het dan ook niet nodig die extra kosten te maken voor een afspraak met een keuringsarts, erg fijn.

Mijn man heeft sinds een paar maanden een gehandicaptenparkeerkaart omdat vorig jaar zijn linkeronderbeen is geamputeerd.  Hij  kan best 200 m lopen met hulpmiddel maar heeft meer ruimte nodig met in- en uitstappen. Ik vond de keuring (door een GGD-arts) niet erg streng.
Jij vindt "gehandicapt" een stigma maar til daar niet zwaar aan: je hebt veel.gemak van die parkeerkaart !

Bellebelle schreef op 25-06-2025 om 07:25:

Nog een praktische tip: in elke stad gelden andere regels , dus kijk het even na als je naar een nieuwe stad gaat met de kaart in de auto. Soms mag je ook gratis staan op niet gehandicapten plekken, soms zit daar een tijdsduur aan etc. Mijn familielid heeft er een nieuwe hobby aan om dat uit te zoeken.

Met een Europese kaart zijn de regels overal hetzelfde.

amarna schreef op 25-06-2025 om 11:56:

[..]

Dat klinkt goed. Heb je een verwijzing naar een website daarover?

Bellebelle schreef op 25-06-2025 om 11:56:

[..]

Dat klinkt goed. Heb je een verwijzing naar een website daarover?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/in-welke-landen-is-de-gehandicaptenparkeerkaart-geldig

Er is helemaal geen verschil, elke in Nederland afgegeven GPK is ook een europese GPK.

Hier (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/waar-mag-ik-met-een-gehandicaptenparkeerkaart-parkeren) lees ik toch duidelijk dat de regels per gemeente kunnen verschillen. Is doorverwijzing van de door jou genoemde website. 

amarna schreef op 25-06-2025 om 11:56:

[..]

De regels zijn hetzelfde, de uitvoering is anders.

In mijn stad moet ik de kaart achter het raam leggen. 

In Amsterdam moet je je echt aanmelden van te voren. En daar mag je de kaart dan dus weer niet zichtbaar neerleggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.