Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Gastric bypass na gastric sleeve

GroenTuintje schreef op 10-04-2025 om 21:52:

[..]

Komt dit door vocht of door meer hongergevoel?

Ook een veranderde stofwisseling door medicatie kan voor gewichtstoename zorgen.  Dat is echt waardeloos 

ik heb een GBP via obesitas kliniek. In mijn groep wa een dame die een sleeve had maar daardoor onvoldoende afviel. Zij heeft vervolgens de sleeve om laten zetten naar een Bypass en is behoorlijk gevallen. 

Je zou kunnen vragen of je na een jaar een GLI traject volgen in aanmerking komt voor een van de medicaties. Ik gebruik nu zelf sinds 3 maanden mysimba (volledig vergoed) en ben inmiddels al bijna 13 KG afgevallen. Ik merk dat ik echt minder behoefde heb aan eten hiermee. Voor mij zou de volgende stap ook een operatie zijn, maar eigenlijk wil ik dat echt voorkomen. 

Ellori schreef op 10-04-2025 om 22:16:

Je zou kunnen vragen of je na een jaar een GLI traject volgen in aanmerking komt voor een van de medicaties. Ik gebruik nu zelf sinds 3 maanden mysimba (volledig vergoed) en ben inmiddels al bijna 13 KG afgevallen. Ik merk dat ik echt minder behoefde heb aan eten hiermee. Voor mij zou de volgende stap ook een operatie zijn, maar eigenlijk wil ik dat echt voorkomen.

Maar ze schrijft dat ze niet teveel eet en de dietist het goed vindt. Dan moet je toch niet minder gaan eten?

Je kan eigenlijk nooit eten wat je wil (dus je eetgedrag laten regelen door je eetlust) als je niet zwaarder wil worden.

Op de een of andere manier is het "geloof" dat je toch op een of andere manier je eetlust de baas mag laten spelen over je leven, gemeengoed onder mensen die er juist niet in slagen om hun gewicht te controleren. Echter ze willen geen ander geloof.

Je moet 7.700 kilocalorieën extra eten om een kilo lichaamsvet aan te komen. Dat zijn 20-30 riant belegde boterhammen. Bij elke hap wéét je dat dat er allemaal weer af moet: alles wat je vandaag teveel eet moet je de volgende dag aftrekken van je maaltijden. Als je dat niet doet loopt de rekening op. Je maakt "morgen" daardoor dus een stuk onprettiger dan "vandaag".

rionyriony schreef op 11-04-2025 om 06:35:

Je kan eigenlijk nooit eten wat je wil (dus je eetgedrag laten regelen door je eetlust) als je niet zwaarder wil worden.

Op de een of andere manier is het "geloof" dat je toch op een of andere manier je eetlust de baas mag laten spelen over je leven, gemeengoed onder mensen die er juist niet in slagen om hun gewicht te controleren. Echter ze willen geen ander geloof.

Je moet 7.700 kilocalorieën extra eten om een kilo lichaamsvet aan te komen. Dat zijn 20-30 riant belegde boterhammen. Bij elke hap wéét je dat dat er allemaal weer af moet: alles wat je vandaag teveel eet moet je de volgende dag aftrekken van je maaltijden. Als je dat niet doet loopt de rekening op. Je maakt "morgen" daardoor dus een stuk onprettiger dan "vandaag".

Klopt, al bij 1 klein koekje extra per dag kun je kilo’s aankomen per jaar. Je zult altijd extreem goed moeten opletten wil je niet weer voller worden. De vetcellen blijven nou eenmaal in je lichaam zitten. 

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ken het traject wel via de obesitaskliniek. Ik vind het beleid nogal krom, met een dergelijke operatie zijn toch weer best wat risico’s gemoeid. Onder andere best een hoog risico op dagelijks diarree. Waarom niet eerst die medicijnen proberen denk ik dan. Bedenk ook dat zo’n kliniek verdient aan de operaties.

Qua medicatie kan je dit wel vergoed krijgen wanneer je een GLI traject hebt doorlopen (minimaal een jaar). Dat is wellicht sowieso een goede optie om aan je gezondheid te werken. Dat traject wordt vergoed vanuit de basisverzekering.

Dorestad schreef op 10-04-2025 om 22:05:

[..]

Ook een veranderde stofwisseling door medicatie kan voor gewichtstoename zorgen. Dat is echt waardeloos

Precies.

absor schreef op 10-04-2025 om 23:00:

[..]

Maar ze schrijft dat ze niet teveel eet en de dietist het goed vindt. Dan moet je toch niet minder gaan eten?

Ik at ook niet te veel volgens mijn diëtisten (meerdere gehad in hetzelfde traject) maar toch viel ik niet af. Voor mij hielp het eerste stukje trouwens met medicatie stoppen waardoor ik maar aan bleef komen. 

GroenTuintje schreef op 11-04-2025 om 07:25:

[..]

Klopt, al bij 1 klein koekje extra per dag kun je kilo’s aankomen per jaar. Je zult altijd extreem goed moeten opletten wil je niet weer voller worden. De vetcellen blijven nou eenmaal in je lichaam zitten.

Het is gewoon een rotprobleem. Laat je niks wijsmaken, TO, de mensen die van nature slank blijven, zijn in de minderheid. Ze zijn vaak jong of opgroeiend, hebben dagelijks veel lichaamsbeweging en houden daar ook van, of leven in een gebied waar ze niet de hele dag door supermarkten uit hun evenwicht worden gebracht. Of ze zijn straatarm. Of heel ziek waardoor ze geen trek hebben.

Voor de rest is het gewoon zwoegen om op gewicht te blijven. Voortdurend alert zijn op je eigen zwakheid en hoe de maatschappij alles op alles op zet om je te verleiden.

Gisteren zag ik in de supermarkt anderhalve vriesetalage van boven tot onder gevuld met gepaneerde vis à 225 kcal per ons gemiddeld (vissticks e.d) en maar twee kleine vakjes met gewone bevroren vis zonder paneerlaagje van minder dan 80 kcal.

Overigens, TO, elke operatie heeft zijn risico's. 1 per 1000 overleeft de operatie niet en 3 tot 5% krijgt last van ernstige complicaties daarna. https://www.maagverkleining.info/amp/overlijden/

Bovendien schijnt een bepaald probleem op te kunnen treden na de operatie: het heet het "dumpingsyndroom". Als je maag verkleind is en je eet teveel dan schuift de inhoud van je maag te snel op richting dunne darm, en dan kan je daar erg beroerd van voelen omdat je darm niet goed daarmee om kan gaan. Het weerhoudt je er wel van om teveel te eten, maar de manier waarop lijkt mij niet fijn.

hier iemand die erg makkelijk aankomt, maar ook snel afvalt, als ik maar extreem goed op mijn eten let. Levenslang zit ik hier aan vast. Ik ben nu minimaal 20 kilo kwijt en wil niet meer terug naar dat gewicht. En ja, daar moet ik veel voor laten. Al vind ik pure suiker heel vies. Ben helemaal afgekickt van de suikerverslaving ( want die had ik)

@eenhoornn,

Je krijgt een dikke knuffel van mij.

Het is jammer dat veel reacties beginnen met een "eet-advies" en je moet ook vooral veel bewegen. Terwijl je vertelt dat je eten "goedgekeurd" is door de diëtiste en je voldoende beweegt, wordt met veel reacties getwijfeld aan je eet- en beweeggedrag.

Zo jammer, deze reacties vertellen dat je niet goed genoeg je best hebt gedaan.
Uit eigen ervaring: ik weet dat je heel erg goed je best gedaan hebt. Laat je geen eigen schuld aan praten met eet- en beweegadviezen.

Jammer, dat nog steeds niet door gedrongen is dat teveel dik zijn ligt aan ziek-buikvet.
Dat het buikvet een orgaan is. En helaas is nog niet goed duidelijk hoe je het zieke buikvet-orgaan gezond kunt maken.

Van een sleeve naar een bypass-operatie ga je weer afvallen, maar niet meer zo veel.  Jammer dat het ziekenhuis niet meer informatie geeft dan: ja, dat kunnen we doen.

Zelf ben ik aan het denken om met medicatie te beginnen. Ik heb in juni een informatie-afspraak daarover.
Ik ben er ook al uit dat ik het zelf kan betalen. Dat is niet anders. 

Succes met je beslissingen. Sterkte.

Ik zou toch liever eerst medicatie uitproberen voor er terug een operatie aan te pas komt. En kijken of je die vergoed krijgt.

Uiteindelijk krijg je die operatie waarschijnlijk ook (gedeeltelijk) vergoed, dus ik vind het maar bizar dat ze je gelijk doorsturen naar een commerciële speler.

Daarnaast zou ik mezelf ook gelijk door de huisarts binnenstebuiten laten keren wat betreft bloed. Wat zeggen bijvoorbeeld je hormoon-waarden, vitamines, schildklier, ...

Ik ben het eens met Ladybird. Als je zoveel overgewicht hebt, kun je het beschouwen als een ziekte. Dit heeft niets te maken met minder te gaan eten of meer te gaan bewegen. Zoek maar eens wat interviews met Liesbeth van Rossum op, die zegt hier veel zinnige dingen over.

Natuurlijk is mijn medicatie nog hartstikke kostbaar. Maar misschien dat je het inderdaad wel vergoed krijgt als je een GLI gaat volgen. Hoewel ik dat zelf wel gek vindt, want als je al zolang bezig bent met je eetpatroon weet je er vast alles over. En dan voegt zo'n GLI weinig toe, alleen maar dat je dan misschien wel je medicatie vergoed krijgt.

maar wat voegt medicatie waardoor je minder gaat eten toe wanneer de diëtist duidelijk is dat ht eetpatroon goed is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.