Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Famosan

Placebo by proxy... Dat bestaat. 
Er zitten nu eenmaal geen werkzame stoffen in homeopathische middelen. Als dat wel zo is mag het geen homeopathie meer heten. Het kan wel werken, heel goed zelfs. Maar dat komt niet door de stoffen die er in zitten. 

Meesje schreef op 09-08-2026 om 10:09:

Placebo by proxy... Dat bestaat.
Er zitten nu eenmaal geen werkzame stoffen in homeopathische middelen. Als dat wel zo is mag het geen homeopathie meer heten. Het kan wel werken, heel goed zelfs. Maar dat komt niet door de stoffen die er in zitten.

Als het werkt mag het homeopathie heten maar er is nog geen bewezen werkzaam homeopatisch middel dat beter werkt dan een placebo in een dubbel blind onderzoek. 

Je mag van alles homeopathie noemen, het is geen beschermde term, iedereen mag zich ook homeopaat noemen, is ook niet beschermd zoals dokter, fysiotherapeut of diëtist dat wel zijn. 

Als je over je homeopatische middel claims doet gelden daar wel wettelijke regels voor.Het feit dat een product als homeopathisch geneesmiddel geregistreerd is, betekent niet dat de werkzaamheid volgens de normen van reguliere geneesmiddelen is aangetoond. De bijzondere homeopathische registratie kent juist een afwijkende beoordelingssystematiek. Wat ik heel jammer vind, laat ze eerst de werkzaamheid maar aantonen voor het geregistreerd kan worden.

Yumi schreef op 09-08-2026 om 00:29:

[..]

Als je er in moet geloven om enige werking te hebben, dan zou homeopathie bij een kind dat niet weet wat het is, niet werken? Toen regiliere medicijnen niet werkten heeft mijn zoon, er als 2 jarige veel baat bij gehad.

Maar was dat een homeopathisch middel, of een middel met kruiden. Dat maakt (zoals eerder genoemd) nogal verschil.

Homeopathie weet ik niet echt of ik daarin geloof. Het nam wel mijn pijn weg bij een niet-herkende ontsteking.
Dat was niet met een middeltje van de drogist, maar na een consult bij een homeopatisch arts. Die bepaalde dat pulsatilla bij mij paste.

Kruidengeneeskunde geloof ik wel in. 

Toen vrouwen kruiden toepasten werd het hekserij genoemd.

Toen mannen kruiden in pilletjes stopten werd het weetenschap genoemd.

Poezenmeisje schreef op 09-08-2026 om 15:15:

Homeopathie weet ik niet echt of ik daarin geloof. Het nam wel mijn pijn weg bij een niet-herkende ontsteking.
Dat was niet met een middeltje van de drogist, maar na een consult bij een homeopatisch arts. Die bepaalde dat pulsatilla bij mij paste.

Kruidengeneeskunde geloof ik wel in.

Toen vrouwen kruiden toepasten werd het hekserij genoemd.

Toen mannen kruiden in pilletjes stopten werd het weetenschap genoemd.

Pulsatilla is een plantje, dus fytogeneeskunde, tenzij enorm verdund.

ik had ook last van hitte aanvallen s nachts. Bij mij hielp, bij n aanvallen,  n koude kruik tegen mn buik. Geen homeopathie of fytogeneeskunde. Helaas, met dit weer werkt t niet omdat mn koude kruik in de loop van de nacht te veel opwarmt. Maar voor de periode 1 september tot 1 mei heb je aan 1 kruik genoeg.

Er kunnen zoveel redenen zijn waarom het daarna beter ging met je zoontje. Het kan het placebo effect zijn. Het kan dat het fytothetapie was, het kan dat bepaalde bijwerkingen wegvielen van de reguliere medicatie, het kan zijn dat er bepaalde patronen gewijzigd zijn zoals bijv eetpatroon of slaappatroon, of dat hij er gewoon overheen is gegroeid. 1 is ongelijk aan n en toont geen werking aan 

Ysenda schreef op 09-08-2026 om 15:30:

[..]

Pulsatilla is een plantje, dus fytogeneeskunde, tenzij enorm verdund.

De verdunning (witte korreltjes) weet ik niet meer, vandaar dat ik die er niet bij heb gezet. Wel meer dan 100, staat me bij.

Het is meer dan dertig jaar geleden, ik ben daarna nooit meer bij een homeopatisch arts geweest.

Schemerlampje schreef op 09-08-2026 om 14:58:

[..]

Maar was dat een homeopathisch middel, of een middel met kruiden. Dat maakt (zoals eerder genoemd) nogal verschil.

Het was een homeopathisch middel voorgeschreven door een klassiek homeopaat. 

Laat maar

Yumi schreef op 09-08-2026 om 23:56:

Laat maar

Een antroposofische arts heeft een gewone artsen opleiding, gebruikt ook gewone medicijnen maar kan ook niet wetenschappelijk onderbouwde behandelingen toepassen. En je kunt je afvragen hoe strikt in de leer van Rudolf Steiner deze arts is. Het is in mijn ogen wel beter dan een klassiek homeopaat. Want zoals gezegd dat is geen beschermd beroep, dat kan iedereen van zichzelf zeggen.

Ysenda schreef op 10-08-2026 om 00:01:

[..]

Een antroposofische arts heeft een gewone artsen opleiding, gebruikt ook gewone medicijnen maar kan ook niet wetenschappelijk onderbouwde behandelingen toepassen. En je kunt je afvragen hoe strikt in de leer van Rudolf Steiner deze arts is. Het is in mijn ogen wel beter dan een klassiek homeopaat. Want zoals gezegd dat is geen beschermd beroep, dat kan iedereen van zichzelf zeggen.

Dat klopt mijn huisarts is ook antroposofisch arts.

Een klassiek homeopaat staat in het register van een beroepsvereniging, zoals het NVKH.

De klassiek homeopaat waar ik naar toe ben geweest heeft hier helaas geen praktijk meer, hij is internationaal bekend, vanwege zijn seminars en lesgeven aan o.a de International Academy for Classical Homeopathy in Griekenland en is auteur van verschillende boeken. 

Ik geef mijn kinderen geen zooi van een zogenaamde therapeut 3 hoog achter. 

En verder ga ik terug naar de vraag van Mika, ik heb goede ervaring met homeopathie. Ik ken Famosan niet, maar ben fluitend door de overgang gegaan. Nergens geen last van gehad.

Yumi schreef op 10-08-2026 om 00:31:

[..]

Dat klopt mijn huisarts is ook antroposofisch arts.

Een klassiek homeopaat staat in het register van een beroepsvereniging, zoals het NVKH.

De klassiek homeopaat waar ik naar toe ben geweest heeft hier helaas geen praktijk meer, hij is internationaal bekend, vanwege zijn seminars en lesgeven aan o.a de International Academy for Classical Homeopathy in Griekenland en is auteur van verschillende boeken.

Ik geef mijn kinderen geen zooi van een zogenaamde therapeut 3 hoog achter.

En verder ga ik terug naar de vraag van Mika, ik heb goede ervaring met homeopathie. Ik ken Famosan niet, maar ben fluitend door de overgang gegaan. Nergens geen last van gehad.

Maar dat maakt allemaal nog niet dat het bewezen meer doet dan gewoon water innemen.

Ysenda schreef op 09-08-2026 om 10:19:

[..]

Als het werkt mag het homeopathie heten maar er is nog geen bewezen werkzaam homeopatisch middel dat beter werkt dan een placebo in een dubbel blind onderzoek.

Je mag van alles homeopathie noemen, het is geen beschermde term, iedereen mag zich ook homeopaat noemen, is ook niet beschermd zoals dokter, fysiotherapeut of diëtist dat wel zijn.

Als je over je homeopatische middel claims doet gelden daar wel wettelijke regels voor.Het feit dat een product als homeopathisch geneesmiddel geregistreerd is, betekent niet dat de werkzaamheid volgens de normen van reguliere geneesmiddelen is aangetoond. De bijzondere homeopathische registratie kent juist een afwijkende beoordelingssystematiek. Wat ik heel jammer vind, laat ze eerst de werkzaamheid maar aantonen voor het geregistreerd kan worden.

Dit was een reactie op mij. Ik snap dat het nog homeopathie zou mogen heten als het zou werken. Maar ik bedoelde dat het hele principe van homeopathie is dat men de eventueel werkzame stof dusdanig vaak verdund dat die nauwelijks nog aanwezig is in het middel. Het hele idee is dat men er zoveel water of andere oplosmiddelen bij doet dat er niks meer inzit van de 'werkzame stof'. En daarom werkt het. Als ze het niet zo zouden verdunnen en echt iets geven zou het geen homeopathie meer mogen heten volgens mij. Het hele idee van homeopathie is dat er niks in zit, maar dat het toch/juist/daardoor werkt.

https://vereniginghomeopathie.nl/homeopathie-en-hoge-verdunningen-mogelijke-werkingsmechanismen/

Zie hier van de vereniging van homeopathie. Voorstanders dus van homeopathie. Zij schrijven dat de middelen vaak nog geen molecuul meer bevatten van de stof. Ze gaan er vanuit dat water 'onthoudt' dat er wel ooit iets in heeft gezeten. En dat het water dat je dan dus slikt wel iets doet. 

bij mij heeft Ymea 6 maande geholpen.
Inmiddels aan de bio identieke hormonen en halleluja 😁

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.