Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Ervaringen haptonomie?

Ik ben al anderhalf jaar aan het modderen met een burnout. Heb een moeilijke relatie achter de rug, waarbij ex nog steeds energie zuigt / probeert te zuigen.
Ook hard gewerkt, dus bij elkaar was het echt teveel. Om te herstellen is er meer nodig dan alleen rust.
Ben begonnen bij een haptonoom, maar merk dat ik het nog best vaag vind. 
Wie is er bij een haptonoom geweest en wil je daar wat over delen? 

Ik ben er ook 3 keer geweest. Ik weet ook niet zo goed wat ik er nou van vond. De laatste keer kwam ik er heel ontspannen van terug.  

Ik ben er geweest. En het is vaag. Maar, dat is juist waar het om gaat. Niet verstandelijk bedenken dat het er best raar uit ziet, met je vinger een stokje volgen dat hij in zijn hand heeft, de hele kamer door. Maar voelen. Wat gebeurt er nu met mij, waarom heb ik weerstand en wat leert me dat. Ik kan wel zéggen dat ik stoer sta en dénken dat wát hij doet toch niet helpt. Tot het moment dat hij iets deed waardoor ik merkte dat ik alleen maar dácht dat ik stevig bezig was, maar het helemaal niet zo bleek te zijn. Toen kon ik pas echt ‘er staan’. 
Ofwel; natuurlijk hangt het af van de haptonoom, maar je kunt er baat bij hebben. Wat het mij bracht was ondersteuning; alles wat ik leerde van psychologen en wat coaches me probeerde te vertellen, dat liet hij me ervaren, waardoor het veel beter hielp. Ik zou het dus wel combineren (of laten volgen op) goede therapie, omdat ik ook in mijn omgeving zie dat het vooral ondersteunt. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

06-12-2021 om 10:46

Hang heel sterk van je haptonoom af. Ik vond het in het begin ook super-vaag en haalde er niks uit. Mijn haptonoom bleef maar vragen: "Hoe voel je je nu?" -- Nou, gewoon, ik voel me oké -- En nu? -- <Tjonge, wat is er nu veranderd... je bent 5 cm dichter tegen me aan komen zitten dus nog steeds> oké -- En nu? -- <Tjonge, dit begint een vaag spelletje te worden>

Maar het bleken allemaal beredeneerde gevoelens te zijn. Op een gegeven moment viel het kwartje (heeft wel 7 sessies geduurt). Pas daarna kon ik daarop doorbouwen: wat voel ik nu ECHT ?  Wat voel ik, in welke situatie. En waaraan herken ik, in mijn lichaam, welk gevoel ik precies heb? Pas daarna in de praktijk: hej, ik voel nu hetzelfde als in die sessie en dat vind ik NIET leuk.

Ik heb veel gehad aan mijn eerste haptonoom. Door omstandigheden is dat gestopt. Mijn tweede was een stuk minder... 

Evaluna

Evaluna

06-12-2021 om 11:35 Topicstarter

Dat klinkt toch wel of het iets voor mij is. Ik heb al meerdere coaches gehad en weet het prima te vertellen, maar kom niet verder.
EMDR wordt dan weer afgeraden, cognitieve therapie ook, dus haptonomie.
Merk dat ik het graag wil snappen, maar dat zal wel juist de crux zijn 

Evaluna schreef op 06-12-2021 om 11:35:

Merk dat ik het graag wil snappen, maar dat zal wel juist de crux zijn

Voor mij was dat ook zo inderdaad. Best frustrerend als je zo cognitief bent ingesteld  Het gaat bij haptonomie niet (alleen) om begrijpen maar (vooral) om voelen.

Er is trouwens wel een verschil tussen een haptonoom en een haptotherapeut. Die laatste is erg aan te raden omdat die een vierjarige opleiding tot therapeut heeft gedaan.

Ik ben nog nooit bij een haptonoom of therapeut geweest; het idee dat ik bij zo'n persoon heb dat is dat ik het normaal vind dat iedereen waar ik niet een speciale band mee heb gewoon op afstand moet blijven en niet aan me moet gaan zitten. Dat heeft voor mij niets helends.

Ik snap dus niet hoe het gezond kan zijn dat iemand je privézone doorbreekt.

Evaluna

Evaluna

06-12-2021 om 13:38 Topicstarter

Piratenkoningin schreef op 06-12-2021 om 12:20:

[..]

Voor mij was dat ook zo inderdaad. Best frustrerend als je zo cognitief bent ingesteld Het gaat bij haptonomie niet (alleen) om begrijpen maar (vooral) om voelen.

Er is trouwens wel een verschil tussen een haptonoom en een haptotherapeut. Die laatste is erg aan te raden omdat die een vierjarige opleiding tot therapeut heeft gedaan.

Iets minder cognitief zou soms zo makkelijk zijn 😁

Ik ben bij een coach/ haptonoom en zij heeft me doorgestuurd naar een collega haptotherapeut, om dat er meer zat om aangepakt te worden. 

Wel een goede therapeut dus, met vele jaren ervaring.

Evaluna schreef op 06-12-2021 om 13:38:

[..]

Iets minder cognitief zou soms zo makkelijk zijn 😁

Ik ben bij een coach/ haptonoom en zij heeft me doorgestuurd naar een collega haptotherapeut, om dat er meer zat om aangepakt te worden.

Wel een goede therapeut dus, met vele jaren ervaring.

Hier ook zo’n cognitief, analyserend type. En juist daarmee stoppen of minderen maakte ruimte. Terwijl dat heel bedreigend klinkt want juist de cognitieve en analytische kant had mij heel ver gebracht. Te ver, achteraf gezien en daarom zat ik daar ook. 
Overigens; het is geen tovermiddel. Als het goed is beloven ze dat ook niet, je bent nog steeds zeg degene die aan de slag gaat met wat je daar leert en of inziet. 

Riony, ik vond de haptotherapeut juist heel erg respectvol over persoonlijke grenzen. Maar hoe je daarmee omgaat is misschien wel heel leerzaam. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.