Gezondheid en welzijn
Tango
13-03-2026 om 21:23
Ervaring met neusstrips
Zijn er forumgenoten die ervaring hebben met neusstrips?
Ik overweeg ze aan te schaffen voor zoon. Hij gebruikt al jaren veel te vaak neusspray en ondanks dat hij en wij weten hoe slecht het is komt hij er niet vanaf.
Ik zou graag horen of het werkt en welke je hebt gebruikt, want ik zie ook nog veel verschillende.
Alvast bedankt!
BlairW
14-03-2026 om 11:00
Daglichtlamp schreef op 14-03-2026 om 10:05:
[..]
Alleen op recept, want voor baby's is het niet vrij verkrijgbaar. Dus daar moet de huisarts jullie mee helpen.
Nee hoor, is gewoon bij de apotheek te koop.
De flesjes neusspray die bij onze apotheek worden verkocht kan je gewoon open draaien overigens.
Knutselkei
14-03-2026 om 13:03
Is het een optie om de spray te vervangen door de druppelaar? Die kan nml wel open en dus verdund worden.
Laat m eens proberen met zijn wijsvingers van boven aan zijn neus te wrijven naar beneden langs t botje net op t zachter gedeelte. Bij de neusvleugels richting jukbeen botje. Dit kan hij gewoon overdag doen en voelen wat er gebeurt. Zker t onderste stuk met wat druk aantal keer herhalen.
Narcis
14-03-2026 om 13:14
Het lijkt mij dat dat neusstrips niet voldoende werken bij een neussprayverslaving. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, wie niet waagt die niet wint. Maar ik heb zelf een langdurige neusspray verslaving gehad, en dan zijn je slijmvliezen zo opgezwollen, dat het ook niet vergelijkbaar meer is met wat mensen zonder verslaving ervaren bij een verstopte neus. Voor mij hielp een goed stappenplan: ik kreeg medicijnen, ik denk dat het anti-allergiemiddelen waren, en een vervangende neusspray. Stap voor stap spuitjes van de 'echte' spray vervangen met de vervangende. Zo ben ik er langzaam afgekomen, heeft wel wat weken geduurd. Ik zou dus vooral terug gaan naar de huisarts.
ToetieToover
14-03-2026 om 13:36
Tango schreef op 14-03-2026 om 10:06:
[..]
Serieus?! Was het maar zo makkelijk. Jij hebt geen ervaring met autisme denk ik.
Telt een ex en een tweeling met ASS mee? Dan heb ik ervaring.
Tango
14-03-2026 om 14:08
ToetieToover schreef op 14-03-2026 om 13:36:
[..]
Telt een ex en een tweeling met ASS mee? Dan heb ik ervaring.
Natuurlijk telt dat mee. Maar dan begrijp ik jouw kort door de bocht reactie zeker niet.
Tango
14-03-2026 om 14:11
Knutselkei schreef op 14-03-2026 om 13:03:
Is het een optie om de spray te vervangen door de druppelaar? Die kan nml wel open en dus verdund worden.
Laat m eens proberen met zijn wijsvingers van boven aan zijn neus te wrijven naar beneden langs t botje net op t zachter gedeelte. Bij de neusvleugels richting jukbeen botje. Dit kan hij gewoon overdag doen en voelen wat er gebeurt. Zker t onderste stuk met wat druk aantal keer herhalen.
Wat een goede tip van die druppelaar. En dat andere gaan we ook proberen. Zoon heeft ook gauw last als hij zijn bril draagt. Al tig keer bril laten verstellen, ander model etc. Helpt allemaal nauwelijks.
Knutselkei
14-03-2026 om 15:28
Dat herken ik ook. Voelt hij hem plakken of drukken? Een beetje talkpoeder onder de neusvleugels van de bril doen helpt wel.
Wat ik ook wel doe thuis is koptelefoon op en dan bril daar tussen klemmen,zodat er minder druk is.
ToetieToover
14-03-2026 om 15:39
Tango schreef op 14-03-2026 om 14:08:
[..]
Natuurlijk telt dat mee. Maar dan begrijp ik jouw kort door de bocht reactie zeker niet.
Dat kan, mijn reactie was bedoeld als tip om het gedrag te beïnvloeden en afleiding te bieden als strategie. Je hoeft mijn tip uiteraard niet op te volgen als je er niets aan hebt, maar het was wel degelijk serieus bedoeld en door ervaring ingegeven.
Zeilboot
14-03-2026 om 20:05
die 0,025% is te koop bij de apotheken in Duitsland zonder recept. Als ik verkouden ben gebruik ik deze liever dan de volwassenen of kinder neusspray.
En de neusstrips haal ik bij de DM en die werken goed.