Gezondheid en welzijn
Tango
13-03-2026 om 21:23
Ervaring met neusstrips
Zijn er forumgenoten die ervaring hebben met neusstrips?
Ik overweeg ze aan te schaffen voor zoon. Hij gebruikt al jaren veel te vaak neusspray en ondanks dat hij en wij weten hoe slecht het is komt hij er niet vanaf.
Ik zou graag horen of het werkt en welke je hebt gebruikt, want ik zie ook nog veel verschillende.
Alvast bedankt!
Zeespiegel
13-03-2026 om 21:51
de kno arts kan een mildere voorschrijven om te helpen afbouwen.
Desnoods cold Turkey stoppen, ik heb in mijn neus geen slijmvliezen meer over.
Tango
13-03-2026 om 21:58
Zeespiegel schreef op 13-03-2026 om 21:51:
de kno arts kan een mildere voorschrijven om te helpen afbouwen.
Desnoods cold Turkey stoppen, ik heb in mijn neus geen slijmvliezen meer over.
Huisarts zijn we geweest, al een tijd terug. Hij krijgt dan een alternatief dat niet werkt, dus schiet niet op. Zoon heeft ASS en slaapt sowieso al slecht. Met een dichte neus lukt dat zeker niet.
Cold Turkey zou ik zelf ook doen, of per neusgat. Maar bij zoon lukt dit dus niet. Vandaar dat ik deze vraag dus stel.
Hij gebruikt overigens al een lichtere vorm, de kinderversie. Maar een volgende stap lukt niet.
Poezenmeisje
13-03-2026 om 22:18
Een neutrale, vette zalf aan de binnenkant smeren?
Dat vermindert de irritatie van een te droge omgeving.
ToetieToover
13-03-2026 om 22:29
Tango schreef op 13-03-2026 om 21:58:
[..]
Huisarts zijn we geweest, al een tijd terug. Hij krijgt dan een alternatief dat niet werkt, dus schiet niet op. Zoon heeft ASS en slaapt sowieso al slecht. Met een dichte neus lukt dat zeker niet.
Cold Turkey zou ik zelf ook doen, of per neusgat. Maar bij zoon lukt dit dus niet. Vandaar dat ik deze vraag dus stel.
Hij gebruikt overigens al een lichtere vorm, de kinderversie. Maar een volgende stap lukt niet.
Als hij toch al slecht slaapt, kan een weekje wakker blijven met een dichtzittende neus er vast nog wel bij. Lekker lang opblijven met een paar Netflix marathons? Of samen de halve nacht gamen ter afleiding?
Tuinfluiter
13-03-2026 om 22:31
Geen ervaring met neusstrips maar ik heb een kussen waar ik minder in weg zak waardoor ik 's-nachts makkelijker door mijn neus adem en daardoor meer lucht heb.
In het verleden ook goede ervaring met een preventieve neusspray via de huisarts.
Ik zou de strips in iedergeval gewoon proberen want alles is natuurlijk beter dan continue neusdruppels gebruiken.
Daglichtlamp
14-03-2026 om 06:46
Tango schreef op 13-03-2026 om 21:58:
[..]
Dat is dan een manier die wellicht werkt, vraag de huisarts of die via de apotheek een lagere sterkte kan voorschrijven. Zelf heb ik ooit een baby moeten laten afkicken, nadat die na een ziekenhuis opname niet meer zomaar bleek te kunnen stoppen. Dat ging ook via lagere concentraties die dan door de apotheek gemaakt werden.
BlairW
14-03-2026 om 08:44
Daglichtlamp schreef op 14-03-2026 om 06:46:
[..]
Dat is dan een manier die wellicht werkt, vraag de huisarts of die via de apotheek een lagere sterkte kan voorschrijven. Zelf heb ik ooit een baby moeten laten afkicken, nadat die na een ziekenhuis opname niet meer zomaar bleek te kunnen stoppen. Dat ging ook via lagere concentraties die dan door de apotheek gemaakt werden.
Er is naast de 0,05% nog een babyvariant van 0.025% te koop. Maar lager dan dat gaat het niet. Wordt niet meer apart bereid tegenwoordig.
Daglichtlamp
14-03-2026 om 08:59
BlairW schreef op 14-03-2026 om 08:44:
[..]
Er is naast de 0,05% nog een babyvariant van 0.025% te koop. Maar lager dan dat gaat het niet. Wordt niet meer apart bereid tegenwoordig.
Destijds werd het door de apotheek dan gemaakt, het is ook niet zo moeilijk, gewoon een mengsel van een flesje van de xylometazoline en een flesje zoutoplossing. En dan steeds meer van de zoutoplossing.
CharlieB
14-03-2026 om 09:14
Ja ik, sinds 1,5 maand. Ik draag ze niet iedere nacht, maar doordeweeks vaak wel omdat ik dan gewoon goed wil slapen. Ik heb zelf wel het idee dat ze werken, maar het kan ook tussen de oren zitten (figuurlijk dan). Eerste keer van Snoozeless. Die vond ik erg fijn. Nu heb ik Purely Goods, die vind ik minder fijn. Werkt voor mijn gevoel iets minder sterk.
Ik zou het gewoon proberen!
rionyriony
14-03-2026 om 09:59
Fysiologische zoutoplossing misschien, ter vervanging van de neusspray. https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/patientenfolders/neus-spoelen-met-zout-water-fldr-mcb215238634447lqo
Ik heb dat weleens zelf gemaakt toen ik voortdurend bloedneuzen had. Dat spuit of druppel je erin. Ik had het in een spuitje gedaan. Misscchien kan je de spuit van dat spul dat je nu hebt hergebruiken. Als die tenminste open te draaien is wat lang niet altijd zo is. Of anders heeft de apotheek misschien het kant en klare spul voor je in een spuitje.
Ik heb het meer dan drie maanden gebruikt en toen stopte mijn neus met bloeden als ik het aanraakte. Ik ben er nog op attent.
Verkoudheden doe ik eigenlijk nooit iets aan.
Wat ik weleens gedaan heb tegen een verkoudheid, dat is een heel rare gewaarwording, dat is boven de wastafel met je hoofd opzij dat zoute water in het ene neusgat gieten, en dan komt het daarna uit het andere neusgat vallen. Maar het hielp nergens tegen.
Tango
14-03-2026 om 10:04
Daglichtlamp schreef op 14-03-2026 om 08:59:
[..]
Destijds werd het door de apotheek dan gemaakt, het is ook niet zo moeilijk, gewoon een mengsel van een flesje van de xylometazoline en een flesje zoutoplossing. En dan steeds meer van de zoutoplossing.
Het lastige is, je kan die flesjes niet open draaien. Anders had ik dit ook graag willen doen. Wie weet waar die baby dosering verkrijgbaar is?
Daglichtlamp
14-03-2026 om 10:05
Tango schreef op 14-03-2026 om 10:04:
[..]
Het lastige is, je kan die flesjes niet open draaien. Anders had ik dit ook graag willen doen. Wie weet waar die baby dosering verkrijgbaar is?
Alleen op recept, want voor baby's is het niet vrij verkrijgbaar. Dus daar moet de huisarts jullie mee helpen.
Tango
14-03-2026 om 10:06
ToetieToover schreef op 13-03-2026 om 22:29:
[..]
Als hij toch al slecht slaapt, kan een weekje wakker blijven met een dichtzittende neus er vast nog wel bij. Lekker lang opblijven met een paar Netflix marathons? Of samen de halve nacht gamen ter afleiding?
Serieus?! Was het maar zo makkelijk. Jij hebt geen ervaring met autisme denk ik.
BlairW
14-03-2026 om 10:58
Daglichtlamp schreef op 14-03-2026 om 08:59:
[..]
Ik mengde voor dochter toen ze klein was ook die 0,05% met de helft nacl. Want die 0.025% is een heel stuk duurder 😁