Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Ervaring implantaat voortanden

Moet je dat allemaal zelf betalen? 
Mijn vriend heeft een vreselijk gebit en heeft een brug die na 12 jaar eruit gevallen is en niet meer gemaakt kan worden, hij plakt het nu elke keer met kleefpasta voor kunstgebitten vast. Alles wat hij wil laten doen gaat in de duizenden euro’s lopen. 

anomarie

anomarie

24-04-2025 om 16:51 Topicstarter

Een brug is wellicht ook een alternatief, maar niet voor langere termijn, waardoor je onder aan de streep duurder uit bent.

Ik moet het idd allemaal zelf betalen. Nu weet ik dat al jaren en heb gelukkig altijd wel een spaarpot opgebouwd hiervoor. Eerste schatting is rond de 8000 euro. Daar kan ik toch ook een knappe vakantie voor boeken, helaas....

anomarie schreef op 24-04-2025 om 16:51:

Een brug is wellicht ook een alternatief, maar niet voor langere termijn, waardoor je onder aan de streep duurder uit bent.

Ik moet het idd allemaal zelf betalen. Nu weet ik dat al jaren en heb gelukkig altijd wel een spaarpot opgebouwd hiervoor. Eerste schatting is rond de 8000 euro. Daar kan ik toch ook een knappe vakantie voor boeken, helaas....

Nou idd, wat een bedragen gaan er in de gebidswereld rond zeg…

Ik heb vanmorgen met iemand gesproken die ook problemen heeft met zijn gebit. Je gelooft het niet, ik wel want hij heeft het al eerder gezegd: dat zou beginnen (hand op mijn hart!) vanaf 30.000 euro. Tuurlijk gaat die dat niet doen, hij is al 77. Maar hij zei me, mocht ik nog maar 60 jaar zijn, dan overwoog ik het ernstig. Met het ouder worden gaat je gezicht ook wat meer invallen, als je dan met een brug of een los gebit werkt, dan past dat op den duur niet meer en valt het geregeld uit. Dat heb je natuurlijk niet met implantaten. 

En wat ik altijd zeg: als je de prijs al lang vergeten bent (of als de prijs al 'verteerd' is), hou je de kwaliteit nog over. Zoals TO schrijft: onder de streep ben je nog meer kwijt als je voor tussenoplossingen kiest. Maar natuurlijk doet iedereen wat ie wil en laat behandelingen doen volgens zijn eigen financiële mogelijkheden. Wij, bijvoorbeeld, gaan nooit ver op reis, geen liefhebbers van. Dan heb je natuurlijk weer wat overschot om andere dingen te doen. En dat heb ik gedaan.

ik vind het een moeilijk verhaal hoor. Zoveel geld investeren in je gebit.

Momenteel heb ik een plaatje met 1 losse tand ( linksboven) nadat een ontsteking onder een kroon niet meer was te verhelpen. Heb sowieso sinds m’n 18e herhaaldelijk ontstekingen gehad. Mis inmiddels twee kiezen, maar dat hindert me niet. Is niet zichtbaar en eten gaat prima.

Er gaat geheid t.z.t. meer schade ontstaan. Ik ga volgend jaar met pensioen (67) en heb toch echt geen zin om m’n bescheiden spaarpot in te zetten voor een x-tal implantaten. Misschien moet ik later extra huishoudelijke zorg inkopen. Of andere dingen die het leven kwaliteit te geven.
Kan nu denken dat ik net als m’n moeder 95 ga worden, maar wie zegt dat? M’n vader was met 68 aan het eind van z’n bestaan. 

Tjilp schreef op 24-04-2025 om 19:05:

ik vind het een moeilijk verhaal hoor. Zoveel geld investeren in je gebit.

Momenteel heb ik een plaatje met 1 losse tand ( linksboven) nadat een ontsteking onder een kroon niet meer was te verhelpen. Heb sowieso sinds m’n 18e herhaaldelijk ontstekingen gehad. Mis inmiddels twee kiezen, maar dat hindert me niet. Is niet zichtbaar en eten gaat prima.

Er gaat geheid t.z.t. meer schade ontstaan. Ik ga volgend jaar met pensioen (67) en heb toch echt geen zin om m’n bescheiden spaarpot in te zetten voor een x-tal implantaten. Misschien moet ik later extra huishoudelijke zorg inkopen. Of andere dingen die het leven kwaliteit te geven.
Kan nu denken dat ik net als m’n moeder 95 ga worden, maar wie zegt dat? M’n vader was met 68 aan het eind van z’n bestaan.

Tuurlijk Tjilp, iedereen bepaalt zelf wat ie met zijn geld, zijn gezondheid, zijn alles doet. En jammer genoeg, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, moeten we keuzes maken. Als we dit doen, kan dat niet, als we dat doen, kan dit niet. Hopelijk gaat de schade op langere termijn bij jou nog meevallen. Of zijn er tegen dan nieuwe technieken. Zoals ik in dat gesprek van vanmorgen hoorde dat er schijnbaar een nieuwe techniek bestaat, waarbij uit een stukje tand een nieuwe tand kan groeien op een 'lege' plaats in je mond. Weet niet hoe ver de techniek al ontwikkeld is. Maar toch hoopvol.

Ik ben driekwart van mijn kiezen kwijt en heb voor de helft daarvan nu implantaten. Inderdaad een kostbaar verhaal (15k) maar mijn tandarts had me al een aantal jaren gewaarschuwd dat dit de uitkomst zou zijn.

Hoop dat ik hiermee van een hoop ellende af ben en mocht ik 80 jaar oud worden dan is het peanuts. Maar los daarvan, ik geniet er nu al volop van.

Ik heb een iets ander traject gehad. Ik had  twee tanden op de verkeerde plek. En nog heel veel andere dingen maar dat is voor dit verhaal niet van belang.
Dmv een beugel is er ruimte gemaakt, een kies is geprepareerd en de kies is mijn implantaat geworden. Het is de tand direct naast mijn voortand. Er is na een tijd een plaatje gemaakt en over die kies geplakt waardoor je niet ziet dat het een kies is, de onderkant is gewoon nog een kies. Er zijn betere resultaten met deze methode dan met een implantaat. De operatie vond ik best heftig, er wordt een gat in je kaak geboord waar die kies in moet. Ik was natuurlijk verdoofd maar ik voelde die boor helemaal doordreunen in mijn hoofd. Naderhand zag ik er uit of ik flink geslagen was. De eerste periode was ook echt spannend, die kies  hing met een paar draadjes aan mijn kaak en zodra de pijn wegzakt moest ik mezelf bedwingen om niet te spelen met een wiebeltand. Ondertussen moet je wel eten en je tanden poetsen.
Er zijn maar een paar mensen in Nederland die dit kunnen, ik ben geholpen door Dick Barendregt van Proclin in Rotterdam.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.