Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Ervaring gevraagd met aardingsdeken

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met een aardingsdeken? Helpt het jou? Een vriendin van me overweegt er eentje te kopen vanwege slaapproblemen maar ze heeft al wat verschillende dingen geprobeerd die niet hielpen. Zou je je ervaring willen delen?

Nee, ik heb wel ooit een spijkerbed gehad. Die was toen in de mode, maar die deed alleen vreselijk pijn. Niet alleen tijdens het liggen, maar ook later. Ondanks alle positieve berichten, had ik zelf daar schade van omdat de klachten erger werden.

Wat betreft de aardingsdeken; ik heb even gezocht en er zijn geen wetenschappelijk goed onderbouwde positieve gezondheidsclaims. Experts stellen dat onderzoeken vooral door belanghebbenden zijn uitgevoerd, met grote kans op bias.

Overigens, ik denk dat je door af en toe een verwarmingsbuis aan te raken, of door met je blote voetjes op de koude badkamervloer te gaan staan, je toch ook wat spanning kwijt zou moeten raken? Op z'n minst helpt dat tegen statisch geknetter.

Een spijkerbed?!?! Dat is toch voor fakirs?

absor schreef op 14-09-2025 om 08:49:

Nee hoor, Spijkermat is voor ontspanning. Ik lig er iedere avond voor het slapen even op. Werkt voor mij top.

"Spijkers" is wat overdreven. 😊

Het zijn dunne matjes met plastic rondjes waar kleine stekeltjes op zitten. Betaalbaar(der) te koop bij Action, Aldi etc.

Zodra ik erop lig ontspan ik, om vier uur later wakker te worden. Het lastigste is om er áf te komen. Daarna gaat je vel heerlijk tintelen.

OIP-243352672.jpg

Poezenmeisje schreef op 14-09-2025 om 11:11:

[..]

"Spijkers" is wat overdreven. 😊

Het zijn dunne matjes met plastic rondjes waar kleine stekeltjes op zitten. Betaalbaar(der) te koop bij Action, Aldi etc.

Zodra ik erop lig ontspan ik, om vier uur later wakker te worden. Het lastigste is om er áf te komen. Daarna gaat je vel heerlijk tintelen.

OIP-243352672.jpg

Nee, het waren echt spietsen maar dan van hard plastic. Zo'n origineel Zweeds spijkerbed.

Untitled-design-3.png

Volgens mij had hij nog grotere "spijkers" maar dat zal in mijn herinnering zijn. Maar het was niet te harden. Alleen voor gezonde mensen bedoeld.

Schijnt een soort lichaamsbeheersing te zijn, dat je alle krachten goed kan verdelen en dan doet het ook geen pijn.

rionyriony schreef op 14-09-2025 om 11:20:

[..]

Nee, het waren echt spietsen maar dan van hard plastic. Zo'n origineel Zweeds spijkerbed.

Untitled-design-3.png

Volgens mij had hij nog grotere "spijkers" maar dat zal in mijn herinnering zijn. Maar het was niet te harden. Alleen voor gezonde mensen bedoeld.

Die ziet er inderdaad niet fijn uit.

rionyriony schreef op 14-09-2025 om 11:22:

[..]

Schijnt een soort lichaamsbeheersing te zijn, dat je alle krachten goed kan verdelen en dan doet het ook geen pijn.

Héél veel spijkers bij elkaar voelt prettiger dan een paar gladde, harde, ronde bollen.

Ik herinner me zo'n testopstelling in museum Nemo of de Duitse versie daarvan.

Poezenmeisje schreef op 14-09-2025 om 12:23:

[..]

Héél veel spijkers bij elkaar voelt prettiger dan een paar gladde, harde, ronde bollen.

Ik herinner me zo'n testopstelling in museum Nemo of de Duitse versie daarvan.

Die is in het Discover centre in Heerlen! (We waren er deze zomer.) Leuk inderdaad.

Ik heb zo'n zwaar deken gehad en ik werd juist steeds beangstigend wakker. Dat dik is namelijk echt relatief zwaar ten opzichte van gewoon zomaar een dekbed van de beddenwinkel. 

Hoe oud is je vriendin? 
Kan ook hormonaal zijn. 
Misschien is een slaaptunnel wat of een verzwaringsdeken? 

Moree

Moree

15-09-2025 om 03:49 Topicstarter

xLola schreef op 14-09-2025 om 19:39:

Ik heb zo'n zwaar deken gehad en ik werd juist steeds beangstigend wakker. Dat dik is namelijk echt relatief zwaar ten opzichte van gewoon zomaar een dekbed van de beddenwinkel.

Mijn vriendin heeft ook een verzwaringsdeken. Het voelt wel ok em helpt ietsje in comfort voor haar. Het helpt verder niet bij het doorslapem of slaapkwaliteit.

Moree

Moree

15-09-2025 om 03:52 Topicstarter

Marie111 schreef op 14-09-2025 om 20:23:

Hoe oud is je vriendin?
Kan ook hormonaal zijn.
Misschien is een slaaptunnel wat of een verzwaringsdeken?

Ze wordt 50. De overgang zal er ook mee te maken hebben. Ze heeft daar ook wat klachten van. Echter heeft ze deze slaapproblemen al best heel lang. En heeft veel geprobeerd om het te proberen te verbeteren. Zowel met medicatie en ook dingen als meditatie, thee, melatonine. Nu zag ze dit idee van de aardingsdeken

ik kom heel goed tot rust op een spijkermatje. Gewoon zon goedkoop ding. Zoals een ander al schreef, ik val erop in slaap 😅

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.