Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Eczeem gezicht

Ik wist niet waar dit topic thuis hoorde, Gezondheid/Welzijn of Beauty.  Als het niet goed is, hoor ik het wel 

Ik heb steeds erger eczeem in mijn gezicht, mijn wangen zijn er vuurrood van inmiddels. Het doet pijn en het jeukt.

Nu heb ik al maanden geleden hormoonzalf gekregen van de huisarts en vaseline-cetamacrogol voor als het minder erg is, maar beide helpt niet zo heel goed heb ik het idee.

Zijn er natuurlijke middelen die effectief zijn? Ik vind al die hormonen niks. Of moet ik terug naar de huisarts? Heeft iemand hier ervaring mee? 

En dan een beautyvraag: normaal gesproken smeer ik er verder niks op, maar voor speciale gelegenheden zou het toch fijn zijn als ik de eczeem zou kunnen camoufleren met foundation/ concealer oid. Hebben jullie tips voor een goed dekkende? 


AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

12-09-2021 om 18:28

Ik heb ook van die rode wangen (en kleine adertjes). Gelukkig geen jeuk, maar soms wel een hitte-gevoel.
Ik heb anti redness primer van Etos. De ene keer lijkt het beter te werken dan de andere keer. Ik heb ook redness correcting van Essence (Prime+ studio) maar die heb ik nog niet gebruikt.

Ik zou een doorverwijzing vragen naar een dermatoloog to...

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

12-09-2021 om 18:37

Herfstappeltaart schreef op 12-09-2021 om 18:34:

Ik zou een doorverwijzing vragen naar een dermatoloog to...

Mijn ervaring: Ik had een doorverwijzing naar de dermatoloog (voor een moedervlek) en die wilde mij niet helpen (en voor die moedervlek wilde hij een offerte opmaken), alleen doorsturen naar een schoonheidssalon zodat ze het konden weg laseren. Dat heb ik dus niet gedaan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-09-2021 om 18:39

Bij heftige eczeem kun je beter (korte tijd) een goede hormoonzalf gebruiken dan langere tijd aanmodderen met huismiddeltjes. Eczeem, en het krabben/wrijven, kan littekenvorming en witte plekken veroorzaken.

Gebruik je make up? Mogelijk wordt de eczeem dan veroorzaakt of verergerd door bepaalde ingrediënten.

Als de crème van de huisarts niet werkt, teruggaan en een verwijzing naar de dermatoloog vragen.

Ik heb ook eczeem in mijn gezicht gehad. Ik zou toch terug naar de dokter gaan. Niet bedoeld als medisch advies maar mijn huisarts heeft mij op een gegeven moment laten overstappen van hormoonzalf naar Elidel, en dat werkte voor mij in ieder geval heel goed.

Qua make-up: hou het zo rustig mogelijk, maar dat weet je natuurlijk. Voor hele speciale gelegenheden raad ik Smashbox foundation (full coverage) aan; dat dekt echt als een malle. 

Niet blijven sleutelen met de huisarts.
Kan namelijk ook een schimmelinfectie zijn of nog vele andere  oorzaken en dat kun je eigenlijk alleen met een biopt vaststellen. Dan kun je blijven smeren met steroïden maar de oorzaak gaat niet weg. 

Tot die tijd kun je misschien bepanthen eczeem proberen. Werkt bij mij fijner dan de cetomacrogol. 

Liara

Liara

12-09-2021 om 18:49 Topicstarter

Coreopsis schreef op 12-09-2021 om 18:39:

Bij heftige eczeem kun je beter (korte tijd) een goede hormoonzalf gebruiken dan langere tijd aanmodderen met huismiddeltjes. Eczeem, en het krabben/wrijven, kan littekenvorming en witte plekken veroorzaken.

Gebruik je make up? Mogelijk wordt de eczeem dan veroorzaakt of verergerd door bepaalde ingrediënten.

Als de crème van de huisarts niet werkt, teruggaan en een verwijzing naar de dermatoloog vragen.

Ik gebruik bij tijden hormoonzalf, maar zo kort mogelijk.  Dat zei de huisarts.  Zou het beter zijn om nog net wel te blijven smeren als het weg lijkt? Nu komt het telkens heel snel terug, zo  balen. 

MMakeup gebruik ik nu niet. Ik durf er niks op te smeren. 


ik zou eens terug gaan naar de huisarts. Het kan tenslotte ook iets anders zijn. Ik had ooit iets wat leek op eczeem en niet wegging, maar toen ik fusidinezuur kreeg was het zo over - bleek het toch een schimmelinfectie te zijn. 

Liara

Liara

12-09-2021 om 18:52 Topicstarter

Renmuis schreef op 12-09-2021 om 18:40:

Ik heb ook eczeem in mijn gezicht gehad. Ik zou toch terug naar de dokter gaan. Niet bedoeld als medisch advies maar mijn huisarts heeft mij op een gegeven moment laten overstappen van hormoonzalf naar Elidel, en dat werkte voor mij in ieder geval heel goed.

Qua make-up: hou het zo rustig mogelijk, maar dat weet je natuurlijk. Voor hele speciale gelegenheden raad ik Smashbox foundation (full coverage) aan; dat dekt echt als een malle.

Elidel zal ik eens opzoeken. En terug naar de huisarts dus. 

Die foundation gaat zometeen vast in mijn winkelmandje. Binnenkort heb ik een leuke date, waar ik ff goed voor de dag wil komen   

Dank voor de tip! 

Liara schreef op 12-09-2021 om 18:49:

[..]

Ik gebruik bij tijden hormoonzalf, maar zo kort mogelijk. Dat zei de huisarts. Zou het beter zijn om nog net wel te blijven smeren als het weg lijkt? Nu komt het telkens heel snel terug, zo balen.

MMakeup gebruik ik nu niet. Ik durf er niks op te smeren.


Voor hormoonzalf geld een afbouwschema, op internet staan gewone en snelle afbouwschema's. Als je ineens stopt met smeren komt het 9 van de 10 keer terug.

Ik kwam alsnog niet goed van mijn eczeem af, kreeg toen van de huisarts een sterkere variant, daarna was het over. kan best zijn dat de huisarts de eerste keer gewoon de zwakste variant heeft gegeven. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-09-2021 om 18:54

Liara schreef op 12-09-2021 om 18:49:

[..]

Ik gebruik bij tijden hormoonzalf, maar zo kort mogelijk. Dat zei de huisarts. Zou het beter zijn om nog net wel te blijven smeren als het weg lijkt? Nu komt het telkens heel snel terug, zo balen.

MMakeup gebruik ik nu niet. Ik durf er niks op te smeren.


Dat is echt een vraag voor de arts.

Ik kreeg het advies om zodra het weg begon te trekken minder dagen te smeren. En als het echt helemaal weg was stoppen. En zodra het terug kwam weer beginnen. Eczeem is (tenzij het een reactie of op bv creme, make of voedsel) meestal een uiting van een te actief afweersysteem. Je kunt het dus niet genezen, slechts de symptomen bestrijden. En als je stopt met smeren komt het vaak na een tijdje weer terug. Bij mij is het pas overgegaan rond de overgang.

Liara

Liara

12-09-2021 om 18:54 Topicstarter

hm, ik lees het al. Terug naar de huisarts is beter, dat zal ik gaan doen.

Het lastige is dat mijn huisarts nog steeds (vanwege corona) weinig spreekuur draait en alles telkens via foto's moet. Ik ga toch maar eens aandringen op een echt consult dan.

Liara

Liara

12-09-2021 om 18:58 Topicstarter

Coreopsis schreef op 12-09-2021 om 18:54:

[..]

Dat is echt een vraag voor de arts.

Ik kreeg het advies om zodra het weg begon te trekken minder dagen te smeren. En als het echt helemaal weg was stoppen. En zodra het terug kwam weer beginnen. Eczeem is (tenzij het een reactie of op bv creme, make up of voedsel) meestal een autoimmuunziekte. Je kunt het dus niet genezen, slechts de symptomen bestrijden. En als je stopt met smeren komt het vaak na een tijdje weer terug. Bij mij is het pas overgegaan rond de overgang.

😳😶 dat is het! Nu jij dit zegt, weet ik dat mijn huisarts dat ook zei. Ik stop telkens gewoon meteen. Wat ben ik een ei zeg. 



Haha, toch nuttig om het eens hier te komen vragen dus! 

ik baal er zo van, ik hoop dat het bij mij ook weggaat ooit.

er.is.maar.1.Pino schreef op 12-09-2021 om 18:50:

ik zou eens terug gaan naar de huisarts. Het kan tenslotte ook iets anders zijn. Ik had ooit iets wat leek op eczeem en niet wegging, maar toen ik fusidinezuur kreeg was het zo over - bleek het toch een schimmelinfectie te zijn.

Ik heb zelf allerlei huidaandoeningen en je moet er idd niet zomaar vanuit gaan dat het eczeem is. Het kan ook wat anders zijn en sommige aandoeningen worden zelfs erger van de hormooncreme. Dus een extra check kan geen kwaad. 

Liara

Liara

12-09-2021 om 19:03 Topicstarter

Ginevra schreef op 12-09-2021 om 19:01:

[..]

Ik heb zelf allerlei huidaandoeningen en je moet er idd niet zomaar vanuit gaan dat het eczeem is. Het kan ook wat anders zijn en sommige aandoeningen worden zelfs erger van de hormooncreme. Dus een extra check kan geen kwaad.

Nee, inderdaad. Ik zal komende week nog maar eens bellen met de huisarts voor de zekerheid.  Of toch eens vragen of een dermatoloog niet verstandiger is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.