Gezondheid en welzijn
Anopoes
19-04-2025 om 19:19
Druk uitvaart collecte
Ik ben vooral op zoek naar steun en hoe ik mezelf hiertegen kan verweren.
Een meisje dat ik ken haar moeder is donderdag overleden. Ze had plotseling een paar weken terug (na 15 jaar teruggekomen) kanker en na een operatie eerder deze week was duidelijk dat ze komt te overlijden. Ik wist dit niet tot het volgende.
Het meisje en haar broeder hebben een online collecte crowfdfunding aangemaakt. Ze schrijven dat hun moeder is overleden, geen uitvaartverzekering had, en dat moeder de mooiste uitvaart moet krijgen die er is. Die online collecte is een webpagina waar je geld kan doneren en waar ook namen staan van mensen die hebben gedoneerd en hoeveel geld ze gaven. De vader is al jaren dood.
Ik ben inmiddels al meermaals door verschillende mensen aangesproken op waarom ik niks heb gedoneerd. Ik vind het wel vervelend voor dat meisje maar ik ga het gewoon niet doen. Wij hebben op de basisschool ruzie gekregen omdat ik haar heb verklikt van een winkeldiefstal in de kruidvat, vervolgens op de middelbare school zagen wij elkaar niet vaak maar iedere keer ging ze me dan wel uitschelden, ook met K. In het einde van de corona lockdowns kwam ze ook nog meermaals bij mij aan de deur met een grote mond en heeft ze met lippenstift de voordeur vernacheld.
ik vind dat ik absoluut niet verplicht ben om geld bedragen aan dit meisje te doneren voor haar moeders uitvaart. Maar mensen doen daar nu al lelijk over naar mij.
hoe ga ik hier het beste mee om?
Anopoes
21-04-2025 om 19:35
Luchtpost schreef op 21-04-2025 om 01:00:
Gaan broer en zus straks de donaties terugstorten als zij de erfenis hebben ontvangen?
Of, als er niets te erven valt, zijn broer en zus niet bereid om ergens een lening af te sluiten voor "de mooiste begrafenis die er is", of hun eigen spaargeld aanspreken, of een voorschot op hun vakantiegeld aanvragen bij hun werkgever of zo?
Bovendien, een begrafenis wordt niet 'mooier' naarmate er méér geld aan uitgegeven is.
Goede vraag. Ik zat ook al te denken: waarom lenen ze niet gewoon geld bij familie of de gemeente?
Geen idee of er wat te erven valt, ik las namelijk ook al iets dat een deel van de collecte bedoelt is voor het levensonderhoud van de kinderen.
Gebruikersnaaminvullen
21-04-2025 om 20:28
Anopoes schreef op 21-04-2025 om 19:35:
[..]
Goede vraag. Ik zat ook al te denken: waarom lenen ze niet gewoon geld bij familie of de gemeente?
Geen idee of er wat te erven valt, ik las namelijk ook al iets dat een deel van de collecte bedoelt is voor het levensonderhoud van de kinderen.
Ik zou niet zeggen dat je anoniem hebt gedoneerd. Buitenstaanders zijn niet verantwoordelijk voor de begrafenis van hun moeder, jij dus ook niet. Het is natuurlijk heel triest voor ze, maar het is geeneens een vriendin van je. Je mag zelf bepalen aan wie je geld doneert, en hoeveel.
Ysenda
21-04-2025 om 21:23
ladybird12 schreef op 21-04-2025 om 20:06:
Die kinderen krijgen een uitkering omdat ze wees zijn.
Niet als ze 16+ zijn. Van 16 tot 21 is een verlengde uitkering onder voorwaarden mogelijk. Maar dan moeten beide ouders overleden zijn.
De halfwezenuitkering bestaat nameijk niet meer. Dat is nu een verhoogd kindgebondenbudget net als voor andere alleenstaande ouders.
Schemerlampje
21-04-2025 om 21:24
Ysenda schreef op 21-04-2025 om 21:23:
[..]
Niet als ze 16+ zijn. Van 16 tot 21 is een verlengde uitkering onder voorwaarden mogelijk. Maar dan moeten beide ouders overleden zijn.
De halfwezenuitkering bestaat nameijk niet meer. Dat is nu een verhoogd kindgebondenbudget net als voor andere alleenstaande ouders.
Vader is al eerder overleden.
Luchtpost
21-04-2025 om 22:58
Anopoes schreef op 21-04-2025 om 19:35:
[..]
Hoe oud zijn dat meisje en haar broer dan eigenlijk? Zitten zij nog op school of werken zij al? Ik had namelijk de indruk dat het om volwassen kinderen gaat van > 21 jaar.
En als vader gewoon werkte, hebben zij toch sindsdien weduwepensioen van zijn werkgever ontvangen; ik blijf het vreemd vinden dat een ouder niets regelt (zelfs geen geld apart gehouden voor een eventuele eenvoudige uitvaart) en dat kinderen dan de mensen in hun omgeving gaan opzadelen met de kosten van een -hele 'mooie'- uitvaart.
Anopoes
21-04-2025 om 23:06
Luchtpost schreef op 21-04-2025 om 22:58:
[..]
Hoe oud zijn dat meisje en haar broer dan eigenlijk? Zitten zij nog op school of werken zij al? Ik had namelijk de indruk dat het om volwassen kinderen gaat van > 21 jaar.
En als vader gewoon werkte, hebben zij toch sindsdien weduwepensioen van zijn werkgever ontvangen; ik blijf het vreemd vinden dat een ouder niets regelt (zelfs geen geld apart gehouden voor een eventuele eenvoudige uitvaart) en dat kinderen dan de mensen in hun omgeving gaan opzadelen met de kosten van een -hele 'mooie'- uitvaart.
Dat meisje wordt na de zomer 21 jaar. Ik weet niet of ze nog op school zit, werkt of een uitkering had. Haar broertje wordt volgens mij dit kalenderjaar 18 jaar.
Ik vind de hele situatie ook vreemd. De moeder kon misschien geen uitvaartverzekering krijgen door haar medische verleden. Maar zoals jij zegt, waarom is er dan geen geld apart gelegd? Ik denk eigenlijk dat ze gewoon schulden hadden. Maar dan vraag ik me nog steeds af waarom buitenstaanders als ik moreel verplicht zouden moeten zijn om te doneren voor een mooie uitvaart.
Luchtpost
21-04-2025 om 23:29
Anopoes schreef op 21-04-2025 om 23:06:
[..]
Dat meisje wordt na de zomer 21 jaar. Ik weet niet of ze nog op school zit, werkt of een uitkering had. Haar broertje wordt volgens mij dit kalenderjaar 18 jaar.
Ik vind de hele situatie ook vreemd. De moeder kon misschien geen uitvaartverzekering krijgen door haar medische verleden. Maar zoals jij zegt, waarom is er dan geen geld apart gelegd? Ik denk eigenlijk dat ze gewoon schulden hadden. Maar dan vraag ik me nog steeds af waarom buitenstaanders als ik moreel verplicht zouden moeten zijn om te doneren voor een mooie uitvaart.
Nee hoor, je bent niets verplicht. En al helemáál niet om 'verantwoording' af te leggen of tekst en uitleg te geven aan mensen die zo brutaal zijn om anderen aan te spreken op wel/niet doneren.
Het systeem is zo dat je óf geld reserveert óf je sluit een verzekering af.
Doe je dat niet, dan weet je tevoren wat de consequentie is.
Daarnaast is er blijkbaar al een bedrag opgehaald dat (ruim?) voldoende is voor een uitvaart.
En levensonderhoud? Ik denk dat die (bijna) volwassen, maar toch nog relatief jonge kinderen wel hulp kunnen gebruiken m.b.t. huisvesting, opleiding/werken, etc. maar dat lijkt mij uit andere hoek te moeten komen (familie, maatschappelijk werk e.d.) dan via een crowdfundingsactie vanwege de uitvaart.
Dolfje
22-04-2025 om 07:43
Anopoes schreef op 21-04-2025 om 23:06:
[..]
. Maar dan vraag ik me nog steeds af waarom buitenstaanders als ik moreel verplicht zouden moeten zijn om te doneren voor een mooie uitvaart.
Zij mogen het vragen en mensen mogen nee zeggen. Jij bent niks verplicht.
LoveQuinn
26-04-2025 om 16:40
Ik vind het persoonlijk een beetje vreemd om met een crowdfunding uitvaartkosten te willen betalen. Dat een moeder overlijdt als de kinderen zo jong zijn is treurig, maar wekt bij mij als buitenstaander in ieder geval niet genoeg sympathie op om dan maar 10 euro te doneren voor het kunnen bekostigen van anderhalf broodje gerookte zalm aan de koffietafel voor wildvreemden.
Mijn vader (toen alleenstaande) is vorig jaar onverwacht overleden. Hij is bijgezet in het graf van mijn opa en oma. Er zijn geen rare of uitbundige dingen gedaan. Kosten: Iets meer dan (e) 10.000,-. De uitvaartverzekering heeft iets meer dan de helft vergoed. Mensen vergeten vaak dat een uitvaartverzekering op de korte termijn goedkoper is dan de uitvaart zelf, maar door inflatie en overige zaken na een paar jaar absoluut geen volledige uitvaart meer dekt. Daarvoor moet je je dan op tijd bijverzekeren voor een belachelijk hoog bedrag voor wat je nabestaanden ervoor terugkrijgen. Als de moeder van die kinderen wel op tijd een verzekering had, hadden de kinderen dus alsnog een bedrag moeten toeleggen. Zo is het nou eenmaal.
De kinderen hadden ook een beroep kunnen doen op de gemeente: utrecht nl werk-en-inkomen/geld-en-hulp-bij-rondkomen/bijzondere-bijstand/vergoeding-voor-begrafenis-of-crematie (tenzij ze student zijn, dan wijst de gemeente in mijn ervaring de bijstand gewoon af). Dat is ook maar (e) 3.000,-. Met alleen snijden op kosten als de koffietafel en de kist is dit bij waarschijnlijk lange na nog niet genoeg om een uitvaart te kunnen bekostigen. Maar dan was het bedrag wat de kinderen zelf moesten betalen waarschijnlijk wel veel minder hoog.
Ik heb, omdat ik enig kind ben, naast de uitvaartkosten toen ook onder meer de opzegtermijn voor de huur van vaders woning moeten betalen. Die loopt namelijk door in de kalendermaand na overlijden. En de huurtoeslag voor die maand moest ik terugbetalen, omdat mijn vader al was overleden. Misschien ben ik wel geprivilegieerd omdat de familie van mijn vader mij heeft geholpen met het betalen van de kosten. Maar de uitvaartkosten waren nog lang niet het grootste administratieve en financiële probleem wat ik kreeg door mijn vaders overlijden.
LoveQuinn
26-04-2025 om 16:41
Luchtpost schreef op 21-04-2025 om 23:29:
[..]
Nee hoor, je bent niets verplicht. En al helemáál niet om 'verantwoording' af te leggen of tekst en uitleg te geven aan mensen die zo brutaal zijn om anderen aan te spreken op wel/niet doneren.
Het systeem is zo dat je óf geld reserveert óf je sluit een verzekering af.
Doe je dat niet, dan weet je tevoren wat de consequentie is.
Daarnaast is er blijkbaar al een bedrag opgehaald dat (ruim?) voldoende is voor een uitvaart.
En levensonderhoud? Ik denk dat die (bijna) volwassen, maar toch nog relatief jonge kinderen wel hulp kunnen gebruiken m.b.t. huisvesting, opleiding/werken, etc. maar dat lijkt mij uit andere hoek te moeten komen (familie, maatschappelijk werk e.d.) dan via een crowdfundingsactie vanwege de uitvaart.
Voor levensonderhoud van de kinderen kan je oneindig veel crowdfundingen gaan organiseren... Dat zijn toch zeker geen eenmalige kosten.
LoveQuinn
26-04-2025 om 16:45
Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-04-2025 om 20:28:
[..]
Ik zou niet zeggen dat je anoniem hebt gedoneerd. Buitenstaanders zijn niet verantwoordelijk voor de begrafenis van hun moeder, jij dus ook niet. Het is natuurlijk heel triest voor ze, maar het is geeneens een vriendin van je. Je mag zelf bepalen aan wie je geld doneert, en hoeveel.
Worden er wel anonieme donaties geaccepteerd? Ik zie wel vaker crowdfundings voorbij komen, waarbij staat dat anoniem doneren niet mag omdat de belastingdienst alle anonieme donaties samenvoegt tot 1 donatie.
Gebruikersnaaminvullen
26-04-2025 om 19:06
LoveQuinn schreef op 26-04-2025 om 16:45:
[..]
Worden er wel anonieme donaties geaccepteerd? Ik zie wel vaker crowdfundings voorbij komen, waarbij staat dat anoniem doneren niet mag omdat de belastingdienst alle anonieme donaties samenvoegt tot 1 donatie.
Daar is de crowdfunder verantwoordelijk voor. Je kunt niet verwachten dat iedereen die 5 euro doneert een belastingaangifte doet. Waar het vandaan komt maakt met kleine bedragen niet zoveel uit. De crowdfundplatformen houden vaak ook nog een percentage achter voor geleverde diensten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.