Gezondheid en welzijn
Anopoes
19-04-2025 om 19:19
Druk uitvaart collecte
Ik ben vooral op zoek naar steun en hoe ik mezelf hiertegen kan verweren.
Een meisje dat ik ken haar moeder is donderdag overleden. Ze had plotseling een paar weken terug (na 15 jaar teruggekomen) kanker en na een operatie eerder deze week was duidelijk dat ze komt te overlijden. Ik wist dit niet tot het volgende.
Het meisje en haar broeder hebben een online collecte crowfdfunding aangemaakt. Ze schrijven dat hun moeder is overleden, geen uitvaartverzekering had, en dat moeder de mooiste uitvaart moet krijgen die er is. Die online collecte is een webpagina waar je geld kan doneren en waar ook namen staan van mensen die hebben gedoneerd en hoeveel geld ze gaven. De vader is al jaren dood.
Ik ben inmiddels al meermaals door verschillende mensen aangesproken op waarom ik niks heb gedoneerd. Ik vind het wel vervelend voor dat meisje maar ik ga het gewoon niet doen. Wij hebben op de basisschool ruzie gekregen omdat ik haar heb verklikt van een winkeldiefstal in de kruidvat, vervolgens op de middelbare school zagen wij elkaar niet vaak maar iedere keer ging ze me dan wel uitschelden, ook met K. In het einde van de corona lockdowns kwam ze ook nog meermaals bij mij aan de deur met een grote mond en heeft ze met lippenstift de voordeur vernacheld.
ik vind dat ik absoluut niet verplicht ben om geld bedragen aan dit meisje te doneren voor haar moeders uitvaart. Maar mensen doen daar nu al lelijk over naar mij.
hoe ga ik hier het beste mee om?
Muurbloem1985
20-04-2025 om 09:40
Zeespiegel schreef op 20-04-2025 om 06:47:
bij terugkomende kanker nog steeds geen uitvaartverzekering? Dan zal die moeder de uitvaart niet heel belangrijk hebben gevonden.
En wie vindt dan dat jij daar wel geld aan uit moet geven? Wat een onzin.
Het kan misschien ook nog zijn dat ze wel verzekerd is, maar de kinderen er niets vanaf weten?
Misschien had die moeder echt geen geld daarvoor?
Joszy
20-04-2025 om 09:48
Het maakt ook niet uit toch? Moeder had geen verzekering, en kinderen proberen nu via een crowdfunding geld op te halen. Prima toch? Waarschijnlijk zij er genoeg bekenden die graag een bijdrage doen.
Maar als TO om wat voor reden dan ook niet wil of kan geven, is dat ook helemaal prima. TO hoeft zich niet te verantwoorden, en al helemaal niet tegen buitenstaanders
Pimpelmees67
20-04-2025 om 13:15
Ysenda schreef op 20-04-2025 om 09:38:
[..]
Die doen dan weer geen crowd funding maar regelen dat binnen de groep.
Nee hoor. Hier was ooit een huis ontploft vanwege gas en de bewoners waren vanwege het geloof niet verzekerd. Toen bestond crowdfunding nog niet maar werd er in het dorp gecollecteerd.
Wilgenkatje-
20-04-2025 om 13:22
Doneren doe ik - zeker in zo'n geval- anoniem. Al is het maar vanwege commentaar van anderen die niets te maken hebben met mijn geefgedrag.
Ysenda
20-04-2025 om 13:23
Pimpelmees67 schreef op 20-04-2025 om 13:15:
[..]
Nee hoor. Hier was ooit een huis ontploft vanwege gas en de bewoners waren vanwege het geloof niet verzekerd. Toen bestond crowdfunding nog niet maar werd er in het dorp gecollecteerd.
Dat dorp is hun eigen gemeenschap, een crowd funding digitaal is gelijk beschikbaar voor heel het land en daar buiten.
Pimpelmees67
20-04-2025 om 16:53
Ysenda schreef op 20-04-2025 om 13:23:
[..]
Dat dorp is hun eigen gemeenschap, een crowd funding digitaal is gelijk beschikbaar voor heel het land en daar buiten.
Je had het over de groep met betrekking tot religie. Merendeel van het dorp gaat niet naar de kerk.
kerst
20-04-2025 om 18:49
Voet bij stuk houden.
Je gaat niks geven en je gaat er ook niet over verklaren of discussie waarom niet.
Boarn
20-04-2025 om 22:57
Gewoon zeggen dat je gedoneerd hebt. Dat kan ook anoniem. En ze gaan echt je bankgegevens niet uitpluizen. En verder negeren.
Moxxie
20-04-2025 om 23:11
Of je zegt dat je het prima vindt als zij een donatie namens jou willen doen als het ze stoort.
Zij-van-boven
20-04-2025 om 23:43
Ik snap het niet.
De mensen die jou aanspreken over het feit dat je niet hebt gedoneerd, komen die uit een 'groep' waar jij ook in zit? En waar die dochter van die overleden moeder ook in zit? Dus bijv. de balletclub, je afdelingscollega's, je klasgenoten, whatever?
Want waarom gaan mensen 'controleren' of jij iets hebt gedoneerd? Waarom vinden zij dat jij zodanig betrokken bent, dat je ook zou moeten doneren?
Ik zou me voor kunnen stellen dat, als jullie in dezelfde club zitten, dat het iemand die spiekt wie er al betaald hebben, opvalt dat jouw naam niet onder de gulle gevers staat (voor zover je al onder je eigen naam doneert).
Maar als hier in de gemeente een crowdfunding wordt gestart voor moeder van de zoon van een hockeyjongen, ga ik die niet bekijken en vervolgens Pietje (van wie ik de naam niet zie staan) aanspreken omdat hij ook op zaterdag hockeyt.
En verder vind ik niet dat jij je hoeft te verantwoorden, hebben die mensen niets beters te doen?
Luchtpost
21-04-2025 om 01:00
Gaan broer en zus straks de donaties terugstorten als zij de erfenis hebben ontvangen?
Of, als er niets te erven valt, zijn broer en zus niet bereid om ergens een lening af te sluiten voor "de mooiste begrafenis die er is", of hun eigen spaargeld aanspreken, of een voorschot op hun vakantiegeld aanvragen bij hun werkgever of zo?
Bovendien, een begrafenis wordt niet 'mooier' naarmate er méér geld aan uitgegeven is.
Ginevra
21-04-2025 om 11:41
Die 'mooiste begrafenis die er is' is een emotionele reactie, mensen denken dat ze hun verdriet een beetje kunnen verzachten door meer bloemen, een duurdere kist, en dat soort dingen.
Maar dat wil niet zeggen dat andere mensen dat per se moeten betalen, laat staan mensen met wie je eigenlijk op slechte voet stond. En het is al helemaal grof om mensen daarop aan te spreken.
Helaas denken sommige mensen dat zij zelf moreel shinen door anderen de maat te nemen, zonder de achtergronden te kennen. Enige oplossing is ze volstrekt te negeren. Maar groepsdruk is lastig.
oudmaarnognietkoud
21-04-2025 om 15:02
Boarn schreef op 20-04-2025 om 22:57:
Gewoon zeggen dat je gedoneerd hebt. Dat kan ook anoniem. En ze gaan echt je bankgegevens niet uitpluizen. En verder negeren.
Psies, een leugentje om van dat gezeur af te zijn.
Euphoria
21-04-2025 om 18:34
Als je een keuze/beslissing maakt daar dan ook achter staan!
Jij bent niets verplicht. Heel vervelend voor dat gezin, jij bent niets verplicht. Jij bent ook niet verplicht een reden te benoemen.
Het is eigenlijk heel eenvoudig.
Anopoes
21-04-2025 om 19:25
heel fijn alle reacties dankjewel! Ik ben door alles van de afgelopen dagen echt enorm aan mezelf gaan twijfelen.
de mensen die mij erop aanspreken zijn allemaal van onze basisschool. Het blijft me ergens verbazen hoeveel van hen het meisje zien als “vriendin” terwijl ik ook weet dat zeker niet iedereen haar aardig vindt. Ik krijg commentaar als “kom op je kunt haar toch tenminste nog een tientje gunnen ook al hadden jullie ruzie?”
Inmiddels heb ik zelfs 2 van mijn veelschrijvers geblokkeerd op whatsapp.
Ik ga zoals hier wordt geadviseerd gewoon voet bij stuk houden. Desnoods zeg ik dat er anoniem is gedoneerd (al zie ik geen donaties van ANONIEM in de lijst dus of ze daarin trappen???)
De uitvaart is woensdagochtend en er is al meer dan 7.000 euro opgehaald dus hopelijk houdt het binnenkort op…
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.