Gezondheid en welzijn
Bakblik
27-04-2026 om 17:03
Draag jij oordoppen op festivals/concerten?
Ik was net even naar het muziekfeest in het centrum gelopen waar mijn zoon aan het werk is.
Hij draagt dan op maat gemaakte in-ear gehoorbescherming en heeft ook grote over-ear gehoorbescherming.
Zelf had ik een setje festivaldoppen bij me gestoken en ook daadwerkelijk in gedaan. Wat een pokkeherrie!
Maar heel leuk om zoon eens aan het werk te zien.
Draag jij dopjes als je ergens bent waar veel geluid is?
Peiling
Draag jij oordopjes ter bescherming van je gehoor?
Ellori
28-04-2026 om 00:19
Ik heb ze altijd in als ik naar een concert, theatervoorstelling, feest of de bios ga. Kan helemaal niet tegen harde geluiden en dit maakt het een stuk dragelijker. Heb de Loop switch, erg prettig om het soms iets meer en soms wat minder te kunnen dempen. De 2e reeks is overigens een stuk prettiger dan de 1e. Heb ze beiden. 2e serie heb ik altijd aan mn sleutelbos, de andere heb ik in mn werktas zitten.
Ooit, als ik aan mezelf bewijs dat ik dingen niet 1,2,3 kwijt raak wil ik nog wel oordoppen op maat laten maken, maar voor nu voldoen die loops echt prima.
Rekenenisleuktaalook
28-04-2026 om 06:42
Wat veel mensen die ze niet dragen. En wat veel mensen die het allemaal niet zo hard vinden. Ik draag ze de laatste jaren vooral preventief, om mijn gehoor niet te beschadigen.
amarna
28-04-2026 om 06:47
Moosey schreef op 27-04-2026 om 22:45:
James Taylor!
Ga je in juli ook amarna?
Nee. Deze keer niet. 2x naar hem in AFAS geweest en 1x in Tivoli.
We gaan wel dit najaar naar Paul Carrack en Joe Jackson in Luxor Rotterdam.
amarna
28-04-2026 om 06:52
Rekenenisleuktaalook schreef op 28-04-2026 om 06:42:
Wat veel mensen die ze niet dragen. En wat veel mensen die het allemaal niet zo hard vinden. Ik draag ze de laatste jaren vooral preventief, om mijn gehoor niet te beschadigen.
Mijn gehoor is prima op mn 67e. Ook al ga ik vaak naar de bios. Gebruik je die oordoppen bij iedere film?
Het enige concert waar ik ooit een uur na afloop nog een fluittoon in mn oren had was Level 42 (nomen est omen
) jaren geleden.
Rekenenisleuktaalook
28-04-2026 om 07:08
amarna schreef op 28-04-2026 om 06:52:
[..]
Mijn gehoor is prima op mn 67e. Ook al ga ik vaak naar de bios. Gebruik je die oordoppen bij iedere film?
Het enige concert waar ik ooit een uur na afloop nog een fluittoon in mn oren had was Level 42 (nomen est omen
) jaren geleden.
Nee, niet in de bios. Waar wij gaan (Cineville) meestal niet zo hard. Maar ik was bij Direct in de Kuip. Dat was volgens man nog best te verdragen zonder maar toch ook best hard, dan draag ik ze dus wel preventief. En met klussen dus ook. En als ik dichtbij de boxen zit of sta zelfs op een kinderdisco.
Maar ik heb dus al een gehoorbeschadiging waardoor luide dingen raar klinken. Mijn akoestische reflex doet het niet goed. (middenoormyoclonus)
Bakblik
28-04-2026 om 08:18
Toch wel veel mensen die doppen dragen volgens de ingevulde peiling.
Van wat ik gisteren zag had ik geen 50% of meer verwacht in de peiling.
Pooh-Bear
28-04-2026 om 08:30
Moosey schreef op 27-04-2026 om 22:26:
[..]
Ook Alpines geprobeerd? Ik heb aan één kant ook een nauwe/bochtige gehoorgang waar de meeste doppen niet in passen/uit vallen/pijn doen maar Alpines zitten mij goed.
Op maat gemaakt heb ik ook ooit gehad, vond ik ook (vooral aan dat ene oor) niet comfortabel.
Ja dat zijn de oordoppen die ik toch gebruik. Nog steeds niet fijn maar inderdaad wel beter dan de rest.
Op maar gemaakt kan ik nog proberen
Rekenenisleuktaalook
28-04-2026 om 08:35
Bakblik schreef op 28-04-2026 om 08:18:
Toch wel veel mensen die doppen dragen volgens de ingevulde peiling.
Van wat ik gisteren zag had ik geen 50% of meer verwacht in de peiling.
Met zo'n plaatselijk evenement snap ik ook dat mensen daar perongeluk terecht komen. Je gaat voor de vrijmarkt en loopt even door en je doppen liggen thuis in je sokkenla.
Had mij ook kunnen gebeuren. Zodra je gepland naar een concert gaat neem je ze mee.
Bakblik
28-04-2026 om 08:42
Rekenenisleuktaalook schreef op 28-04-2026 om 08:35:
[..]
Met zo'n plaatselijk evenement snap ik ook dat mensen daar perongeluk terecht komen. Je gaat voor de vrijmarkt en loopt even door en je doppen liggen thuis in je sokkenla.
Had mij ook kunnen gebeuren. Zodra je gepland naar een concert gaat neem je ze mee.
Een groot deel van het publiek was daar, volgens mij, wel bewust heen gegaan. Volledig geleerd in het oranje, koelbox met drankjes mee en een picknick kleed om op te zitten.
Aviendha
28-04-2026 om 09:13
In mijn vorige leven, toen ik nog veel naar festivals en concerten ging, wel. Nu ga ik nog maar sporadisch en vergeet ik het meestal.
Gebruikersnaaminvullen
28-04-2026 om 09:15
Ja gestemd. Ik heb altijd Loop Experience in mijn tas zitten, en die gaat ook altijd mee. Klein doosje, neemt nauwelijks ruimte in.
Madamecannibale
28-04-2026 om 11:41
Ja, tegenwoordig altijd. Vroeger niet. Ik heb ook nog een jaar of 10 muziek gemaakt met een grote band. Toen droeg ik ook geen bescherming. Ondertussen heb ik beginnend oorsuizen. Meestal heb ik er geen last van maar als ik op lawaaierige plekken ben geweest wel een paar dagen. Ook als ik ziek ben krijg ik er soms last van. Tegenwoordig ben ik dus wel voorzichtig, als ik er iets aan kan doen om het niet erger te laten worden dan doe ik dat.
Ted68
28-04-2026 om 11:50
Ik werk met oordoppen: dus doe ze prive naar concerten ook in….
Werk met mensen met een geestelijke beperking, die autisme hebben, en een deel is ook nog doof stom…..Allemaal jonge Mensen tussen 18 en 30 jaar…
BlairW
28-04-2026 om 12:50
Ik draag ze altijd bij festivals, concerten en tentfeesten. Heb van die loop oordopjes en blijven prima zitten. In de bioscoop of het theater heb ik ze niet in. In onze bios staat het geluid nooit te hard en in het theater ga ik naar cabaret, daar is het ook niet nodig.
Rockstar
28-04-2026 om 13:19
De hoeveelheid mensen die zeggen geen oordoppen te dragen bij concerten vind ik stuitend. "Want de muziek klinkt helemaal niet zo hard!" Uh, jawel hoor. Ook muziek die niet pijn doet aan de oren is te hard.

Ik heb permanente tinnitus (piep in de oren) opgelopen tijdens een AKOESTISCH!!! concert in een stadsgehoorzaal. Iedereen van jullie speelt met mogelijkheid tot stilte. Wil jij weten hoe het is om nooit meer stilte te horen? Blijf dan vooral lekker geen oordoppen dragen, dan kom je er vanzelf een keer achter. Oh, en het is precies 5 minuten leuk (eigenlijk dat niet eens) daarna ben je het zat, maar er zit geen uitknop op gehoorbeschadiging dus veel plezier ermee de rest van je leven. De hoogtepunten zijn in de nacht als je niet kan slapen. Geen zorgen, je hebt dan je eigen slaapliedje in de vorm van EEEEEE-eeee----EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE--EE-eeeeeee of SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSGGGGGG-Sssssssssggghhhhhh--ssss----SSSSSSSSSSSS om je in slaap te sussen. Did you know dat er mensen zelfmoord om plegen? Did you also know dat je naast tinnitus óók hyperacusis kan oplopen, wat betekent gevoeligheid voor geluid? Dat betekent dat normale geluiden pijn doen aan de oren. En wist je dat je ze ook SAMEN op kan lopen? De ironie! Geen stilte door tinnitus, terwijl geluid je pijn doet door hyperacusis. Er is een verhaal over een 30 jarige Belg te vinden op het internet die hierom zelfmoord pleegde en in een afscheidspost op een forum zijn verhaal deelde. Lees het, zou ik zeggen.
Ga je in juli ook amarna?