Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Draag jij oordoppen op festivals/concerten?

Peiling

Draag jij oordopjes ter bescherming van je gehoor?
63 stemmen
65%
17%
17%

Oh piccolo is echt vreselijk inderdaad. Violisten hebben trouwens ook van aan één kant gehoorbeschadiging van hun eigen instrument. 
Ik heb altijd doen bij me (alpines, vind ik het comfortabelst) maar door ze alleen in als ik het echt te hard vind, en dat is lang niet bij alle concerten. Met bandrepetitie heb ik de neiging om iets te laks te zijn met gehoorbescherming, maar sinds een tijdje repeteer ik met in-ears (koptelefoon waardoor ik mezelf wat harder hoor dan de rest van de band) en dat is wel erg prettig en beschermt m’n gehoor ook meteen. 

ik draag ze sinds een jaar of 2 maar ik vind het vreselijke dingen. Heb er al verschillende geprobeerd maar ze doen zeer en vallen uit. 
Maar ga regelmatig naar concerten en heb soms last van suizende oren dus wil toch niet meer zonder bescherming. 
maar doe nooit oortjes in om muziek te luisteren om de zelfde reden. Heb wel een systeem die je over je oor hangt. 

Bakblik

Bakblik

27-04-2026 om 21:26 Topicstarter

Pooh-Bear schreef op 27-04-2026 om 21:19:

ik draag ze sinds een jaar of 2 maar ik vind het vreselijke dingen. Heb er al verschillende geprobeerd maar ze doen zeer en vallen uit.
Maar ga regelmatig naar concerten en heb soms last van suizende oren dus wil toch niet meer zonder bescherming.
maar doe nooit oortjes in om muziek te luisteren om de zelfde reden. Heb wel een systeem die je over je oor hangt.

Mijn kinderen hebben vanwege hun studie/werk allebei maatwerk doppen.  Laten maken bij een audicien. Zitten met een koordje aan en clipje.  Als ze uit hun oren raken blijven ze toch hangen en zijn ze niet kwijt. 

Bij het klussen gebruik ik 3M oorkappen. Van die bouwvakkersdingen.

Toevallig deze week in 013 geweest bij concert van een youtuber. We hadden gehoorbeschermers voor de kinderen mee, maar muziek had echt een prima volume waardoor die niet nodig waren gelukkig.

Pooh-Bear schreef op 27-04-2026 om 21:19:

Ook Alpines geprobeerd? Ik heb aan één kant ook een nauwe/bochtige gehoorgang waar de meeste doppen niet in passen/uit vallen/pijn doen maar Alpines zitten mij goed. 
Op maat gemaakt heb ik ook ooit gehad, vond ik ook (vooral aan dat ene oor) niet comfortabel. 

Poezenmeisje schreef op 27-04-2026 om 20:16:

Na het concert deden we de oordoppen weer uit en schrokken van het 'lawaai'. Snel die oordoppen weer in.

Het was geen lawaai, maar gewoon geroezemoes van mensen die weer op huis aan gingen, op een normale conversatietoon.

"De wereld" houdt blijkbaar meer van lawaai dan ik, dus ik gebruik lekker die oordoppen.

Heb ze een keer per ongeluk ingehouden na theaterbezoek. Doe dat sindsdien wel vaker tot ik thuis ben, of 1v2 als ik een theater/concertmaatje mee heb.

Paasweekend helaas het minihoesje kwijt geraakt waarin ik ze bewaarde maar de doppen had ik dus nog in. Jammer voor sentimentele waarde minder lastig voor oren of portemonnee.

Ja, regelmatig ook in de kroeg. 

De concerten waar ik naar toe ga zijn niet zo luid (James Taylor, Joe Jackson bijv.) dus daar niet nodig.  Zelfs The Stones in de Kuip vond ik niet erg luid.

James Taylor! Ga je in juli ook amarna?

amarna schreef op 27-04-2026 om 22:42:

De concerten waar ik naar toe ga zijn niet zo luid (James Taylor, Joe Jackson bijv.) dus daar niet nodig. Zelfs The Stones in de Kuip vond ik niet erg luid.

Toen de Rolling Stones in Groningen optraden, konden we ze in Sappemeer in de tuin horen.

😄

Poezenmeisje schreef op 27-04-2026 om 23:23:

[..]

Toen de Rolling Stones in Groningen optraden, konden we ze in Sappemeer in de tuin horen.

😄

Scouting had bbq met prima achtergrondmuziek

Ja, ik heb tinnitus, de pulsatile vorm maar ik wil er niet ook nog tinnitus door gehoorbeschadiging.

Tinnitus zuigt...

Nooit maar ik ga hooguit een keer per jaar naar een concert. Ik heb sowieso geen geweldig gehoor en wil me niet nog meer afsluiten van wat er om me heen gebeurt. Ook geen gehoorapparaten want met opletten en raden kom ik nog een heel eind.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.