Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Dieptereiniging verstandig of uitstel van executie

Hallo,
De mondhygienist stelde voor om een dieptereiniging te doen aangezien ik nogal wat losse tanden heb (gevolg van parodontitus). Nu kom ik al zeker 10 jaar bij de mondhygienist en na alle ellende die ik eerst had is het nu vrij stabiel. Maar er zitten dus nogal wat tanden los en weet dat ik ooit een kunstgebit zal moeten nemen.
Ik kan er nu ook al voor kiezen om een prothese voor mijn bovengebit te krijgen.
Maar wat is wijsheid?
Stel ik laat een kostbare dieptereiniging doen (waarvan ik dus niet weet wat me dat gaat kosten, omdat ze dat pas weten na een vreselijk onderzoek wat €174 zal kosten). Maar ze konden me geen kostenplaatje geven wat er daarna allemaal bovenop gaat komen. Ik vroeg om een grove schatting, maar op de eoa manier kon ze me die niet geven.
Maar stel nou ik ga toch voor die dieptereiniging,
Is het dan zo dat het nog steeds een grote kans is dat ik binnen een jaar of wat over moet stappen naar een kunstgebit, of is er een kans van pak um beet 5 jaar nog mijn eigen tanden?
Voor 1 a 2 jaar ga ik namelijk niet de boel diep laten reinigen.

Hebben mensen hier ervaring en wat is wijsheid?
Ik ga sowieso nogmaals bellen voor een grove schatting, want lijkt mij dat ze die gewoon kunnen maken.

Ik zie echt niet uit naar een kunstgebit, want daar voel ik me te jong voor en het geeft me een bepaalde bijsmaak die totaal niet bij me past. Maar eens zit dat er toch aan te komen. En dat zal ik (moeten) accepteren.


Ik snap dat het je redelijk wat waard is om je eigen tanden te behouden. Maar... Als je toch al weet dat je een kunstgebit moet hebben... Voor mij zou de keuze snel gemaakt zijn en zou ik dus voor het kunstgebit gaan. Want uiteindelijk is het sowieso uitstel van executie toch?

Maar ik heb echt een hekel aan mensen die in mijn mond bezig zijn dus wil dat zo min mogelijk.

Sophia_!

Sophia_!

13-08-2021 om 10:48

Ik zou voor het kunstgebit gaan, je weet toch al dat je die ooit zal moeten. Het zou mij de kosten en pijn niet waard zijn om nu eerst nog de dieptereiniging te gaan doen. 

Ik heb wel een dieptereiniging gehad maar ik heb het onder verdoving laten doen en ik kreeg wel een kostenplaatje van te voren. 2 kiezen heb ik moeten laten trekken omdat die niet meer te redden waren. Ik heb het gedaan voor het behoud van mijn tanden.
In jouw geval zou ik het niet doen. Tanden die al los staan zijn niet meer te redden.

Het waren bij mij 4 behandelingen van 3 kwartier. Nu wordt dat om de paar maanden herhaald.

Resetta

Resetta

13-08-2021 om 10:59 Topicstarter

Bedankt voor de snelle reacties!
Dat is ook wat ik in eerste instantie dacht, maar een vriendin bracht me aan het twijfelen.
Het was al een meevaller dat de tandtechnicus me vrij snel gelijk gaf dat een kunstgebit zeker een optie was en me gelijk gaf wat uitstellen betrof, want eerdere keren werd mij gezegd door tandarts en mh dat ik daar nog lang niet voor in aanmerking zou komen.

Over een paar weken ga ik dan toch maar de eerste afspraak zetten. Gaat ongeveer 6 weken duren eer ik op het moment zit van extracties.
Dus heb nog even de tijd om te kijken of hier nog andere reacties komen

Ik zou me door laten verwijzen naar een parodontoloog. Bij mij was alleen een dieptereiniging niet voldoende, maar ik moest ook (volgens mij, is al een tijd geleden) antibiotica nemen.

Resetta

Resetta

13-08-2021 om 11:06 Topicstarter

watertoren schreef op 13-08-2021 om 10:57:

Het waren bij mij 4 behandelingen van 3 kwartier. Nu wordt dat om de paar maanden herhaald.

Hier zou het ook onder verdoving gaan, maar pockets meten niet en dat gaan ze dan op 4 punten per tand doen. Ik weet dat zodra dat pinnetje eruit is de pijn ook gelijk weg, maar wat een verdomd misselijke pijn is het op dat moment. En ja, dat kan ik wel hebben, maar zie het nut er ondertussen niet meer van in.
Ik heb er pockets tussen zitten van 7mm.

Normaal ga ik 3 a 4xpj naar de mondhygienist om ongeveer een half uurtje de boel te laten reinigen, dat zijn betaalbare behandelingen en worden grotendeels vergoed.

Resetta

Resetta

13-08-2021 om 11:15 Topicstarter

Poezie schreef op 13-08-2021 om 11:04:

Ik zou me door laten verwijzen naar een parodontoloog. Bij mij was alleen een dieptereiniging niet voldoende, maar ik moest ook (volgens mij, is al een tijd geleden) antibiotica nemen.

Die behandeling heb ik jaren geleden al gehad van de parodontoloog. Dat koste me wat kiezen en eindelijk was ik die pijn kwijt die ik al een jaar had. (en ja ik kloeg daarover bij de tandarts, maar die had t blijkbaar allemaal niet zo door. Tot ik overstapte naar een andere tandarts en ze gelijk zagen wat er mis was)



Ik heb ruime ervaring. 20 jaar geleden heb ik een pocketbehandeling gehad bij de mondhygiëniste. Dat hielp wel een beetje, maar niet enorm. Dat was de eerste keer dat ik hoorde van het bestaan van paradontitis. Ik ben blijkbaar een uitzondering, want het overgrote merendeel van de mensen met paradontitis is roker. 90% of zo. En bij rokers is het dan ook altijd veel erger (zoals bij mij).
Ik stapte over van tandarts en hij gaf aan dat het niet vreemd was dat die pocketbehandeling niet zoveel gedaan had, want mijn probleem was erger. Op dat moment stonden meerdere tanden los. De pockets waren allemaal 1 cm diep...
Iedereen die ik sprak voorspelde dat het uitstel van executie was. Met van die verhalen: "Ach, dat had ik ook en ik moest toch een kunstgebit". Heel deprimerend, want ik had helemaal geen zin in een kunstgebit op mijn 38e.

Maar ik ben nogal eigenwijs....Dus 16 jaar geleden heb ik een pocketbehandeling gehad bij de paradontoloog. Dat was een stevige behandeling inclusief flapoperatie, want het zat echt diep. Ik kreeg toen ook antibiotica. Paradontitis wordt namelijk veroorzaakt door een bacterie. Het is een bacterie die altijd in je mond voorkomt, maar door stress en roken kan deze bacterie zich opeens extra uitbreiden en dan ontstaan er dus problemen. Als je eenmaal diepe pockets hebt, dan helpt flossen en rageren en stokeren ook niet meer: je kunt er namelijk zelf niet meer bij komen om het schoon te krijgen.

Dit is dus 16 jaar geleden. Ik ga elke 6 maanden naar de mondhygienist. Ik heb een ijzeren discipline ontwikkeld voor stokeren/ragen/flossen etc. Zodra het er iets onrustig uitziet, wordt er een kweek gemaakt en soms moet ik dan weer even antibiotica. Dat is misschien 3 keer nodig geweest in de afgelopen 16 jaar. 
Mijn pockets zitten altijd in het groene gebied. Mijn tanden zitten muurvast.
Per jaar zijn mijn tandkosten nooit meer dan 250 euro (dat weet ik omdat dit de limiet van de verzekering is).

Ik heb het wel eens besproken met mijn tandarts. Hij geeft aan: er zijn 2 kritische factoren
1. Niet roken. Als je rookt, is de kans op succes verdraaid klein. Dus als je rookt dan is dit een goed moment om te stoppen
2. Heel gedisciplineerd zijn/worden met je tandenpoetsen. Dat lijkt erger dan het is: het kost me ongeveer 7 minuten per dag.

Ik voeg er nog 1 aan toe: bespaar liever niet op de mondhygieniste. Deze kan beter reinigen dan jezelf kunt en je hebt dan op tijd een signalering als het de verkeerde kant op lijkt te gaan.

Mijn advies is dus: zeker doen (tenminste, als je niet rookt )

Oja, mijn eerste pocketbehandeling was zonder verdoving (aaargh). Die bij de paradontoloog met verdoving. Hij zei: "Ik verdoof liever, want als iemand heftige pijn heeft, heb ik de neiging om het rustiger aan te doen. Dat is niet goed voor het resultaat". 

Resetta

Resetta

13-08-2021 om 11:45 Topicstarter

Wat jammer @Tihama, ik rook dus wel en ben wel aan het minderen maar gebruik ook vapers (electrische sigaretten) al heeft dat laatste volgens mij minder invloed op tandproblemen.
Ik denk niet dat ik ooit met roken kan/wil stoppen. Minderen wel, maar compleet nee.

Flapoperatie hebben ze bij mij ook een keer gedaan. Helaas moest die kies er enkele maanden later alsnog uit.

In mijn jonge jaren ben ik eens naar het ziekenhuis gemoeten en wrs was dat ook de parodontoloog. Al kende ik toen dat hele begrip nog niet.
Wat een pijn! Ook zonder verdoving toen. Ik weet nog dat ik op wilde staan na 3 kwartier en dat hij zei, je bent nog niet klaar hoor, we zijn pas op de helft.

En nu we het hier toch over hebben zal ik de praktijk eens bellen of ik die behandeling ook niet toevallig een jaar of 10 terug heb gehad. Maar dat is volgens mij niet door een parodontoloog gedaan. Het was iig pijnlijk en duurde veel te lang naar mijn zin.

Ik vind het wel heel goed van jou dat je zoveel discipline hebt. Voor velen is dat mss normaal, maar voor velen ook absoluut niet.
Ik ga zelf pas rageren zodra ik last krijg, terwijl ik dat iedere dag behoor te doen. Soms heb ik tijden dat ik het wel gewoon dagelijks doe. Kan gewoon tijdens het internetten of een film kijken.

Het is helaas ook besmettelijk heb ik begrepen. Een heel goede vriend van mij zei toe ik hem vertelde parodontitis te hebben er al bang voor te zijn, want hij had dat dus ook.
Al denk ik niet dat ik het van hem heb overgekregen. Ik had al jong vaak problemen met mijn tandvlees dus.

Ik hoop dat jij nog lang plezier mag hebben van je goed vastzittende tanden!
1cm en toch in het groene gebied blijven. Knap! Hier veel in het rode gebied helaas.

Ik rook ook en mij is aangeraden om elke dag 1 vitamine C pil te slikken van 1000 mg.

Resetta

Resetta

13-08-2021 om 11:54 Topicstarter

Dit vanwege je tanden, of vanwege het roken? Die vit C.

Resetta schreef op 13-08-2021 om 11:54:

Dit vanwege je tanden, of vanwege het roken? Die vit C.

Resetta schreef op 13-08-2021 om 11:54:

Dit vanwege je tanden, of vanwege het roken? Die vit C.

Roken onttrekt vitamine C aan het lichaam. Dat is slecht voor je tandvlees.

Resetta

Resetta

13-08-2021 om 11:59 Topicstarter

Ah, binnenkort eens een potje aanschaffen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.