Gezondheid en welzijn
Poison
19-01-2025 om 09:53
Diabetes mellitus type 2
Afgelopen donderdag de diagnose dm2 gekregen. Het was al evident dat ik het zou gaan krijgen vanwege erfelijkheidsfactoren en 2 maal zwangerschapsdiabetes. Met gezond leven, gezond eten en sporten het na de eerste keer zwangerschapsdiabetes ruim 13 jaar kunnen uitstellen tot nu. Maar nu is het er dus helaas echt en ben ik gister aan metformine begonnen. Ik baal er echt van. Meer mensen met dm2 hier die het fijn vinden het er in dit topic over te hebben?
Poison
21-12-2025 om 22:26
Nou story continues: ik kom volgens diabetesrichtlijn obv bmi in aanmerking voor glp1-ag medicatie (zoals ozempic). Aangezien ik al bij huusarts en internist bekend was ivm obesitas belde ik de asisstente of ik de huisarts kon spreken, om te pverleggen of ik ozempic mag ipv glicazide als aanvulling op de metformine. Werd ze me toch een partij kwaad wat ik wel niet dacht dat zelf uit te zoeken (uhm ben verpleegkundige, we werken via die richtlijn) en nee ik kon de arts niet spreken, moest maar beginnen met glicazide want mijn suiker moest omlaag en dat was belangrijker dan een laag gewicht en ik kon over een maand of 4 wel terecht bik de poh. Moest ik maar afwachten. O en ik moest die en die datum wel langskomen voor een nuchtere vingerprik. Ik heb vriendelijk bedankt en gezegd dat ik de waarde zelf wel doorbel.
Ik heb mijn hoop op mijn internist gevestigd…