Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Diabetes mellitus type 2

Poison schreef op 12-09-2025 om 16:49:

nou, update. Zelf maar eens gebeld. Afspraak diabetesvpk zal nog een tijd duren. Maar ze willen dat ik nu nogmaals ophoog naar oude dosering (2000mg). Kijken of ik dan weer zo’n buikpijn en diarree krijg. Onnodig te zeggen dat ik daar geen zin in heb.

Zou je kunnen voorstellen om de lagere dosering 3 maanden te slikken en dan Hba1c te bepalen? Kun je daarna als het moet weer verder bedenken hoe het met medicatie moet.

Ik had zelf voor iets totaal anders vandaag contact met de huisarts. Die stelde ook iets voor waarvan ik dacht " maar de kans dat dit werkt is heel klein, waarom moet ik dit proberen?" Ik voelde me echt niet gehoord. Ik ga proberen een volgende keer meer m'n poot stijf te houden.

Poison

Poison

07-10-2025 om 16:35 Topicstarter

Bloedwaardes geprikt: hba1c nog steeds 54, nuchter suiker 8,4. Dus we kunnen stellen dat 1 dosis metformine het niet doet. maandag naar de huisarts. Maar ik ga niet weer 2 doses metformine slikken, heb ik even geprobeerd weer en metene weer enorm diarree, waar ik niet eens mee kan gaan werken. Ben heel benieuwd. 

Poison schreef op 07-10-2025 om 16:35:

Bloedwaardes geprikt: hba1c nog steeds 54, nuchter suiker 8,4. Dus we kunnen stellen dat 1 dosis metformine het niet doet. maandag naar de huisarts. Maar ik ga niet weer 2 doses metformine slikken, heb ik even geprobeerd weer en metene weer enorm diarree, waar ik niet eens mee kan gaan werken. Ben heel benieuwd.

Ja dat is nog niet denderend. Uit eigen ervaring: zorg dat je alvast andere opties hebt, anders is de kans groot dat de huisarts toch weer de 2 metformine gaat pushen.

Ik heb nu tijdelijk wat hoge waardes, dit omdat ik sinds gisteren(vrijdag)een stootkuur van Prednison heb gekregen. Dit zorgt voor hogere waardes. Ik moet dit tot dinsdagavond slikken. Ik heb prednison gekregen ivm een longaanval. Ik moet 2x daags 1 tabletje van 20 mg slikken.
Overleg gehad met de dvk en zij zegt dat ik even rustig moet doen met koolhydraten( deed ik toch al)en vooral water drinken

Poison

Poison

12-10-2025 om 07:04 Topicstarter

wat naar! Beterschap! 

Idd wat rot! Beterschap.

Hier zijn de glucose waarden op ook de hobbel door een klein ongelukje. De huisarts waarschuwde er al voor. En ik moet extra wond controle hebben.

Poison

Poison

13-10-2025 om 07:46 Topicstarter

Oei, wat is er gebeurd Martje? 
Hoe gaat het met jou Namino? Helpt de prednison?

Gisteren had ik even een mindere dag, veel buiten adem, maar dat is normaal. Je kan een goed dag hebben en de dag daarna kan het wat minder zijn. Hersteltijd is ook 4 tot 6 weken. 24 november dan krijg ik een test om te kijken hoe het nu verder gaat.
Over de prednison kan ik nog niet veel zeggen. Vandaag nog 2 tabletten en dan morgen de laatste 2 tabletten. Nu had de huisarts gezegt, dat mocht het na de stootkuur nog niet alles over zijn, dan weer even bellen

Poison

Poison

13-10-2025 om 11:53 Topicstarter

ben benieuwd namino.
Ik ben bij huisarts geweest, nu switch naar andere soort metformine. Is dat nog niet beter qua maag/darmen dan gaan we switch maken naar ander middel. 

Poison schreef op 13-10-2025 om 07:46:

Oei, wat is er gebeurd Martje?
Hoe gaat het met jou Namino? Helpt de prednison?

Ik heb een fietsongeluk gehad 

Bestaat er iets anders dat wel metformine is, maar niet zo heet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.