Gezondheid en welzijn
Poison
19-01-2025 om 09:53
Diabetes mellitus type 2
Afgelopen donderdag de diagnose dm2 gekregen. Het was al evident dat ik het zou gaan krijgen vanwege erfelijkheidsfactoren en 2 maal zwangerschapsdiabetes. Met gezond leven, gezond eten en sporten het na de eerste keer zwangerschapsdiabetes ruim 13 jaar kunnen uitstellen tot nu. Maar nu is het er dus helaas echt en ben ik gister aan metformine begonnen. Ik baal er echt van. Meer mensen met dm2 hier die het fijn vinden het er in dit topic over te hebben?
Naminokurashi
07-08-2025 om 10:45
Poison schreef op 07-08-2025 om 07:25:
Hoe is het hier met iedereen? Hier ga ik niet zo lekker op de Metformine meer. Veel waterdunne diarree en enorm pijn in maag en darmen. Is met werken eigenlijk niet te doen, ambulant werken bij clienten thuis met zulke diarree aanvallen. En ik neem het altijd met eten in. Ging eerste maanden prima maar nu dus niet meer. En tsja is het dan de metformine of is het toeval en speelt er iets anders mee? Ik kijk het nog een week aan en anders bel ik de internist op. Ik slik 2x 1000mg. Suikers zijn wel stabiel, dat dan weer wel.
Dat heb ik ook gehad met Metformine. Ik ben er toen mee gestopt en ging over op Tolbutamide, Gliclacide en nog een, weet niet meer welke( dit was ruim 10 jaar terug) Nou wou mijn dvk mij weer aan de Metformine hebben, ik zei dat dat toch echt niet gaat gebeuren.
Martje80
07-08-2025 om 13:57
Gek genoeg heb ik het ook de laatste week Poison, veel darmklachten. Ik had het niet gelinkt aan metformine, maar net wel een nieuw doosje aangebroken. Misschien heeft de fabrikant iets veranderd? Ik kijk het een week of twee aan, anders ga ik ook aan de bel trekken bij de diabetesverpleegkundige.
Verder was mijn hba1c ook heel laag, maar ik kreeg geen complimenten, eerder een waarschuwing dat ik teveel hypo's heb. Maar dat ervaar ik helemaal niet zo.
Martje80
07-08-2025 om 15:24
Poison schreef op 07-08-2025 om 14:36:
heb jij een sensor? Of prik je jezelf om te checken?
Ik heb idd een sensor. Ik zie in de grafiek dat ik best goed in Time in Range zit, 85 procent. Maar zeker met het avondeten kom ik er geregeld bovenuit. Soms in de nacht een hypo waar ik niks van merk.
Poison
13-08-2025 om 08:30
Had ze ook tips hoe die nachtelijke hypo’s te voorkomen?
Ik heb de huisarts vrijdag gebeld, vraag mbt metformine/diarree zou voorgelegd worden. Eind van de dag teruggebeld, huisarts wilde nog weten of ik recent doseringwijziging gehad had, nee. Of ik maandag even terug wilde bellen, dan heeft de huisarts gekeken welke medicatie ik ter vervanging kan gaan gebruiken. Prima. Dus dat gedaan: huisarts heeft er nog niet naar gekeken, kan je einde dag even terugbellen. Ja hoor, geen probleem. Bel eind van de middag terug: de huisarts kijkt pas na 17 uur, kan je morgen terugbellen. Jep. Gister gebeld: moet ik alsnog vrijdag langskomen want de vervangend huisarts gelooft niet dat het de metformine is. Wat een gedoe. Goed dat ze secuur zijn, maar pfff.
Poison
15-08-2025 om 18:27
Ok, ik naar de huisarts vanmiddag: dus je hebt diarree en je denkt door de metformine?
Ja klopt.
Heb je al vanaf het begin diarree?
Ja klopt.
O dat is niet fijn. (joh).
Heeft u niet eerder zo erg diarree gehad toen u nog geen metformine slikte?
Alleen toen ik salmonella had en bijna dood was, maar toen zet er bloed bij en nu niet.
Dokter luistert en voelt aan mijn buik: Nou mevrouw, ik stel voor dat u de dosering halveert en dan kijkt of dat helpt (had ik zelf telefonisch al voorgesteld maar mocht niet). En dan plannen we u vervroegd in bij die praktijkondersteuner diabetes voor opvolging.
dus, gaan we doen. Consult voelde als tijd en geldverspilling
Martje80
16-08-2025 om 22:13
Zo dat snap ik dat dat als verspilde tijd voelt. En eerlijk gezegd ook alsof ze er geen tijd voor hadden eerder in de week, al dat doorschuiven klinkt achteraf als smoesjes.
En nee, geen advies voor de nachtelijke hypo's.
Poison
22-08-2025 om 07:31
halvering helpt prima, geen pijn meer gehad en geen diarree meer gehad. Nog geen oproep van de diabetesverpleegkundige ontvangen.
Martje80
23-08-2025 om 14:47
Poison schreef op 22-08-2025 om 07:31:
halvering helpt prima, geen pijn meer gehad en geen diarree meer gehad. Nog geen oproep van de diabetesverpleegkundige ontvangen.
Ah super dat het werkt. Ik krijg om de 4 maanden een controle, dus vervroegd zou ook binnen 2 maanden kunnen zijn?
Naminokurashi
06-09-2025 om 12:09
Werd vandaag wakker met een hypo van 3.4 mmol. Ben nog van aan het bijkomen. De 15e weer naar de dvk.
Ik heb er zo een hekel aan, zit ik in een hypo, moet ik uiteraard wat eten en dan heb ik niet eens zin om te eten. Heb een gruwelijke hekel gekregen aan mijn diabetes
Martje80
06-09-2025 om 18:28
Naminokurashi schreef op 06-09-2025 om 12:09:
Werd vandaag wakker met een hypo van 3.4 mmol. Ben nog van aan het bijkomen. De 15e weer naar de dvk.
Ik heb er zo een hekel aan, zit ik in een hypo, moet ik uiteraard wat eten en dan heb ik niet eens zin om te eten. Heb een gruwelijke hekel gekregen aan mijn diabetes
Ow ja, eten om een hypo weg te krijgen is zo naar! Heb je ze zo vaak dan Nami?
Naminokurashi
06-09-2025 om 18:50
Martje80 schreef op 06-09-2025 om 18:28:
[..]
Ow ja, eten om een hypo weg te krijgen is zo naar! Heb je ze zo vaak dan Nami?
De laatste tijd ja, maar soms ook 4.1mmol en dan voel ik mij ook dan bibberig. Heb volgende week afspraak bij dvk
Poison
07-09-2025 om 09:20
Martje80 schreef op 23-08-2025 om 14:47:
[..]
Ah super dat het werkt. Ik krijg om de 4 maanden een controle, dus vervroegd zou ook binnen 2 maanden kunnen zijn?
De arts had het over een week lagere dosering slikken en dan met diabetes verpleegkundige een afspraak. Maar inmiddels al weken verder, nog niks gehoord. Ik ga wel bellen morgen. Liep toen t nog via internist ging soepeler in elk geval.
Poison
12-09-2025 om 16:49
nou, update. Zelf maar eens gebeld. Afspraak diabetesvpk zal nog een tijd duren. Maar ze willen dat ik nu nogmaals ophoog naar oude dosering (2000mg). Kijken of ik dan weer zo’n buikpijn en diarree krijg. Onnodig te zeggen dat ik daar geen zin in heb.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.