Gezondheid en welzijn
Wilgenkatje-
18-08-2026 om 13:28
de paarse enveloppe
Iedereen die wat ouder wordt, ontvangt van tijd tot tijd 'de paarse enveloppe'. Uitnodiging voor bevolkingsonderzoek. Ontvangst leidt bij mij altijd tot even uitstellen, zelfs zo lang dat er een tweede uitnodiging volgt (waar ik dan toch maar op inga).
Hoe is dat bij jou?
Peiling
met paarse enveloppe (bevolkingsonderzoek) ga ik meteen aan de slag
Maximaal 4 antwoorden.
Knutselkei
18-08-2026 om 21:40
Ik plande de test meestal na een paar weken of wat in. Borstonderzoek na de 1e keer wel echt moed moeten verzamelen maar wel gedaan.
Vroeger verdachte uitstrijkjes gehad als begin twintiger dus altijd laten doen.
Darm onderzoek ook meteen omdat 2 collegas eruit gehaald zijn met die test.
Bakblik
18-08-2026 om 21:58
Groentetuin schreef op 18-08-2026 om 21:37:
[..]
Wat een goed idee
Dokter had vaker met pubers gewerkt. Snapte dat het lastig was.
Fleurette
18-08-2026 om 22:08
Groentetuin schreef op 18-08-2026 om 19:49:
[..]
Waarom laat je je niet behandelden als er wat is?
Angst? Heb je lang genoeg geleefd?
Oprechte vraag want ik sta er heel anders in
Lang genoeg geleeft plus dat ik vind dat er al genoeg mensen op de wereld zijn. Ik vind mezelf niet zo belangrijk en het leven ook niet.
mut
18-08-2026 om 22:17
Borstonderzoek is hier in B. meteen met datum, tijdstip en plek/arts . Je moet er zelf achteraan om het op een tijdstip te zetten dat jou uitkomt. Voor mij werkt dit goed.
Groentetuin
18-08-2026 om 22:46
Fleurette schreef op 18-08-2026 om 22:08:
[..]
Lang genoeg geleeft plus dat ik vind dat er al genoeg mensen op de wereld zijn. Ik vind mezelf niet zo belangrijk en het leven ook niet.
Dank voor je uitleg
Courage
18-08-2026 om 23:00
Dat papiertje voor wc-bril is ook nieuw voor mij. Maar ik vind de tip van het boterkuipje (of aanverwant) wel een goed idee. Handig topic dit. 
JtM
19-08-2026 om 08:46
Ik heb tot nu toe alleen nog de uitnodiging voor HPV/baarmoederhalskanker gehad. Heel blij dat ik daar meteen een afspraak voor heb gemaakt, want stel ik had de eerste keer niet mee gedaan en pas de tweede keer meegedaan had mijn leven er nu heel anders uit gezien...
Schommelstoel
19-08-2026 om 09:09
Ik zit qua leeftijd nog niet in de groep 50+, dus ik krijg tot nu toe alleen de oproep voor het uitstrijkje. Daar heb ik altijd direct een afspraak voor gemaakt.
Inmiddels heb ik door een ander type kanker geen baarmoederhals (en baarmoeder en eierstokken) meer, maar ik krijg nog wel steeds die oproep voor een uitstrijkje. Dat is pijnlijke post en daar zou ik wel vanaf willen.
Lali
19-08-2026 om 09:22
Courage schreef op 18-08-2026 om 23:00:
Dat papiertje voor wc-bril is ook nieuw voor mij. Maar ik vind de tip van het boterkuipje (of aanverwant) wel een goed idee. Handig topic dit.
Ik heb een keer voor iets anders poep laten onderzoeken. Toen werd mij aangeraden een grote bak in de wc te zetten met een vuilniszak erom heen. Kon ik doen wat ik wilde en bleef alles schoon.
Toch heb ik daarna die bak nog 3x in de vaatwasser gehad![]()
Ysenda
19-08-2026 om 09:31
Schommelstoel schreef op 19-08-2026 om 09:09:
Ik zit qua leeftijd nog niet in de groep 50+, dus ik krijg tot nu toe alleen de oproep voor het uitstrijkje. Daar heb ik altijd direct een afspraak voor gemaakt.
Inmiddels heb ik door een ander type kanker geen baarmoederhals (en baarmoeder en eierstokken) meer, maar ik krijg nog wel steeds die oproep voor een uitstrijkje. Dat is pijnlijke post en daar zou ik wel vanaf willen.
dat kun je ook aangeven op de site
Bevolkingsonderzoek Nederland
Tuinplant
19-08-2026 om 11:32
Wieder schreef op 18-08-2026 om 16:18:
ik wordt volgende maand 52, heb nog geen enkele uitnodiging gehad voor borstkankeronderzoek. En nu ik er zo over nadenk heb ik op mijn 50ste ook geen uitstrijkje gehad
Dat is ook afhankelijk van wanneer de bus in jouw gemeente staat. In mijn gemeente staat deze er tot nu toe om het jaar. Toevallig in het jaar dat ik 50 ben geworden, tot nu toe dus elke twee jaar gecontroleerd.
Helaas heb ik zeer dicht borstweefsel wat de uitslag onbetrouwbaar maakt, maar ik ga toch maar. Binnen een aantal jaren komen er gelukkig betere onderzoeksmethoden beschikbaar voor vrouwen met zeer dicht borstweefsel.
Laatste uitstrijkje (met 50 jaar) kon ik gewoon zelf thuis doen. Dat was heel fijn.
masatu
19-08-2026 om 14:39
Bitje93 schreef op 18-08-2026 om 18:44:
Ik ben vast nog niet oud genoeg want ik ontvang alleen paarse enveloppen van het CJIB
Als je uit 1993 komt, zou je toch al wel een keer een paarse envelop gehad moeten hebben voor het baarmoederhalskanker onderzoek. Die krijg je als je 30 bent.
Dat is dan ook de enige die ik zelf heb gehad. Eerste keer uitgesteld ivm zwangerschap, en toen ik hem weer ontving rond de uitgestelde datum direct gedaan. Die thuistest is makkelijk te doen.