Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

de paarse enveloppe

Iedereen die wat ouder wordt, ontvangt van tijd tot tijd 'de paarse enveloppe'. Uitnodiging voor bevolkingsonderzoek. Ontvangst leidt bij mij altijd tot even uitstellen, zelfs zo lang dat er een tweede uitnodiging volgt (waar ik dan toch maar op inga). 
Hoe is dat bij jou?

Peiling

met paarse enveloppe (bevolkingsonderzoek) ga ik meteen aan de slag

Maximaal 4 antwoorden.

83 stemmen
55%
7%
14%
5%
2%
16%

Daglichtlamp schreef op 18-08-2026 om 15:14:

[..]

En voor jou nog even de statistiek opgezocht van het aantal vrouwen in Nederland uit Oekraïne dat in aanmerking komt voor het bevolkingsonderzoek: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85644NED/table?dl=D92E2

Ik denk dat je zelf ook wel kan inzien dat dat hoogstens een paar dagen vertraging kan opleveren voor jouw uitnodiging.

Jouw data zijn van 2026

Demografische verdeling (Vrouwen en Leeftijd)Hoewel een exacte optelsom specifiek voor de subgroep vrouwen van 50+ over deze gehele periode niet in één kant-en-klaar getal is gepubliceerd, schetsen de Asiel- en integratierapportages van het CBS een duidelijk demografisch beeld van deze instroom: []

• Geslacht: In de vroege piek van 2022 was circa 65 procent van alle binnengekomen vluchtelingen vrouw. In de latere instroomcohorten (eind 2022 tot 2024) daalde dit aandeel licht naar 57 procent. [1]
  • Leeftijdsopbouw: De overgrote meerderheid van de Oekraïense vluchtelingen bestaat uit kinderen en moeders/vrouwen in de leeftijd van 15 tot 45 jaar. Volgens de bevolkingspiramides van het CBS vormen 50-plussers een relatief klein, maar stabiel deel van de instroom (geschat tussen de 10% en 15% van het totaal). [, 2]

Als we dit percentage loslaten op de totale instroom, gaat het bij de vrouwen van 50+ naar schatting om een groep van ongeveer 15.000 tot 20.000 vrouwen die zich tussen 2022 en medio 2024 in Nederland hebben gemeld.

Ik gun iedere vrouw de voordelen van vroegtijdige opsporing van borstkanker (wel of geen vluchteling, asielzoekster, minderheid of whatever, waarom wordt dat hier überhaupt benoemd?) 

Ik ben door het bvo redelijk eenvoudig van borstkanker genezen. Heftig genoeg evenzogoed hoor, maar met volledige genezing.

Aan de andere bevolkingsonderzoeken doe ik ook mee zodra er een oproep voor in de brievenbus ligt.

Daglichtlamp schreef op 18-08-2026 om 14:23:

Bij 55 jaar krijg je tegenwoordig alleen onderzoek voor baarmoederhalskanker als bij je onderzoek bij 50 jaar HPV gevonden is. Dus als dat bij jou niet zo is, ben je pas weer met 60 jaar aan de beurt.

Ah ik dacht al. Ben al 6 jaar niet geweest. Maar vandaar dus.

Chiquita schreef op 18-08-2026 om 17:27:

[..]

Jouw data zijn van 2026

Dat is dan ook het jaar waarin de aantallen het hoogst zijn (want de meeste vrouwen die eerder al gekomen zijn gebleven) In eerdere jaren is het aandeel Oekraïnse vrouwen in de leeftijdsgroep tussen de 50 en de 75 nog veel kleiner. Oftewel als je het uitrekent is dat hoogstens een vertraging van dagen. 

Hier de link met de overige jaren: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85644NED/table?dl=D9476

Poezenmeisje schreef op 18-08-2026 om 16:23:

[..]

Ik werd op de tweede dag van mijn vakantie in Spanje gebeld door de huisarts. Toen had ik dus een k*tvakantie...

Wat naar Poezenmeisje

Ik word zelden gebeld en nu werd ik door iemand gebeld na zo ongeveer een week na de scan, dus schrok ik me even een hoedje, totdat ik zag dat het niet de huisarts was.

Ik bedacht toen, misschien was het slimmer geweest om het ná mijn vakantie te doen, maar omdat ik dan gelijk aan het werk ga moest ik daar omheen plannen. 

Ik moet nog voor een bloed- en urine APK i.v.m. het CardioVasculairRisicoManagement systeem waar ik ook in zit. 

Ik stel het uit i.v.m. mijn vakantie nu en de volgende vakantie over vier weken.

Ik ga een afspraak maken voor eind september. Nu even niet. 

Ik ben vast nog niet oud genoeg want ik ontvang alleen paarse enveloppen van het CJIB

Ook in Fr zijn er bevolkingsonderzoeken en net zoals in Nederland doe ik niet mee. Ze gaan regelrecht de prullenbak in. 
Ik weet nu al dat ik me toch niet laat behandelen dus ga ik geen overbodig geld en tijd over de balk gooien. 

Fleurette schreef op 18-08-2026 om 19:39:

Ook in Fr zijn er bevolkingsonderzoeken en net zoals in Nederland doe ik niet mee. Ze gaan regelrecht de prullenbak in.
Ik weet nu al dat ik me toch niet laat behandelen dus ga ik geen overbodig geld en tijd over de balk gooien.

Waarom laat je je niet behandelden als er wat is?

Angst? Heb je lang genoeg geleefd?

Oprechte vraag want ik sta er heel anders in

Ik doe de zelftest of plan het onderzoek in maar wel met flinke tegenzin. 

Voor het ontlastingonderzoek zit er een handig ding bij dat je om de wc bril schuift. Even met het testmateriaal er in prikken, zijkant van het papier los maken en het valt met ontlasting en al in de pot en kan doorgespoeld worden. Echt een fluitje van een cent. Ik ga niet in een bakje kakken

Fenyw schreef op 18-08-2026 om 21:11:

Voor het ontlastingonderzoek zit er een handig ding bij dat je om de wc bril schuift. Even met het testmateriaal er in prikken, zijkant van het papier los maken en het valt met ontlasting en al in de pot en kan doorgespoeld worden. Echt een fluitje van een cent. Ik ga niet in een bakje kakken

Is dat nieuw? Dat had ik vorige keer niet. 

Bakblik schreef op 18-08-2026 om 21:19:

[..]

Is dat nieuw? Dat had ik vorige keer niet.

Ja, dat is nieuw. Maar als je, vlak voor t poepen,  een paar druppels plast is t papier te week en plompt alsnog alles in de pot. Zinloos stuk papier!

TineWinkel schreef op 18-08-2026 om 21:30:

[..]

Ja, dat is nieuw. Maar als je, vlak voor t poepen, een paar druppels plast is t papier te week en plompt alsnog alles in de pot. Zinloos stuk papier!

Dan houd ik toch maar mijn lege boterkuipje paraat als ik volgend jaar weer mag testen. Was een tip van een arts toen zoon hier een parasiet in de darmen had en iedere 2 weken wat ontlasting moest inleveren. 

Bakblik schreef op 18-08-2026 om 21:34:

[..]

Dan houd ik toch maar mijn lege boterkuipje paraat als ik volgend jaar weer mag testen. Was een tip van een arts toen zoon hier een parasiet in de darmen had en iedere 2 weken wat ontlasting moest inleveren.

Wat een goed idee

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.