Gezondheid en welzijn
Wilgenkatje-
18-08-2026 om 13:28
de paarse enveloppe
Iedereen die wat ouder wordt, ontvangt van tijd tot tijd 'de paarse enveloppe'. Uitnodiging voor bevolkingsonderzoek. Ontvangst leidt bij mij altijd tot even uitstellen, zelfs zo lang dat er een tweede uitnodiging volgt (waar ik dan toch maar op inga).
Hoe is dat bij jou?
Peiling
met paarse enveloppe (bevolkingsonderzoek) ga ik meteen aan de slag
Maximaal 4 antwoorden.
Herfstappeltaart
18-08-2026 om 14:35
Daglichtlamp schreef op 18-08-2026 om 14:34:
[..]
Dat zal geen invloed gehad hebben op het onderzoek naar baarmoederhalskanker (dat immers door middel van een zelftest kan). Ik vermoed dat je HPV-negatief was met 50, en dus sowieso geen uitnodiging kreeg met 55. Dan krijg je pas weer een uitnodiging met 60 jaar. Dat is dan in principe je laatste, tenzij je dan wel HPV-positief bent (dan komt er nog eentje als je 65 bent).
Is dat iets van de laatste tijd? Ik ben gewoon met 50 en 55 geweest zonder dat ik HPV-positief was.
Schemerlampje
18-08-2026 om 14:37
Daglichtlamp schreef op 18-08-2026 om 14:34:
[..]
Dat zal geen invloed gehad hebben op het onderzoek naar baarmoederhalskanker (dat immers door middel van een zelftest kan). Ik vermoed dat je HPV-negatief was met 50, en dus sowieso geen uitnodiging kreeg met 55. Dan krijg je pas weer een uitnodiging met 60 jaar. Dat is dan in principe je laatste, tenzij je dan wel HPV-positief bent (dan komt er nog eentje als je 65 bent).
Pas sinds juli 2023 worden die testen stamdaard opgestuurd. Daarvoor waren ze er al, maar moest je er om vragen.
Daglichtlamp
18-08-2026 om 14:45
Herfstappeltaart schreef op 18-08-2026 om 14:35:
[..]
Is dat iets van de laatste tijd? Ik ben gewoon met 50 en 55 geweest zonder dat ik HPV-positief was.
Als je onderzoek op je 50ste na 1 januari 2017 was, dan kreeg je alleen een uitnodiging op je 55ste als je op je 50ste HPV-positief was. (en dat klopt precies met Bakblik die volgend jaar 60 wordt).
Het heeft nu ook niet meer echt een meerwaarde om echt een uitstrijkje te laten maken, want dat wordt alleen beoordeeld als je HPV-positief bent, anders doen ze er niets mee (dus je kunt dus net zo goed de zelftest doen).

Herfstappeltaart
18-08-2026 om 14:47
Daglichtlamp schreef op 18-08-2026 om 14:45:
[..]
Als je onderzoek op je 50ste na 1 januari 2017 was, dan kreeg je alleen een uitnodiging op je 55ste als je op je 50ste HPV-positief was. (en dat klopt precies met Bakblik die volgend jaar 60 wordt).
Het heeft nu ook niet meer echt een meerwaarde om echt een uitstrijkje te laten maken, want dat wordt alleen beoordeeld als je HPV-positief bent, anders doen ze er niets mee (dus je kunt dus net zo goed de zelftest doen).
Ah. Dat van mij was ervoor. Ik ben nu 68.
Bakblik
18-08-2026 om 14:53
Daglichtlamp schreef op 18-08-2026 om 14:45:
[..]
Ik zie wel wat er volgend jaar voor oproep komt. Maar blijft vreemd dat ze toen geen uitstrijkje wilden/ mochten maken. Ik had problemen van gynaecologische aard. Waarom dan niet alles checken als ik aangeef dat mijn laatste 5 jaar geleden was. Ze moesten toch dat speculum inbrengen om de boel te bekijken. Dan is toch meteen het geheel bekeken? Nu werd er alleen gekeken naar wat de huisarts aangaf nadat er via een mri vreemd weefsel was gevonden tussen baarmoeder en eierstok. Dan lijkt better safe than sorry heel normaal.
Daglichtlamp
18-08-2026 om 15:00
Bakblik schreef op 18-08-2026 om 14:53:
[..]
Ik zie wel wat er volgend jaar voor oproep komt. Maar blijft vreemd dat ze toen heb uitstrijkje wilden/ mochten maken. Ik had problemen van gynaecologische aard. Waarom dan niet alles checken als ik aangeef dat mijn laatste 5 jaar geleden was. Ze moesten toch dat speculum inbrengen om de boel te bekijken. Dan is toch meteen het geheel bekeken? Nu werd er alleen gekeken naar wat de huisarts aangaf nadat er via een mri vreemd weefsel was gevonden tussen baarmoeder en eierstok. Dan lijkt better safe than sorry heel normaal.
Ik denk dat het eerder is dat de gynaecoloog het niet zinvol vond om het te doen. Ik reageerde vooral op het feit dat je geen uitnodiging had voor het bevolkingsonderzoek (en dat was waarschijnlijk logisch, omdat dat beleid dus is aangepast).
Daglichtlamp
18-08-2026 om 15:14
Chiquita schreef op 18-08-2026 om 13:57:
[..]
ja hier ook. Ik weet nog dat toen Rusland Oekraïne binnenviel en er vele mensen naar Nederland kwamen (terecht) het borstkankeronderzoek ineens veel later werd, omdat er vele oekraiense vrouwen van 50 jaar en ouder waren die eerst gescreend werden ... sindsdien nooit meer om de 2 jaar oproep gehad.
Darmonderzoek (komt dat ook in paarse enveloppe?) meteen doen, niet net voor het weekend ivm postverzending
En voor jou nog even de statistiek opgezocht van het aantal vrouwen in Nederland uit Oekraïne dat in aanmerking komt voor het bevolkingsonderzoek: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85644NED/table?dl=D92E2
Ik denk dat je zelf ook wel kan inzien dat dat hoogstens een paar dagen vertraging kan opleveren voor jouw uitnodiging.
Auwereel
18-08-2026 om 16:05
Toen ik net 50 werd, kreeg ik de drie oproepen zo'n beetje tegelijkertijd. Ik had ècht het gevoel, gefeliciteerd, je bent nu echt oud en gebrekkig dat we je op allerlei gezondheidsproblemen moeten scannen. Ik heb ze toen alle drie in eerste instantie genegeerd uit irritatie daarover.
Ik ben onlangs 60 geworden. Net borstkanker screening gehad, als ik thuiskom ligt er een envelop klaar met de uitslag. Ik heb niets van mijn huisarts gehoord, dus ik ga ervan uit dat het goed zit. Die had ik trouwens met een paar weken uitgesteld omdat die scan zodanig gepland was dat ik de uitslag zou krijgen net voordat mijn dochter en schoonzoon gingen emigreren, dat zag ik niet zitten.
Ontlastingtest wil ik op mijn gemak doen, dus die plan ik in op een rustige dag.
Baarmoederhalskanker onderzoek, dat is al een tijdje terug, voor mijn gevoel langer dan 5 jaar. Nog geen oproep voor gehad.
Wieder
18-08-2026 om 16:18
ik wordt volgende maand 52, heb nog geen enkele uitnodiging gehad voor borstkankeronderzoek. En nu ik er zo over nadenk heb ik op mijn 50ste ook geen uitstrijkje gehad
Poezenmeisje
18-08-2026 om 16:21
Courage schreef op 18-08-2026 om 13:58:
Ik moest even denken... de enveloppe voor het darm/poep-onderzoek is toch ook paars?
Borstkanker-onderzoek plan ik meteen in. Poep-onderzoek vind ik gedoe met een wc waarbij de poep meteen in het water verdwijnt. Die stel ik daardoor nog wel eens uit.
Dat opvangpapiertje speelt voor omkiepende hangmat. Floep en plons.
😄
Ik heb maar gewoon een wc-papiertje gebruikt.
Borstkankeronderzoek werd nu een doorverwijzing. Op de echo werden ze niet veel wijzer, over een half jaar terug komen.
Een uitstrijkje heb ik nooit lastig gevonden. Het voelt wel prettiger als ze een kunststoffen eendenbek gebruiken.
Poezenmeisje
18-08-2026 om 16:23
Auwereel schreef op 18-08-2026 om 16:05:
Toen ik net 50 werd, kreeg ik de drie oproepen zo'n beetje tegelijkertijd. Ik had ècht het gevoel, gefeliciteerd, je bent nu echt oud en gebrekkig dat we je op allerlei gezondheidsproblemen moeten scannen. Ik heb ze toen alle drie in eerste instantie genegeerd uit irritatie daarover.
Ik ben onlangs 60 geworden. Net borstkanker screening gehad, als ik thuiskom ligt er een envelop klaar met de uitslag. Ik heb niets van mijn huisarts gehoord, dus ik ga ervan uit dat het goed zit. Die had ik trouwens met een paar weken uitgesteld omdat die scan zodanig gepland was dat ik de uitslag zou krijgen net voordat mijn dochter en schoonzoon gingen emigreren, dat zag ik niet zitten.
Ontlastingtest wil ik op mijn gemak doen, dus die plan ik in op een rustige dag.
Baarmoederhalskanker onderzoek, dat is al een tijdje terug, voor mijn gevoel langer dan 5 jaar. Nog geen oproep voor gehad.
Ik werd op de tweede dag van mijn vakantie in Spanje gebeld door de huisarts. Toen had ik dus een k*tvakantie...
Daglichtlamp
18-08-2026 om 16:25
Wieder schreef op 18-08-2026 om 16:18:
ik wordt volgende maand 52, heb nog geen enkele uitnodiging gehad voor borstkankeronderzoek. En nu ik er zo over nadenk heb ik op mijn 50ste ook geen uitstrijkje gehad
https://www.bevolkingsonderzoeknederland.nl/inloggen/
Hier kun je inloggen om te controleren of je hier per ongeluk afgemeld staat voor alle onderzoeken.
Ik vind het wel jammer dat je hier niet ook je uitslagenbrieven kunt terugvinden.
Groentetuin
18-08-2026 om 17:01
Ik kende iemand die bang was voor t borstonderzoek, en t daarom ook niet deed, ze is overleden aan borstkanker, wat ben ik dom geweest zei ze.
Zelf een niet goede uitslag gehad van t darmonderzoek, dus blij dat t onderzoek gedaan werd, nu waren ze er ruim op tijd bij.
Dus mijn mening: ga naar alle onderzoeken die je aangeboden krijgt,t kan je leven redden.
BlairW
18-08-2026 om 17:26
Ik heb alleen nog maar oproepen voor een uitstrijkje gehad en plande dat meteen in of doe het meteen zelf sinds dat kan. Vind het ook helemaal niet vervelend. Laatste keer hoefde ik pas over 10 jaar weer, dus dat duurt nog even. Rest nog niet gehad ivm leeftijd, maar ook dat ga ik meteen inplannen.