Gezondheid en welzijn
Tjilp
26-11-2025 om 17:53
De huisarts en de foto
Inmiddels is het heel gewoon: patiënt heeft klacht en wordt aangespoord d3 huisarts een foto te sturen. Ook als eerder al eens is gebeurd dat een ziektebeeld flink erger was bleek dan de foto deed vermoeden.
Waarom mag je als patiënt dan niet even langskomen?
Is dat puur een geldkwestie, of vinden ze het sneller gaan met heen en weer appen/sms-sen over een foto. Nog een foto. En nog een foto.
Nu op basis van die foto’s medicijnen voorgeschreven.
Even laten komen was sneller geweest en had meer vertrouwen gegeven.
Hoe beleven jullie d3 foto’s in de praktijk?
(gefrustreerde moeder van een allang uitgevlogen dochter. Tja mensen, over kinderen blijf je bij vlagen zorgen houden, ook al zijn ze ruim 30plus)
Tuinplant
27-11-2025 om 10:12
Dorestad schreef op 26-11-2025 om 18:49:
ik vond het in mijn geval handig. Enorme rode kring na tekenbeet.
Ik ook, vond het heel handig om een foto te kunnen sturen. Overigens had ik geen rode kring, maar een anders uitziende plek rondom de beet.
Ik vind foto's sturen en/of digitaal je vraag kunnen stellen aan de huisarts echt een uitkomst. Net als de websites thuisarts en moet ik naar de dokter.
Schoondochter
27-11-2025 om 10:15
Rare aanname dat mensen voor elk plekje of bultje bellen. Toen ik belde had ik echt verschrikkelijke jeuk, binnen een uur mijn huid opengekrabd. Dat vind ik niet normaal en wil ik niet nog even aankijken. Dan was er niks meer om naar te kijken.
Ysenda
27-11-2025 om 11:18
Schoondochter schreef op 27-11-2025 om 10:15:
Rare aanname dat mensen voor elk plekje of bultje bellen. Toen ik belde had ik echt verschrikkelijke jeuk, binnen een uur mijn huid opengekrabd. Dat vind ik niet normaal en wil ik niet nog even aankijken. Dan was er niks meer om naar te kijken.
zo lang er nog mensen naar de huisartsenpost komen voor een herhaal recept voor anticonceptie en dan verontwaardigd zijn dat ze niet gelijk geholpen worden. Denk ik zeker dat er een populatie is die vrij snel naar de huisarts rent.
Ik zie dat bij mijn expat collega's die zijn dat gewend van huis uit. Die gaan bij elke vlek naar de dokter en zijn dan beledigd dat ze geen antibiotica of andere medicatie krijgen want dat krijgen ze in hun thuis land ook.
Die memes over dat de huisartsen hier altijd paracetamol en wachten voorschrijven zijn niet uit de lucht gegrepen.
Vergeet niet dat op dit forum de populatie geen goede afspiegeling van de maatschappij is. Wij zijn vrijwel allemaal MBO+ opgeleid en zijn digitaal heel vaardig. Dus dat wij hier nauwelijks snel naar die huisarts gaan wil niet zeggen dat er niet een redelijk deel van de inwoners van NL dat wel doet.
Aviendha
27-11-2025 om 12:16
Ysenda schreef op 27-11-2025 om 11:18:
[..]
zo lang er nog mensen naar de huisartsenpost komen voor een herhaal recept voor anticonceptie en dan verontwaardigd zijn dat ze niet gelijk geholpen worden. Denk ik zeker dat er een populatie is die vrij snel naar de huisarts rent.
Ik zie dat bij mijn expat collega's die zijn dat gewend van huis uit. Die gaan bij elke vlek naar de dokter en zijn dan beledigd dat ze geen antibiotica of andere medicatie krijgen want dat krijgen ze in hun thuis land ook.
Die memes over dat de huisartsen hier altijd paracetamol en wachten voorschrijven zijn niet uit de lucht gegrepen.
Vergeet niet dat op dit forum de populatie geen goede afspiegeling van de maatschappij is. Wij zijn vrijwel allemaal MBO+ opgeleid en zijn digitaal heel vaardig. Dus dat wij hier nauwelijks snel naar die huisarts gaan wil niet zeggen dat er niet een redelijk deel van de inwoners van NL dat wel doet.
Hahaha vetgedrukte is echt zo, heel herkenbaar. Expatvriendin vroeg gekscherend of ik na mijn subtotaalruptuur paracetamol voorgeschreven kreeg. Uhmm... ja?
Biebel
27-11-2025 om 12:37
onze huisarts laat ook wel eens een foto opsturen, maar voor vlekjes, wratjes en ‘froezeltjes’, gebruik ik eerst altijd de SkinVision app. Die wordt door mijn zorgverzekeraar aangeboden. Obv ai, gevoed door heel veel foto’s van allerlei wel of niet akelige vlekjes, krijg je dan een advies, variërend van bel een dokter tot lijkt onschuldig, kijk het even aan. De foto’s worden regelmatig gecontroleerd door echte artsen, en hun advies is bij mij nog altijd juist geweest.
Bijkomend voordeel; hij bewaart de foto’s. Waardoor je terug kunt kijken om te zien of iets gegroeid is.
En nee, ik heb geen aandelen maar wel vaak dingetjes op mijn huid.
Ik mopper sinds vandaag dan weer op het ziekenhuis die de mogelijkheid om te mailen met het medisch team alleen heeft open gezet als je er korter dan drie maanden fysiek bent geweest. Ik spreek mijn neuroloog altijd telefonisch, dus ik moet nu bellen om eenvoudige vragen te stellen. Dat kost volgens mij de poli veel meer tijd.
Yumi
27-11-2025 om 12:39
Aviendha schreef op 27-11-2025 om 12:16:
[..]
Hahaha vetgedrukte is echt zo, heel herkenbaar. Expatvriendin vroeg gekscherend of ik na mijn subtotaalruptuur paracetamol voorgeschreven kreeg. Uhmm... ja?
Voorgeschreven als recept? Dan ben je bevoorrecht 
Mugske
27-11-2025 om 12:53
ik had paar weken geleden heel erge pijn in mijn bil/heup/been. Kon echt niet bewegen. Ik dacht aan beknelde zenuw oid. Was natuurlijk in het weekend. Huisartsenpost: verhoog paracetamol + ibuprofen. Gedaan, pijn werd alleen erger. Huisartsenpost: neem nog maar een extra ibuprofen. Toen ik zei dat dat niet ging helpen vroeg die assistent: wat verwacht u van ons? Toen voelde ik mij niet serieus genomen, uiteindelijk wel sterkere pijnmedicatie gekregen.
Wel blij dat ik bij bultje foto kon sturen aan de huisarts. Leek wratje, maar had vreemde kleur. Wrattenuurtje bij de assistente en opgelost. Huisarts heeft toen wel nog even snel meegekeken. Hoefde ik dus niet per se voor naar spreekuur.
Ysenda
27-11-2025 om 13:11
Yumi schreef op 27-11-2025 om 12:39:
[..]
Er worden best veel recepten uigeschreven voor dingen die onder zelfzorg vallen.
Betaal je buj de apotheek een hogere prijs voor het product zelf en via je zorgverzekering komen er terhandstellingskosten bij.
Bakblik
27-11-2025 om 13:49
Mugske schreef op 27-11-2025 om 12:53:
ik had paar weken geleden heel erge pijn in mijn bil/heup/been. Kon echt niet bewegen. Ik dacht aan beknelde zenuw oid. Was natuurlijk in het weekend. Huisartsenpost: verhoog paracetamol + ibuprofen. Gedaan, pijn werd alleen erger. Huisartsenpost: neem nog maar een extra ibuprofen. Toen ik zei dat dat niet ging helpen vroeg die assistent: wat verwacht u van ons? Toen voelde ik mij niet serieus genomen, uiteindelijk wel sterkere pijnmedicatie gekregen.
Wel blij dat ik bij bultje foto kon sturen aan de huisarts. Leek wratje, maar had vreemde kleur. Wrattenuurtje bij de assistente en opgelost. Huisarts heeft toen wel nog even snel meegekeken. Hoefde ik dus niet per se voor naar spreekuur.
Mijn dokter begint vaak met de vraag wat ik van hem/ haar verwacht. Ik vind dat best een goede vraag om een consult in de juiste richting te laten gaan. Als ik daar kom met (voor de zoveelste keer) ontstoken ogen heb ik andere verwachtingen dan wanneer ik daar kom met lang aanhoudende hoestklachten. Bij de ogen verwacht ik medicatie te krijgen om de pijn en de jeuk op te lossen, bij de hoest wil ik gerustgesteld worden dat het geen longontsteking is en als dat wel zo is krijg ik wel medicatie.
De laatste keer dat ik met mijn dochter mee ging voor haar long-covidklachten was het doel van het consult het krijgen van een verwijzing voor een second-opinion, omdat de eerste neuroloog ons niet serieus nam.
Als je bij het begin van het consult al kunt aangeven waar je op uit bent scheelt dat de dokter ook tijd.
TwoThirds
27-11-2025 om 14:49
Beterlaat2021! schreef op 27-11-2025 om 08:12:
Als ik dit zo lees zijn er blijkbaar mensen die bij een vlekje of bultje gelijk een arts willen raadplegen.
Ik kan zelf ook nog wel denken, smeren of het 'even aanzien'.
Ik had een wond waarvan ik niet wist of die richting ontsteking ging. Aangezien het vrijdag was wilde ik dat toch even checken om te voorkomen dat ik op za/zo naar de HAP zou moeten.
Aviendha
27-11-2025 om 15:58
Yumi schreef op 27-11-2025 om 12:39:
[..]
Hahaha nee dat ook weer niet.
Miepjecody
27-11-2025 om 18:06
Dat is geen aanname
Veel mensen zitten voor niets op de hap en bij dokter. Veel dingen kun je zelf oplossen of gaan over
Dat is pas op het nieuws geweest
Fleurette
27-11-2025 om 19:17
Vanwege huisartsen tekort in Frankrijk gaat veel online. Je komt dan in contact met een huisarts die 500km verderop zit. Nooit dezelfde.
Het is heel normaal om of een foto of filmpje mee te sturen voordat je met een huisarts in contact komt en ja, dat kan wel eens verkeerd uitvallen.
Ben ik het met de werkwijze eens: niet altijd maar ben blij dat het zo kan. Echter blijft een fysiek bezoek aan een huisarts mijn voorkeur hebben.
Fleurette
27-11-2025 om 19:26
Waarom bij Kruidvat of Lidl geen antihistaminetabletten gehaald? Dat zijn dingen die zonder recept te verkrijgen zijn en ideaal voor een vreselijke jeuk aan huid.
kerst
27-11-2025 om 19:42
Miepjecody schreef op 27-11-2025 om 18:06:
[..]
Dat is geen aanname
Veel mensen zitten voor niets op de hap en bij dokter. Veel dingen kun je zelf oplossen of gaan over
Dat is pas op het nieuws geweest
Sommige mensen met niet Nederlandse achtergrond
gaan ook naar de huisarts, omdat het gratis is. En dan zou je wel een dief van je eigen portemonnee zijn, als je niet gaat😜